شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#محیط زیست#انسانی#آلودگی

چرا در فصول گرم سال هوا آلوده می‌شود؟


چرا در فصول گرم سال هوا آلوده می‌شود؟

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست عوامل آلودگی هوای شهرهای کشور در فصول گرم سال را تشریح کرد.

مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست خبرگزاری تسنیم با اشاره به آلودگی هوای شهرهای کشور، به‌خصوص کلانشهرها در فصول گرمِ سال، اظهار کرد: این تصور که هوای شهرهای کشور فقط در فصول سرد سال، یعنی پاییز و زمستان آلوده می‌شوند، تصوری اشتباه است.

وی با تأکید بر اینکه نوع و شدت آلایندگی‌هایی که در فصل زمستان موجب آلودگی هوای شهرهای کشور می‌شوند، با فصول سرد سال متفاوت است، گفت: عمده‌ترین دلیل آلودگی هوای شهرها در فصل تابستان، به دلیل آلودگی‌های ناشی از گاز اُزُن است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: البته طبق پایش‌های صورت گرفته، ذرات معلق در فصل تابستان نیز در هوا وجود و در میزان آلودگی هوا شهرها، تأثیر دارد، اما عمده‌ترین و اصلی‌ترین دلیل آلودگی هوا در فصل تابستان، انتشار گاز ازن است که از تردد خودروهای بنزینی ناشی می‌شود.

تجریشی همچنین به یکی از دلایل آلودگی هوای شهرهای کشور در نیمه اول سال اشاره و تأکید کرد:  وقوع پدیده بیابان‌زایی، خشک شدن آب سفره‌های زیرزمینی و نیز خشکسالی مهم‌ترین عوامل موثر در بروز آلودگی هوای شهرهای کشور در نیمه نخست سال هستند.

وی تصریح کرد: همچنین وزش باد و گرد و خاک نیز در فصول گرم سال در تشدید آلودگی هوای برخی مناطق کشور موثر هستند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر اینکه مناطق نیمه‌خشک، خشک و بدون پوشش گیاهی، مراکز تولید ذرات غبار و منبعی برای آلودگی هوا هستند، گفت: این عوامل در میزان افزایش غلظت آلودگی هوا موثر بوده و آن را تشدید می‌کنند.

تجریشی در پایان، ورود ریزگرد‌ها با منشأ خارجی را یکی دیگر از عوامل آلودگی هوای شهرهای کشور در فصول گرم سال دانست و خاطرنشان کرد: منشأ این ریزگردها غالبا کشورهای همسایه هستند که همزمان با وزش باد، گرد و خاک به شهرهای کشور هجوم آورده و موجب بروز آلودگی هوا می‌شود.

انتهای پیام/