کریس مورفی: فشار حداکثری ترامپ، شکست مطلق بود

 یکی از سناتورهای آمریکایی در سخنرانی برای لابی یهودیان حامی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که سیاست فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ علیه ایران شکست فاحشی خورده و واشنگتن باید به برجام برگردد.

«کریس مورفی» نماینده ایالت «کنتیکت» در مجلس سنای ایالات متحده که عضو کمیته روابط خارجی این مجلس است، یکی از سخنرانان نشست مجازی «جی استریت» بود.

جی استریت، یک گروه لابی لیبرال یهودی در آمریکا و حامی رژیم صهیونیستی است. این لابی در دوره ریاست جمهوری «باراک اوباما» در موضوع برجام، برخلاف لابی «آیپک» که تمام قد از مواضع بنیامین نتانیاهو حمایت کرد، موضع گرفت و از مواضع دولت اوباما حمایت کرد.

کریس مورفی، سناتور ایالت کنتیکت در مجلس سنای ایالات متحده در سخنرانی برای این نشست به شدت از مواضع دولت دونالد ترامپ در قبال ایران و همچنین مخالفان برجام انتقاد کرد و کارزار فشار حداکثری علیه ایران را «شکست مطلق» خواند.

این سناتور دموکرات از مواضع و تلاش‌های لابی جی استریت در زمان انعقاد برجام در دولت اوباما تشکر کرد و خواستار حمایت این لابی برای بازگشت واشنگتن به این توافق شد.

این قانونگذار کنگره آمریکا گفت: «منفعت (کارزار) فشار حداکثری (دولت ترامپ علیه ایران) این است که ما اکنون می‌دانیم مخالفان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اشتباه می‌کردند و ما فقط این را در سطح تئوری نمی‌دانیم بلکه در عمل هم این را می‌دانیم و این هم دلیل بیشتری برای ماست که به این توافق (برجام) برگردیم».

مورفی ادامه داد: «بعد از (بازگشت آمریکا به برجام) از آن ساختار ائتلافی استفاده کنیم؛ ائتلافی که فقط با اروپا نیست بلکه چینی‌ها و روس‌ها هم در آن هستند و با استفاده از این ساختار ائتلافی تلاش کنیم که به سمت (مقابله با) دیگر رفتارهای بدخواهانه برویم».

این سناتور آمریکایی سپس بار دیگر به سراغ مواضع دولت دونالد ترامپ رفت و تصریح کرد: «(کارزار) فشار حداکثری (دولت ترامپ علیه ایران)، یک فاجعه بود و هیچ کسی وجود ندارد که بتواند ادعا کند که کارساز بوده است و ما در موقعیتی هستیم که باید این وضعیت در هم و برهم را درست کنیم».

وی افزود: «حداقل منفعتی که (از کارزار فشار حداکثری حاصل شده است) این است که ما می‌دانیم استدلال‌ها علیه توافق هسته‌ای (برجام) بسیار بسیار دچار نقص هستند».

کریس مورفی در هفته‌های اخیر در چند نوبت اعلام کرده است که دولت دموکرات جو بایدن باید هر چه زودتر آمریکا را به برجام برگرداند چرا که به تصریح او ادامه کارزار فشارحداکثری علیه ایران، کارساز نخواهد بود.

این عضو دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا اخیرا گفته بود، از آنجایی که آمریکا نخست توافق هسته‌ای ایران را ترک کرد، ‌از نظر اخلاقی ما نخست باید به آن بازگردیم. این (تصمیم) همچنین راهبردی است. چون اگر ایران به صورت متقابل تلافی نکند،‌  ما در موضع بهتری برای متحد کردن کشورهای 5+1 برای پیشبرد تحریم‌ها به جلو قرار خواهیم گرفت.

وی افزود: «او (ترامپ و دولتش) فهرستی شامل ۱۲ تقاضا را مقابل ایران قرار داد که برنامه هسته‌ای، برنامه موشکی و حمایت از حماس را شامل می‌شد و بعد منتظر ماند و ماند و ماند. نه تنها ایران درباره هیچ یک از آن ۱۲ موضوع که دولت ترامپ فهرست کرده بود، پای میز مذاکره نیامد، بلکه برنامه تحقیقات هسته‌ای خود را مجدداً آغاز کرد.

کریس مورفی سیزدهم فروردین ماه جاری به همراه «رو کانا» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا ضمن اشاره به شکست صد در صدی سیاست فشار حداکثری دولت سابق این کشور، از جو بایدن خواستند بدون اتلاف وقت گام‌های اول برای بازگشت به برجام و لغو این سیاست را بردارد