شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#کارگران#کرونا#شورای عالی

کارگران بیکار شده کرونا "فروشنده ماسک و الکل ضدعفونی" شدند/ ضرورت واکسیناسیون کارگران بخش های مختلف


کارگران بیکار شده کرونا "فروشنده ماسک و الکل ضدعفونی" شدند/ ضرورت واکسیناسیون کارگران بخش های مختلف

نماینده کارگری شورای عالی کار با اشاره به اینکه کارگران بیکار شده از کرونا"فروشنده ماسک و الکل ضدعفونی " شدند گفت: کارگران بخش تولید, خدمات و سایر قسمت ها نیازمند واکسینه هستند چرا که شرایط اجرای پروتکل ها برایشان کمرنگ است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،  با شیوع ویروس کرونا نه تنها در ایران که در سطح جهان مشکلاتی را در بخش‌های مختلف برای مردم و متولیان جامعه ایجاد کرده است اما یکی از قشرهایی که بیش از سایرین متضرر شدند کارگران  هستند.

طبق توصیه‌های وزارت بهداشت، کاهش تماس‌ها و ارتباطات انسانی از روش‌های اصلی پیشگیری از شیوع این ویروس همه‌گیر است، بنابراین ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا برای کاهش تماس‌های انسانی و رعایت فاصله اجتماعی برای قطع زنجیره انتقال ویروس در هفته‌های اخیر محدودیت‌هایی را برای فعالیت واحدهای تولیدی، توزیعی و خدماتی، ادارات دولتی، اماکن تفریحی و گردشگری و مکان‌های پرتردد و پرجمعیت اعمال کرد.اما تنها کارگران بودند که مشمول این محدودیت ها از اول شیوع کرونا نشدند،‌کارگران در شرایط دشوار زندگی مجبور به فعالیت بودند چرا که حقوق و مزایایی که دریافت می کنند کفاف زندگی را نمی دهد و اکثر آنها بعد از ساعت کاری مجبور به انجام کارهای خدماتی، دستفروشی، مسافرکشی و ... هستند تا بتوانند امورات خود را بگذرانند. از سوی دیگر درآمدآنها کفاف خرید روزانه ماسک و مواد ضدعفونی را  نمی‌دهد, به همین دلیل گاهی در سر دوراهی بیماری و بیکاری, بیماری و تأمین معاش زندگی گیر می افتند.

حمید نجف, کارشناس بازار کار با اشاره به اینکه به دلیل عدم همکاری کارفرمایان تعدادی از کارگران "ناقل کرونا از ترس بیکاری مجبور هستند در محیط کار حاضر شوند گفت:کارگران غم "نان شب" دارند به همین دلیل در مقابل مخالفت کارفرمایان برای دورکاری مقاومت نمی کنند.

امروز مسعود خوانساری, رئیس اتاق بازرگانی تهران از انعقاد قرارداد بخش خصوصی برای واردات 6 میلیون دوز واکسن کرونا به منظور واکسیناسیون کارگران خطوط تولید خبر داد.

  *تمام کارگران نیازمند واکسیناسیون هستند  

این در حالی است که محمد رضا تاجیک, نماینده کارگری شورای عالی کاردر گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، از ضرورت واکسیناسیون کارگران خطوط تولید, خدمات و بخش و تمام کارگران فعال  در بخش های مختلف خبر داد و گفت: پرخطرترین کارگران, کارگران حوزه بهداشت و درمانی و بیمارستانی بودند که خداروشکر در صف دریافت واکسن هستند و بخشی از آنها واکسن دریافت کردند.

 وی ادامه داد:اینکه قرارداد واردات واکسن برای کارگران خطوط تولید انجام شده است خبر خوبی است. اما مسئله مهم این است که تمام کارگران در  معرض کرونا هستند و به واکسن نیاز دارند. با توجه به اینکه درآمدهای کارگران کفاف آنها را نمی دهد, مجبور هستند که برای زندگی تلاش کنند و معمولاً‌در زمانی که سایر مشاغل در شرایط دورکاری هستند, کارگران سرکار مشغول هستند.

تاجیک بیان کرد:  در حال حاضر شاهد هستیم بخش زیادی از کارگرانی که در بحث کرونا بیکار شدند، اکنون به سمت دستفروشی محصولات کرونا مانند ماسک، شیلد،مواد ضدعفونی کننده رفته‌اند. این نشان دهنده این است که وضعیت معیشتی کارگران به گونه ای است که حتی نمی‎توانند یک روز بیکار باشند، بسیاری از کارگران برای پرداخت اجاره بها و تأمین نان شب به گرفتاری افتاده‎اند.

انتهای پیام/