جای خالی پزشکان و نمایندگان انجمن های تخصصی در ستاد مبارزه با کرونا / تنش نمکی و روحانی برای انتخابات

کرونا بیش از یکسال است که در دنیا شیوع یافته و مسئولان و متخصصان در تلاش اند تا با این بیماری با همه توان مقابله کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بیش از یکسال از عملکرد ستاد ملی مبارزه با کرونا می گذرد و لازم است تا یکسری از انجمن های تخصصی و پزشکی به یاری این ستاد بیایند تا حداقل نظرات خود را به این ستاد برسانند. عدم حضور نمایندگانی از تخصص های مختلف در ستاد مبارزه با کرونا از ماه ها قبل مورد انتقاد گروه ها و افراد زیادی بوده است.

دکتر محمدرضا هاشمیان، فوق تخصص بخش آی سی یو به لزوم حضور نماینده ای از جامعه پزشکی در ستاد ملی مبارزه با کرونا اشاره کرد و گفت: باید نماینده ای از جامعه پزشکان در این ستاد حضور داشته باشد تا نقشی برجسته داشته و نظرات انجمن پرستاری و نظام پزشکی را اعلام کند، البته در رابطه با بحث نظام پزشکی دو رویکرد داشتیم.

هاشمیان گفته رئیس جمهوری در مورد تهیه واکسن کرونا که باید از منابع معتبر تامین شود، گفت: در این موضوع و در موضوع تامین واکسن روسی کرونا برخی از افراد ستاد کرونا با ورود این واکسن مخالفت کردند، در این شرایط باید پزشکانی که نزدیک به رئیس جمهور بودند به ایشان که تصمیم نهایی را می گیرد مشاوره بدهند زیرا ایشان نیز پزشک نیستند، اما وقتی راه های دیگر بسته شد، تصمیم بر این شد تا این واکسن را تهیه کنیم. مسائل دیگری نیز وجود داشت که بنده نامه ای به یک شرکت پزشکی روسی فرستادم و وزیری بهداشت نیز طی نامه ای که به دکتر شانه ساز داشتند مشکلاتی که در استفاده از واکسن روسی وجود داشت حل شد.

وی ادامه داد: ستاد ملی مبارزه با کرونا برای تصمیم گیری لازم است تا از نظرات پزشکان و سایر متخصصان مثلا سازمان نظام پزشکی و سایر انجمن های مربوطه استفاده کنند. در این صورت است که تشتت آرا در زمینه پزشکی کمتر پیش خواهد آمد و گروهی که در این ستاد سیاست گذاری می کنند می توانند بهتر تصمیم گیری کنند. امروزه مردم اطلاعات زیادی نسبت به دارویی مثل رمدسویر پیدا کردند و می دانند که این دارو در کاهش شدت علائم و وخیم شدن اوضاع کرونا اثرگذار است، در صورتی که سال گذشته عده ای با این دارو مخالفت کردند.

فوق تخصص بخش مراقب های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به اینکه بسیاری از بیماران کرونایی در بخش بیمارستان ها فوت می کنند و به آی سی یو نمی رسند، گفت: اگر از طرف انجمن ها و گروه های تخصصی نمایندگانی در ستاد ملی مبارزه با کرونا وجود داشته باشند باعث می شود تا به عنوان مثال پزشکان در کمیته های علمی حضور داشته باشند و جلوی اشتباهاتی این چنینی را بگیرند. پس کمیته علمی که یکسال اشتباه کرد، باید از انجمن های تخصصی کمک بگیرد و فقط سیاست گذاران در آن تصمیم گیری نکنند.

محمدرضا هاشمیان در خصوص میزان تاثیر اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا بر تصمیمات رئیس جمهور گفت: تا کنون موارد زیادی از جمله ایمنی گله ای که مطرح شده بود را اعضای ستاد مبارزه با کرونا توانستند به صورت موردی رفع کنند. همچنین داروهای زیادی در ایران بود که به اشتباه در روند درمان بیماران کرونایی تجویز می شد، در زمینه واکسیناسیون نیز مشکلاتی وجود داشت که تلاش پژوهشی در تولید واکسن و امثالهم به درستی انجام نشد و شاهد هستیم که روند واکسیناسیون نیز به همین دلایل کند شده است.

هاشمیان در پایان در خصوص تنش های موجود بین وزیر بهداشت و رئیس جمهور اظهار داشت: به نظر می رسد که دکتر نمکی احساس می کنند کار مثبتی انجام داده اند، اما کادر درمان و گروه های پزشکی مخالف چنین عقیده ای هستند چرا که اساساً دکتر نمکی با کار پزشکی و درمانی غریبه هستند و رشته و تخصص ایشان مغایر است. به طور کلی تنش های موجود بین وزیر بهداشت و رئیس جمهور به این دلیل است که اکنون نزدیک انتخابات هستیم و همه تلاش می کنند تا در کابینه ایشان خود را نشان ندهند.