شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید

چالشی جدید پیش رو چین/زاد و ولد نگرانی اصلی ین روزها!

به گزارش منیبان؛ از تارنمای استرایت تایمز، داده های اداره ملی آمار چین حاکی است، تعداد نوزادان متولد شده در چین در سال ۲۰۱۹ میلادی با ۵۸۰ هزار نفر به ۱۴.۶۵ میلیون نفر کاهش یافت با این حساب نرخ زاد و ولد به ۱۰.۴ نفر در هر هزار نفر رسید که کمترین میزان تولد از سال ۱۹۴۹ میلادی تاکنون است.

"دونگ یوژنگ" مدیر آکادمی توسعه جمعیت گوانگدونگ چین می گوید: اگر دولت به سرعت سیاست محدود کردن خانواده ها به دو فرزند را لغو نکند، تعداد زاد و ولدها در چین می تواند در پنج سال آینده حتی به زیر ۵ میلیون نفر در سال هم برسد.

گزارش می افزاید اگرچه چین هنوز رقم مربوط به تعداد زاد و ولد در سال گذشته (۲۰۲۰) را منتشر نکرده است اما انتظار می رود که نرخ زاد و ولد در چین و همچنین جامعه به سرعت در حال پیر شدن، به چالشی برای این کشور تبدیل شود.

اگرچه چین سیاست تک فرزندی را در سال ۲۰۱۶ لغو کرد، اما با افزایش هزینه های مراقبت های بهداشتی، تحصیلات و مسکن، زوج ها از داشتن خانواده های بزرگتر دلسرد شده اند. عدم اطمینان اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا نیز بیشتر بر تصمیم گیری درباره فرزندآوری افزوده است.

آمارهای غیر رسمی نشان می دهد تعداد متولدان سال ۲۰۲۰ میلادی با ۱۵ درصد کاهش به ۱۰ میلیون و ۳۵ هزار نفر رسیده است در حالی که این رقم در سال قبل از آن ۱۱ میلیون و ۷۹۰ هزار نفر بود.

به دلیل آمار پایین تولد و پیر شدن جمعیت، دولت چین سیاست تنظیم خانواده را از سال  ۲۰۱۶ آسان‌تر کرده است. اجرای سیاست تک فرزندی در چین از سال ۱۹۷۹ میلادی آغاز شد و تا سال ۲۰۱۵ ادامه داشت. سال ۲۰۱۵ میلادی حزب کمونیست چین درباره پایان سیاست تک فرزندی اعلام کرد «چین به همه زوج‌ها اجازه خواهد داد تا دو فرزند داشته باشند و سیاست چند دهه‌ای خود درباره تک فرزندی را رها می‌کند».