شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#واکسن

توضیح درباره نحوه تزریق واکسن کرونای پولی و خارج از اولویت

کدخبر: 406882
اقتصادنیوز : مجموعه مهمترین اخبار کرونایی امروز را اینجا بخوانید.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین ، متاسفانه ادامه روند افزایش فوتی‌ها و مبتلایان کروناویروس در کشور همچنان ادامه دارد و هنوز هیچ نشانه‌ای از تاثیر محدودیت‌ها در توقف موج چهارم پاندمی دیده نمی‌شود.

براساس آنچه امروز ظهر سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد، از دیروز تا امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۴ هزار و ۳۴۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۹۰۱ نفر از آنها بستری شدند. براین اساس مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به دو میلیون و ۲۶۱ هزار و ۴۳۵ نفر رسید و چهار هزار و ۸۴۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درباره آمار جان‌باختگان هم اعلام کرد: «متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۹۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۷ هزار و ۱۳۰ نفر رسید.»

همه مناطق استان تهران آلوده به کووید ۱۹ است

براین اساس تقریبا همه مناطق کشور به شکل شدیدی درگیر موج چهارم پاندمی هستند، نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران، در این رابطه گفت: تعداد تست‌های مثبت در بیمارستان‌ها بسیار زیاد شده است؛ به شکلی که ۸۰ درصد بیمارانی که بستری هستند تست کرونای آنها مثبت بوده و آلودگی به شدت زیاد است؛ به طوری که تا یک ماه پیش این بحث بود که کدامین مناطق آلوده‌تر هستند، اما اکنون آلودگی به صورت یکدست در همه جا وجود دارد. 

او در پاسخ به این پرسش که «آیا در حال حاضر با کمبود تخت و تجهیزات پزشکی در استان تهران روبه‌رو هستیم؟»، توضیح داد: قطعا یکسری بیماران هستند که به خدمات ویژه نیاز پیدا می‌کنند؛ در واقع ماسک‌های تخصصی اکسیژن و دستگاه اکسیژن توسط تعدادی از مراکز درخواست شده که این نیز موضوع حادی نبوده و مرتفع خواهد شد. 

شکستن محدودیت‌های کرونایی

این در حالی است که بیش از یک هفته از ایجاد محدودیت‌هایی کرونایی در سرتاسر کشور می‌گذرد، محدودیت‌هایی که متاسفانه بخش زیادی از آن‌ها اصلا عملی نمی‌شوند.

پیمان دوستی، روانشناس، در این رابطه توضیح داد: با وجود اعمال محدودیت‌های کرونایی، گروهی از افراد این محدودیت‌ها را می‌شکنند چون می‌خواهند به نیاز روانشناختی مانند ارتباط با دیگران پاسخ دهند، حتی اگر سلامت جسمانی آنها به خطر بیفتد.

او افزود: : همچنین در مطالعاتی که در کشور ایتالیا انجام شده نشان داده شد خود قرنطینه و عوامل استرس زای مربوط به آن مثل تغییر شرایط کاری و... حدود ۱۷.۹ درصد با افسردگی همراه، حدود ۲۰ درصد با اضطراب و حدود ۲۲.۹ درصد با اختلال سازگاری همراه بوده است.

مسافران کرونایی شناسایی نمی‌شوند

البته این موضوع تنها به مردم مرتبط نمی‌شود و به نظر می‌رسد برخی از قوانین مربوط به محدودیت‌ها هم اجرا نمی‌شود، برای مثل با وجود الزام به استعلام مسافران مبتلا به کرونا در سفر با وسایل نقلیه عمومی، اما آژانس‌های مسافرتی هنوز به سامانه‌ای که این بیماران را شناسایی کند، دسترسی ندارند و بدون استعلام، خدمات سفر می‌فروشند.

این در حالی است که ستاد ملی کرونا در آذرماه ۹۹ سفر افراد مبتلا به کرونا را ممنوع و استعلام الکترونیکی وضعیت مبتلایان به کرونا برای مسافران هوایی، ریلی و زمینی داخل کشور و رانندگان تاکسی‌های اینترنتی را اجباری کرد.

در آن مصوبه تاکید شده بود: تمام شرکت‌های هواپیمایی و نیز «ارائه‌دهنده سامانه‌های فروش بلیت مسافری به صورت انفرادی و چارتری» که در حال حاضر سامانه‌های آن‌ها در دفاتر خدمات مسافربری و گردشگری کشور در حال استفاده است، ملزم هستند ضمن انجام تنظیمات فنی لازم از طریق گذرگاه خدمات الکترونیکی سروا (PGSB) که در سازمان فناوری اطلاعات ایران ایجاد و راه‌اندازی شده است، از امکان «استعلام الکترونیکی و ممانعت فروش بلیت» استفاده کنند.

تزریق یک میلیون دز واکسن در ۵ روز

از سوی دیگر، امروز بالاخره خبرهای خوبی درباره ادامه روند واکسیناسیون کرونا در کشور اعلام شد. این در حالی است که تاکنون بیش از نیم میلیون دز واکسن به شهروندان تزریق شده است.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، در این رابطه گفت: «خودتان را برای تزریق ۵ روزه یک میلیون دوز واکسن کرونا در قالب فاز یک سند ملی واکسیناسیون کووید۱۹ آماده و به سرعت برنامه ریزی کنید. نباید در این فرآیند، دقتتان را کاهش دهید. از روسای دانشگاه ها و معاونین بهداشت و درمان دانشگاه ها می خواهم که حتما دقت کنند. مبادا کسی که در اولویت نیست، واکسن تزریق کند و چنانچه اتفاقی بیفتد که منجر به بی عدالتی در نظام سلامت شود را نخواهم بخشید.»

 سعید نمکی وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: واکسن کرونا یکی از بحث های جدی در دنیا است و ما در زمینه تولید واکسن گام های موثری برداشته ایم و می دانستیم که واکسن یک موضوع سیاسی است، ما ۱۶ میلیون دوز از طریق سهمیه کوواکس واکسن خریداری کرده ایم و بعد از ماه ها توانستیم پول آن را انتقال دهیم. ما با کشور روسیه و هند، چین مذاکراتی در زمینه تامین واکسن انجام داده و به نتایج خوبی رسیدیم.

واکسیناسیون پزشکان به زودی تمام می‌شود

همچنین به گفته مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی واکسیناسیون پزشکان، دندانپزشکان، ماماها، داروسازان و... که زیر ۵۰ سال دارند، از امروز آغاز می‌شود و انتظار داریم تا آخر هفته واکسیناسیون این افراد که مربوط به بخش خصوصی و دارای پروانه پزشکی هستند به پایان برسد.

حسین کرمانپور در خصوص آخرین وضعیت واکسیناسیون پزشکان گفت: تا کنون ۹۵ درصد جامعه پزشکی اعم از پزشکان، دندانپزشکان، ماماها، داروسازان و... که بالای ۵۰ سال دارند و دارای پروانه پزشکی هستند و واکسیناسیون آن‌ها مربوط به سازمان نظام پزشکی است، با واکسن اسپوتنیک روسی واکسینه شده اند.این واکسیناسیون هماهنگی بین سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی در کشور است و چنانچه واکسن‌ها سر موقع به بیمارستان‌ها برسد تا پایان هفته به اتمام می‌رسد.

توضیح درباره نحوه تزریق واکسن کرونای پولی و خارج از اولویت

البته برخی اخبار منتشر شده در روزهای گذشته هم نگرانی‌هایی را درباره ادامه روند واکسیناسیون به وجود آورده است، به همین دلیل مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره نحوه تزریق واکسن کرونای پولی و خارج از اولویت توضیحاتی را ارائه کرد.

سید حیدر محمدی، مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، با اشاره به اظهارات سخنگوی ستاد کرونا در مورد اینکه اگر فردی می‌خواهد، زودتر از موعد مقرر واکسن کرونا دریافت کند، باید هزینه‌ی آن را بپردازد، بیان کرد: الان واکسن را به شکل رایگان تزریق می‌کنیم و اولویت بندی را نیز وزارت بهداشت اعلام می‌کند که اول چه گروه‌هایی واکسینه شوند، که بر این مبنا به ترتیب کادر درمان، بیماران صعب العلاج و سالمندان بالای ۶۰ سال و بعد ۵۰ سال در اولویت‌ هستند.

وی ادامه داد: اما شاید افرادی باشند که در این اولویت‌بندی‌ها جایی نداشته باشند و بخواهند واکسن را زودتر تزریق کنند، از همین رو ما به شرکت‌ها گفتیم تا واکسن را وارد کنند تا بعد به شکل پولی در داروخانه‌ها به فروش برسد.