شهرخبر

محمدصادق کوشکی: امکان رفع کلی تحریم‌ها وجود ندارد/ تحریم‌ها برداشته شود، غربی‌ها اهرم فشاری بر ایران در رابطه با مسائل منطقه‌ای و موشکی ندارند/ دولت در گذشته هم از خطوط قرمز رهبری تخطی کرده است/ دولت از نتیجه مذاکرات به نفع اصلاح‌طلبان استفاده می‌کند

محمدصادق کوشکی گفت: غربی‌ها با استفاده از برجام درباره صنعت هسته‌ای ایران تصمیم‌گیری می‌کنند.

محمدصادق کوشکی: امکان رفع کلی تحریم‌ها وجود ندارد/ تحریم‌ها برداشته شود، غربی‌ها اهرم فشاری بر ایران در رابطه با مسائل منطقه‌ای و موشکی ندارند/ دولت در گذشته هم از خطوط قرمز رهبری تخطی کرده است/ دولت از نتیجه مذاکرات به نفع اصلاح‌طلبان استفاده می‌کند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: دور جدید مذاکرات هسته‌ای بسیار با ابهام جلو می‌رود و مهم‌ترین ابهام در این بین نتیجه‌ای است که از آن به دست می‌آید؛ به طوری که معلوم نیست آیا بنا بر آنچه دولت ادعا می‌کند، تحریم‌ها به طور کامل رفع می‌شود یا این نتجیه‌ای است که صرفا دولت می‌خواهد به مردم القاء کند. از سوی دیگر برخی باور دارند دولت در تلاش است تا برای اهدافی انتخاباتی صرفا نتیجه‌ای از این مذاکرات به دست آورد.

محمدصادق کوشکی درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «واقعیت این است که برای تحلیل این موضوع باید مسئله را از زوایه طرف مقابل یعنی اروپایی‌ها و آمریکا نگاه کنیم. آنها به طور جدی به دنبال توقف برنامه هسته‌ای ایران هستند و برای تحقق این هدف برجام را مهم‌ترین ترمز ادامه فعالیت‌های هسته‌ای می‌دانند. برجام این امکان را به آنها می‌دهد که همه فعالیت‌های هسته‌ای روی میز تصمیم‌گیری‌شان باشد و دیگر با اتکاء به برجام حتی نیاز به فعالیت جاسوسی در ایران هم نداشته باشند».

او ادامه داد: «برجام محدودیت‌های متنوعی اعم از هشت‌ساله، 10ساله، 25ساله و ناحدود دارد و بهترین ترمز برای برنامه برنامه‌های هسته‌ای ماست. در حقیقت ما در برخی حوزه‌های هسته‌ای هیچگاه نباید ورود کنیم، در بعضی تا 25سال و... غربی‌ها مزایای زیادی از کنار برجام به دست می‌آورند و حتما می‌خواهند که این مزایا حفظ شود».

این تحلیلگر سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا بر اساس آنچه دولت ادعا می‌کند، امکان رفع کلی تحریم‌ها وجود دارد، اظهار کرد: «خیر، امکان رفع کلی تحریم‌ها وجود ندارد زیرا لازمه پذیرش برجام از سوی ایران، تحریم‌هاست. همیشه همین طور بوده است و صرفا به مقطع کنونی منحصر نمی‌شود؛ از روز نخست که بحث انعقاد برجام پیش آمد، دولت ایران به دلیل گریز از تحریم‌ها به سمت برجام رفت و اگر تحریمی نبود که برجامی به وجود نمی‌آمد. اگر قرار باشد که همه تحریم‌ها رفع شود، باید به سلامت عقلی غربی‌ها شک کرد. اگر تحریم‌ها برداشته شود، غربی‌ها دیگر اهرم فشاری بر ایران در رابطه با مسائل منطقه‌ای و موشکی نخواهند داشت».

او افزود: «در این میان اما غربی‌ها مشوق‌هایی به ایران برای بازگشت به برجام می‌دهد؛ مثلا مانند زمان انتعقاد برجام، اکنون هم بخشی از پول‌های بلوکه‌شده ایران را آزاد می‌کنند و دولت هم از این اتفاق به عنوان دستاوردی بزرگ یاد می‌کند و در انتخابات هم به نفع نیروهای نزدیک به خود یعنی اصلاح‌طلبان استفاده می‌کند و در مقابل آن تمام اورانیوم غنی‌شده ما باید رقیق شود و غنی‌سازی 20 و 60درصدی ما هم باید متوقف شود».

کوشکی درباره اینکه آیا دولت از خط قرمز رهبری مبنی بر بازگشت به برجام در صورت برداشته‌شدن کامل و یک‌جای تحریم‌ها تخطی می‌کند یا نه، بیان کرد: «دولت ابایی از تخطی‌کردن از دستوران رهبری ندارد و در گذتشته هم این کار را کرده است. از یاد نمی‌بریم که رهبری خطوط قرمز نه‌گانه‌ای گذاشتند و دولت آشکارا از آن عبور کرد و حتی آقای ظریف هم اذعان کرد که آنها را رعایت نکرد».

او در پایان درباره اینکه تصمیم دولت در دور جدید مذاکرات هسته‌ای چه پیامدهایی برای دولت آینده دارد، گفت: «حتما دولت آینده را متعهد به اجرای مفاد برجام می‌کند؛ به نحوی که اگر بخواهد از برجام خارج شود با تبعات گسترده‌ای مواجه می‌شود».