شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران

جدی گرفتن غربالگری شنوایی

عضو هیئت مدیره انجمن شنوایی شناسان ایران گفت: تمام خانواده ها غربالگری شنوایی نوزادان را جدی بگیرند تا زمان طلایی درمان را از دست ندهند.

خسرو گورابی عضو هیئت علمی دانشگاه و عضو هیئت مدیره انجمن شنوایی شناسان ایران اظهار کرد: حس شنوایی اولین حسی است که در زمان 4 ماهگی جنینی شکل می گیرد و آخرین حسی خواهد بود که بعد از مرگ از بین می رود، این حس پیوسته بیدار بوده و حتی در خواب هم فرد صداها را می تواند بشنود.

او گفت: از هر هزار کودک تازه متولد شده یک کودک دچار کم شنوایی می شود و تعداد کم شنوایان دنیا تا سال 2030 به 448 میلیون نفر می رسد و همینطور تا 2050 این تعداد به 900 میلیون نفر هم خواهد رسید.

گورابی با اشاره به اینکه افراد سمعک دار در آمریکا ظرف 15 سال تعدادشان دو برابر شده و حتی به 50 میلیون نفر هم خواهد رسید، بیان کرد: تقریبا از هر 6 نفر یک نفر کم شنوایی دارد و معمولا تعداد مردانی که کم شنوا هستند دو برابر زنان دیده شده است. حس شنوایی نقش اساسی در توسعه و یادگیری زبان دارد و خانواده ها باید غربالگری شنوایی نوزادان را جدی بگیرند تا در صورت مشکل ناشنوایی زمان طلایی را از دست ندهند.

او تصریح کرد: هنگام شیر دادن به نوزاد مراقب باشید تا مسبب عفونت گوش میانی آن ها نشوید. تاخیر در گفتار و زبان در کودک می تواند ابتدای شیوع ناشوایی باشد، پس باید توجه داشته باشید که اسباب بازی ها خصوصا تفنگ ها صدا های بالاتر از 30 دی سی بل نداشته باشند.

گورابی گفت: 6 عامل اصلی اعم از وراثت، شنیدن صدای بیش از حد، مسمومیت دارویی و آنتی بیوتیک ها می توانند در ایجاد این نوع عارضه نقش داشته باشند؛ افراد در صورت احساس وز وز در یک یا 2 گوش حتما برای بررسی به پزشک مورد نظر مراجعه کنند.