شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#عراق

صحت ملاقات ایران وعربستان در عراق

رویکرد ملاقات های "مقامات امنیتی نظامی" با "مقامات سیاسی" باید با هم تفاوت داشته باشد.

«تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها» روز گذشته اخبار ضد و نقیضی از ملاقات فیما بین مقامات عالیرتبه ایرانی و سعودی در منطقه سبز بغداد منتشر شد.

قبل تر نیز اخباری در باره حضور سردار سرتیپ قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همان زمان در بغداد منتشر شده بود.

برخی هم اخباری از حضور سرتیپ خالد بن علی بن عبد الله الحمیدان رئیس سازمان استخبارات عربستان سعودی در همان زمان در بغداد منتشر شده بود.

حضور همزمان این دو مقام در یک زمان و آن هم بلا فاصله پس از سفر نخست وزیر عراق به عربستان سعودی گمانه زنی های بسیاری درباره احتمال دیدار این دو مطرح کرده.

با توجه به اینکه دو فرد مذکور از مقام های عالیرتبه امنیتی و نظامی ایران و عربستان سعودی به حساب می آیند به احتمال زیاد هر دو تمایل داشتند که ماجرا تا به نتیجه رسیدن بی سر و صدا باشد.

به هر حال رویکرد ملاقات های "مقامات امنیتی نظامی" با "مقامات سیاسی" باید با هم تفاوت داشته باشد.

اگر این ملاقات صحت داشته باشد، آنچه مسلم است که برخی دستگاه های امنیتی از این جریان ناراضی بوده اند (احتمالا اسرائیل یا انگلیس یا آمریکا) و برای اینکه گفتگو ها فیما بین ایران و عربستان را بر هم بزنند از کانال یک روزنامه انگلیسی این جریان را فاش کرده اند.

لاوروف: کشورهای عربی در مورد ضرورت گفتگو با ایران اختلاف نظر دارند
© Sputnik / Russian Foreign Ministry Press Service

البته مقامات دو طرف هم به صورت رسمی این جریان را تکذیب نکردند و تنها تکذیبیه هایی که تا به حال مشاهده می شود به نقل از منابع آگاه در رسانه های طرفین است.

امری که به نوعی شک و شبهه های زیادی ایجاد می کند که احتمال وجود چنین جریانی بسیار زیاد است.

مخصوصا پس از واکنش جناب آقای خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به سوالی در این رابطه.

البته به نظر می رسد در این جریان اسرائیلی ها از همه عصبانی تر باشند واحتمال اینکه آنها این کار را کرده اند بیشتر به نظر می آید.

همزمانی این گفتگو ها ما گفتگو های دیپلماتی ایران در وین این مذاکرات در صورت موفقیت می تواند موجب یک دگرگونی اساسی در منطقه و به هم ریختن همه نقشه هایی که آقای نتانیاهو و ترامپ و جراد کوشنر سالها روی آن برنامه ریزی کردند بشود.

در حالی که اسرائیلی ها به هر وسیله ای که شده تلاش دارند جریان گفتگو های وین را به هم بزنند این جریان می تواند کمر همه نقشه های آنها در منطقه بشکند.

به هر حال آنها سالها است که روی ایجاد تفرقه و دشمنی میان کشورهای اسلامی مخصوصا ایران و عربستان سعودی برنامه ریزی می کنند و بسیاری از مشکلات امروزه در کل منطقه خاورمیانه و حتی در سطح کشورهای اسلامی گرو اختلافات موجود فیما بین ایران و عربستان سعودی است و بدیهی است اگر این دو بال قدرت کشورهای اسلامی بتوانند اختلافات فیما بین را حل کنند آنوقت بسیاری از مشکلات در کل جهان اسلام حل و فصل می شود.

از ماجرای جنگ فرسایشی یمن گرفته تا جریان تشکیل دولت در لبنان تا اختلافات سیاسی در عراق تا جنگ سوریه تا مشکل مردم بحرین تا ...

همچنین نقشه های اسرائیل برای پاک کردن مساله  فلسطین نیز به هم می خورد.

گفته ها مبنی بر این می باشد که این میانجیگری به عربستان ختم نشده و به مصر و اردن نیز کشیده شده. 

از قبل نیز گفتگوهایی میان ایران و امارات برقرار بوده.

انگلیس در شرف خروج نیروها از افغانستان است
© REUTERS / INTS KALNINS

شاید کسی باور نمی کرد پس از اختلافات شدیدی که میان عربستان سعودی و قطر به وجود آمده بود روزی را ببینند که شاهزاده محمد بن سلمان به استقبال امیر قطر برود و او را در آغوش بگیرد.

اما آن روز را هم دیدیم.

پس هیچ بعید نیست روزی را ببینیم که سران ایران و عربستان مانند قبل همدیگر را در آغوش بگیرند، درست است که با هم اختلافات سیاسی دارند، اما فراموش نکنید که همه برادر هستند.

باید توجه داشت که تغییرات در کاخ سفید موجب آن شد که بسیاری از تندروهای عربستان که به امید حمله آمریکا به ایران نشسته بودند و توسط اسرائیل و ایالات متحده کوک می شدند ضعیف شوند.

ایرانی ها هم از سالها قبل اعلام کرده بودند که از هرگونه گفتگو ومذاکره با همسایگان خود مخصوصا عربستان سعودی استقبال می کنند.

در حالی که اسرائیلی ها با مطرح کردن ضرورت حضور اسرائیل و عربستان سعودی در گفتگوهای مرتبط با بحث بازگشت آمریکا به تعهداتش در توافق هسته ای به دنبال پیچیده کردن گفتگو ها و منع رسیدن آن به نتیجه ای تا پایان دوران ریاست جمهوری بایدن بودند، ایرانی ها همیشه اصرار داشتند که جریان اختلافات فیما بین ایران و عربستان سعودی جریانی جدا از بحث توافق هسته ای است و باید فیما بین طرفین حل و فصل شود.

برگزاری چنین جلسه ای به این معنی می باشد که سعودی ها هم به این نتیجه رسیده اند که ضرورت دارد اختلافات خود با ایران را از راه های دیپلماتیک حل و فصل کنند.

قرارداد نظامی اسرائیل با یونان که به نوعی بر علیه ترکیه به حساب می آید می تواند این نوید را به همراه داشته باشد که مقامات ترکیه هم توجه بیشتری به همگرایی با جهان اسلام داشته باشند و به سمت حل اختلافات خود با دیگر کشورهای اسلامی بروند.

در صورتی که اختلافات ایران و عربستان سعودی حل و فصل شود تصور بر این است که اختلافات قابل توجهی میان ایران با مصر و یا اردن وجود نداشته باشد که قابل حل و فصل نباشد و به این ترتیب می توان امیدوار بود که توافقات سیاسی فیما بین کشورهای اسلامی که موجب تفرقه میان مسلمانان شده بود حل شود و به زودی شاهد تحولی اساسی در شرایط همه کشورهای اسلامی باشیم.

در پایان باید گفت علیرغم همه تکذیبیه هایی که شنیده می شود اما شواهد و قرائن نشان می دهد که یک چیزکی وجود داشته.

نکات مطرح شده در این مقاله، نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده بوده و الزاماً عقاید هیئت تحریریه اسپوتنیک را بازتاب نمی دهد.