شهرخبر

حفظ سلامت قلب و مغز با خواب نیمروزی

بنابر بررسی‌های محققان دانشگاه کالیفرنیا در آمریکا، خواب نیمروزی- یک یا دو بار در هفته- می‌تواند جلوی حملات قلبی/ سکته مغزی را بگیرد.

اثر خواب کوتاه نیمروزی بارها سوژه مورد بحث محققان بوده است. آنها همیشه در تلاش بودند تا اثر خواب نیمروزی روی سلامت قلب و مغز را بررسی کنند.

محققان ارتباط بین تعداد چرت زدن در روز و مقدار زمان این خواب و خطر سکته قلبی یا مغزی را با تحقیق روی ۳هزار و ۴۶۲ نفر بررسی کردند. این افراد که ۳۵ تا ۷۵ ساله بودند، ابتدا بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶، سپس بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ مورد بررسی قرار گرفتند. محققان تمام اطلاعات مربوط به الگوهای خواب شبانه و خواب نیمروزی آنها را بررسی کردند.

بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان گفتند که هرگز خواب نیمروزی نداشتند. ۱۹ درصد آنها در هفته، یک یا دو بار چرت می‌زدند.  ۱۲ درصد هفته‌ای سه تا ۵ بار و ۱۱درصد هفته‌ای ۶ تا ۷ روز، خواب نیمروزی داشتند.

افرادی که ۳ تا ۷ بار در هفته خواب نیمروزی داشتند، معمولا مسن‌تر، مرد، سیگاری و دارای وزن بیشتر بودند. در ضمن این افراد در روز بیشتر احساس خواب‌آلودگی می‌کردند و به آپنه خواب انسدادی شدیدتری مبتلا بودند. در این حالت هنگام خواب، راه‌ هوایی در بینی و حلق فرد تا حدی یا به‌طور کامل مسدود می‌شود و او با  احساس تنگی نفس از خواب بیدار می‌شود.

محققان در این سال‌های بررسی وضعیت سلامتی این داوطلبان، به ۱۵۵ مورد مرگبار و غیرمرگبار سکته‌های قلبی برخورد کردند و با ارزیابی شرایط خواب آنها، دریافتند که افرادی که هفته‌ای یک تا دو بار خواب نیمروزی داشتند، ۴۸ درصد کمتر از دیگران به حملات قلبی و سکته مغزی مبتلا شدند.

این نتیجه حتی با وجود عوامل تاثیرگذاری مانند سن، مدت خواب شبانه، فشار خون و چربی بالا هم به قوت خود باقی ماند.

این محققان می‌گویند با وجود اینکه دلیل روانشناختی خواب نیمروزی روی سلامت قلب و مغز دقیقا مشخص نیست، برای پیشگیری از سکته، بهتر است به خواب کافی به ویژه نیمروزی اهمیت داده شود.

به گزارش طبنا، تعداد دفعات خواب نیمروزی به اندازه مدت زمان خواب، مهم است و می‌تواند روی سلامت قلب و مغز فرد اثر بگذارد.