شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#روسیه#کاخ سفید

دورنمای مبهم نشست سران روسیه-آمریکا/ هشدار درباره عواقب غیرقابل پیش‌بینی آن


دورنمای مبهم نشست سران روسیه-آمریکا/ هشدار درباره عواقب غیرقابل پیش‌بینی آن

در حالی‌که سخنگوی کرملین درباره دیدار حضوری رهبران روسیه و آمریکا گفت: مهمترین مسئله انطباق حرف و عمل مقامات واشنگتن است، در کاخ سفید معتقدند که شرایط برای برگزاری نشست سران باید مناسب باشد و زمان و مکان آن هنوز تعیین نشده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو امروز در گزارشی نوشت: "دیمیتری پسکوف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه شب گذشته در مصاحبه با برنامه مستند تلویزیونی «مسکو.کرملین.پوتین»، اعلام کرد که درباره شرکت "ولادیمیر پوتین" در نشست سران آنلاین درباره تغییرات اقلیمی (23-22 آوریل/3-2 اردیبهشت ماه) بعد از تجزیه و تحلیل اینکه کدامیک از رهبران جهانی در آن شرکت داشته، چه کسانی سخنرانی خواهند داشت، ترتیب سخنرانی‌ها به چه صورت است و اینکه چه کسی ریاست این نشست را برعهده خواهد داشت،  تصمیم گیری می‌شود.

سخنگوی کرملین در این رابطه ابراز تأسف کرد که مقامات مسکو پاسخ به این سئوالات را تنها در آخرین روزها دریافت می‌کنند و گفت: «تنها پس از تجزیه و تحلیل این مسائل، تصمیم گیری خواهد شد که رئیس جمهوری روسیه در این نشست شرکت کند یا خیر.»

دیدار پوتین و بایدن به این بستگی دارد که حرف و عمل واشنگتن منطبق باشد

پسکوف همچنین در پاسخ به سئوال دیگری یادآور شد که یکی از کشورهای اروپایی ممکن است عرصه نشست سران روسیه-آمریکا که جو بایدن پیشنهاد برگزاری آن در کشور ثالثی را داده، تعیین شود. به گفته وی، البته هنوز بسیار زود است که درباره زمان و مکان دیدار رهبران روسیه و آمریکا صحبتی شود و این مسئله همچنان از طریق کانال‌های دیپلماتیک در حال بررسی است.

وی ادامه داد: «ابتدا لازم است تا جزییات این نشست از طریق کانال‌های دیپلماتیک، از جمله با توجه به اقدامات مشخص از سوی طرف آمریکاییمورد توافق قرار بگیرد. و در این خصوص بسیار مهم است که حرف و عمل مقامات واشنگتن بر یکدیگر منطبق باشد.»

این در حالی است که "جیک سالیوان" مشاور رئیس جمهوری آمریکا در مسائل امنیت ملی نیز در مصاحبه‌ای اعلام کرد که نشست "رو در روی" روسای جمهوری ایالات متحده و روسیه باید در صورت ایجاد شرایط مناسب انجام شود. به گفته این مقام کاخ سفید، هنوز برنامه مشخصی در این رابطه وجود ندارد، البته برگزاری این نشست برای پیشبرد روابط دوجانبه ضروری است.

سالیوان افزود: «با توجه به شرایط، من فعلاً نمی توانم درباره مسائل فرضی مربوط به زمان و مکان برگزاری نشست سران صحبتی کنم.»

دیدار رهبران روسیه و آمریکا می‌تواند عواقب منفی غیرقابل پیش‌بینی داشته باشد

علاوه بر تردید‌های موجود در مسکو و واشنگتن، "آلکسی پوشکوف" عضو ارشد کمیته سیاست اطلاعاتی شورای فدراسیون (سنای) روسیه نیز معتقد است که نشست سران ولادیمیر پوتین و جو بایدن می‌تواند منجر به عواقب منفی غیرقابل پیش بینی بشود.

پوشکوف با یادآوری دیدارهای متعدد با نتایج بی‌طرفانه، موفق و ناموفق بین رهبران روسیه و ایالات متحده درطول دوران روابط دوجانبه، به نشست سران نیکیتا چروشچف و جان کندی اشاره کرد که رهبران دو کشور از یکدیگر ناراضی بوده و نتوانستند زبان مشترک پیدا کنند و بلافاصله پس از دیدار آنها بحران کارائیب آغاز شد.

این سناتور روس گفت: «در حالی‌که در آن زمان، تیرگی روابطی که اکنون از سوی بایدن نسبت به ولادیمیر پوتین احساس می‌شود، بین رهبران روسیه و آمریکا وجود نداشت. بعید نیست بایدن در نشست سران اینده سعی کند سخنان "تند جدیدی" خطاب به پوتین بکار ببرد، ادعای پرداختن بهایی را مطرح کند یا بخواهد از موضع قدرت صحبت کند. چنین روحیه‌ای در حال حاضر در رئیس جمهوری آمریکا مشاهده می‌شود.»   

البته آلکسی پوشکوف ابراز اطمینان کرد که پوتین در دام سخنان تحریک آمیز بایدن نخواهد افتاد و از عهده مذاکره با وی بر می‌آید، ولی به عقیده این مقام پارلمانی، چنین نشست سرانی می‌تواند به افزایش تیرگی موجود در روابط دو کشور منجر شود.

وی یادآور شد: «جو بایدن باید به خوبی درک کند که برای چه منظوری پوتین را به یک نشست سران دعوت کرده است و چه چیزی را به او پیشنهاد کرده است. در غیر این صورت، تنها باید شاهد ادامه راهی به سمت یک بحران کارائیب دیگر باشیم که این بار پیرامون اوکراین شکل گرفته است.»

لازم به یادآوری است، که جو بایدن و ولادیمیر پوتین در تاریخ سیزده آوریل (23 فروردین) دومین مذاکره تلفنی خود را انجام دادند که به ابتکارعمل طرف آمریکایی صورت گرفت. بایدن با اشاره به تعهد خویش برای ایجاد روابطی باثبات و قابل پیش‌بینی با مسکو، پیشنهاد انجام دیدار حضوری در یک کشور ثالث، به منظور بررسی روابط دوجانبه را به همتای روسی خود داد.

انتهای پیام/