شهرخبر

گفت و گوی گسترش نیوز با یک استاد دانشگاه:

مردم به سوی طلا و رمزارزها می‌روند؟

با توجه به تقویت ارزش بیت کوین و سایر رمزارزها پس از تزریق بسته‌های پولی توسط دولت‌ها به اقتصادهایشان، به نظر می‌رسد که گزینه‌های طلا و ارزهای دیجیتال حتی پس از واکسیناسیون هم جذاب به نظر برسند.

اقتصاد مردم به سوی طلا و رمزارزها می‌روند؟

پاندمی ویروس کرونا باعث تغییر سک زندگی اقتصادی در سراسر جهان شد و صد البته باعث افزایش بی‌اعتمادی عموم مردم دنیا به سیاست‌های پولی دولتی شد به گونه‌ای که در بازه زمانی اوج‌گیری پاندمی، ارزهای دیجیتال و به طور مشخص بیت کوین در برابر دلار بسیار تقویت شدند و همچنین طلا به عنوان محبوب‌ترین کامودیتی جهان انتخاب شد و بالاترین حد از تقاضای خرید در طول تاریخ خود رسید. این قضیه در ایران نیز صادق است و باعث شده که تقاضای پنهان و آشکار برای خرید طلا و همچنین سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال افزایش بیابد. گسترش نیوز در گفت‌وگو با علی سعدوندی اقتصاددان و استاد دانشگاه، به بررسی ابعاد این موضوع پرداخت. 

طلا، آخرین سنگر مقاومت در برابر تورم

این استاد دانشگاه در پاسخ به پرسشی پیرامون دلایل اصلی مطلوبیت‌یابی طلا و ارزهای دیجیتال در کشور اظهار داشت: توجه داشته باشید که شاخص قیمتی طلا در بازه زمانی سال ۹۰ تا کنونی در ایران بیش از ۸۱۰ درصد رشد است و اگر ما مجموع تورم این دهه را بیش از ۴۰۰ درصد در نظر بگیریم، متوجه خواهیم شد که بازدهی سرمایه‌گذاری روی طلا بیش از ۴۱۰ درصد بوده است. 

این بدان معناست که اگر فردی کل دارایی خود را طلا تبدیل کرده باشد و در معرض تورم سنگین یک دهه اخیر در ایران نیز بوده باشد، نه تنها با کاهش ارزش دارایی روبرو نشده است بلکه با یک سرمایه‌گذاری معقول ارزش دارایی‌های خود را دوبرابر کرده است. این در شرایطی است که قدرت خرید عمومی ایرانیان به ۲۵ درصد قدرت خرید سال ۹۰ و ۲۰ درصد قدرت خرید سال ۸۶ رسیده است. پس بدیهی است که مردم به دنبال راه گریزی از این وضعیت باشند و طلا یکی از راه‌های مطمئن در این زمینه است. 

چشم انداز سرمایه‌گذاری روی دلار مثبت نیست!

علی سعدوندی در ادامه و با برشمردن دلایل اقبال به بیت‌کوین و سایر رمزارزها در ایران و جهان نیز خاطرنشان ساخت: این یک واقعیت است که برق در کشور ما یک کالای استراتژیک و ارزان است و در هیچ کجای جهان یک حامل انرژی با اهمیتی مثل برق را به این ارزانی عرضه نمی‌کنند. با این حال قیمت پایین برق یک مطلوبیت نسبی بالا برای سرمایه‌گذاری در زمینه ارزهای دیجیتال و خاصه بیت کوین در کشور ایجاد کرده و به علت ارزانی بیش از اندازه قیمت برق، باعث شده تا حتی سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارزها در ایران برای خارجی‌ها (چینی‌ها) بسیار جذاب به نظر برسد. 

البته دلیل اصلی مطلوبیت رمزارزها بازدهی بالا و سریع آن‌ها و نقدشوندگی حتی در شرایط تحریم است و سرمایه‌گذاری افراد مهم در جهان در این حوزه هم باعث شده است که مطلوبیت آن افزایش پیدا کند. به نظر من در این شرایط که در مذاکرات به سوی توافق، افق‌های گشوده شده است، مطلوبیت سرمایه‌گذاری روی دلار کاهش می‌یابد و قیمت دلار نیز در میان مدت با کاهش مواجه خواهد شد. 

تقاضای عمومی برای طلا و ارزهای دیجیتال افزایش می‌یابد

وی در پایان با بیان این که سرمایه‌گذاری روی طلا و بیت کوین بازهم در دوران پساکرونا نیز اوج خواهد گرفت، یادآور شد: دولت‌های جهان در یک بازی پولی برای جلوگیری از تعمیق رکود، بسته‌های پولی فاقد پشتوانه زیادی را به بازار تزریق کرده‌اند که آثار تورمی بسیار ناگواری برجای خواهد گذاشت و معنای اصلی تورم هم کاهش ارزش دارایی عمومی است. 

در ایران هم تورم مسیر صعودی خود را ادامه خواهد داد و فارغ از اظهارنظرهای دولتی، مسیر تورم در ایران در سال جاری افزایشی خواهد بود و بدیهی است که مردم ایران هم به انتخاب‌های مشابه با سایر مردم جهان، به لحاظ اقتصادی دست بزنند. در واقع پیش‌بینی من این است که تقاضا برای طلا و سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتالی سیر صعودی چشمگیری را در سال ۱۴۰۰ تجربه خواهد کرد.