شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#امریکا

مسکو:

امریکا در اخراج دیپلمات های روس از پراگ دخالت دارد

به گزارش منیبان، در بیانیه روز یکشنبه وزارت خارجه روسیه گفته شده است: دولت چک به بهانه واهی و بی اساس دخالت سازمان های اطلاعاتی این کشور در انفجار انبار نظامی وربتیتس در سال ۲۰۱۴ تصمیم بی سابقه ای را برای اخراج ۱۸ دیپلمات سفارت روسیه گرفت.   

در بیانیه آمده است: این ادعای دولت چک بی اساس است زیرا پراگ قبلا شرکت مالک این انبار نظامی را متهم کرده بود.

 وزارت خارجه روسیه با خصمانه خواندن این اقدام چک خاطرنشان کرد: این اقدام ادامه اعمال ضدروسی دولت چک در سال های اخیر است که نمی تواند دخالت آمریکا در آن را منکر شد. 

در ادامه بیانیه گفته شده است: دولت جمهوری چک در شرایطی که آمریکا تحریم هایی را علیه روسیه وضع کرده حتی از ارباب ماورای اقیانوس خود (آمریکا) نیز پیشی گرفته است.

وزارت خارجه روسیه در پایان بیانیه با اعتراض به این اقدام دولت پراگ اعلام کرده است که اقدامات متقابل در این مورد بکار می گیرد تا مبتکران این اقدام تحریک آمیز به مسوولیت خود برای نابودی پایه و اساس برای توسعه روابط مناسب بین دو کشور پی ببرند. 

به گزارش رسانه های روسی، یان گاماچک معاون نخست وزیر و وزیر خارجه جمهوری چک از تصمیم دولت این کشور برای اخراج ۱۸ دیپلمات سفارت روسیه در پراگ خبر داد.  

گاماچک قرار بود امروز به مسکو سفر کند که آن را لغو کرد.

به گزارش تارنمای نسخه انگلیسی شبکه خبری دویچه وله، آندری بابیش نخست وزیر جمهوری چک گفت که سازمان اطلاعات روسیه در انفجار سال ۲۰۱۴میلادی در یک انبار مهمات نظامی پراگ نقش داشته است.  

بابیش مدعی شد که نیروهای اداره اصلی اطلاعات روسیه مشکوک به دخالت در انفجار انبار مهمات در سال ۲۰۱۴ در شرق اوکراین هستند.

در همین حال، پلیس جمهوری چک نیز اعلام کرد که به دنبال دو نفر در رابطه با تحقیقات این پرونده است.

در اکتبر ۲۰۱۴(آبان ۱۳۸۳) چندین انفجار در یک کارخانه مهمات سازی منطقه وربتیچ در جنوب شرقی پراگ پایتخت جمهوری چک را به لرزه درآورد.

این انفجار منجر به کشته شدن دو کارمند یک شرکت خصوصی شد.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: کشور چک از پیامدهای اخراج ۱۸ دیپلمات روس اطلاع دارد.

زاخارووا به خبرگزاری تاس گفت: سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که پراگ می داند ما به این گونه حرکات چگونه پاسخ می دهیم.

لئونید سلوتسکی رئیس کمیسیون امور بین الملل دومای روسیه هم گفت که چک با اخراج دیپلمات های روس در واقع از سیاست های روس ستیزی آمریکا پیروی و دنباله روی می کند.

در روزهای اخیر روسیه در پاسخ به تحریم ها و اخراج دیپلمات های خود، اعلام کرد که ۱۰ دیپلمات آمریکا و ۵ دیپلمات لهستانی را اخراج می کند.

روابط روسیه و غرب در هفته های اخیر به دلیل تنش در شرق اوکراین دوباره متشنج شده است.