شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دارای

ارائه خدمات اجتماعی خاص به مادران دارای سه و بیش از سه فرزند

مدیرکل دفتر توسعه اجتماعی معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، با بیان اینکه مشکل جمعیت کشور و به هم ریختگی در ساختار جمعیتی کشور یکی از چالش‌های اساسی ایران در سال های آینده خواهد بود، گفت: طرح "جوانی جمعیت و حمایت از خانواده" واجد نکات مثبتی است که در صورت اجرای دقیق می تواند تا حد زیادی به حل این چالش کمک کند.

ارائه خدمات اجتماعی خاص به مادران دارای سه و بیش از سه فرزند

اعظم کریمی درباره طرح "جوانی جمعیت و حمایت از خانواده" مصوب مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: همانگونه که بارها اعلام شده است، مشکل جمعیت کشور و  به هم ریختگی در ساختار جمعیتی کشور  یکی از چالش‌های اساسی ایران در سال های آینده خواهد بود به نحوی که تخمین زده می شود اگر کاهش موالید به همین منوال ادامه پیدا کند تا چند سال آینده جمعیت ایران به شدت کاهش یافته و ساختار جمعیتی  کشور نیز به سمت پیری جمعیت و کاهش جمعیت جوان و مولد پیش خواهد رفت.

وی ادامه داد: طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده حاصل تلاش نمایندگان مجلس، با همین هدف تدوین و تصویب  شده است. در طول تدوین و بازنگری طرح تا تصویب آن در مجلس در چندین نوبت نظرات کارشناسی دستگاههای تخصصی اخذ شد و قانونگذار با نگاه عملیاتی اقدام به طرح و تصویب کرده است.

مزایای طرح جوانی جمعیت از تامین مسکن تا افزایش حق عائله مندی کارمندان

مدیر کل دفتر توسعه اجتماعی جوانان افزود: در این طرح امکان استفاده مجدد خانواده ها از  امکانات دولتی تامین مسکن پس از تولد فرزند سوم، امکان  دریافت زمین جهت احداث واحد مسکونی پس از تولد فرزند سوم و تخفیف های مربوط به عوارض شهرداری برای این افراد پیش بینی شده است. همچنین امکان استفاده از خوابگاههای متاهلی و تسهیل در ساخت و ساز این خوابگاهها و تامین ودیعه مسکن نیز از جمله تمهیدات دیگر این طرح است.

وی این را هم گفت که افزایش ۲۵ درصدی سقف تسهیلات خرید و ساخت و جعاله تعمیرات مسکن به ازای هر فرزند، افزایش دوره بازپرداخت به میزان ۲ سال به ازای هر فرزند، تامین مهدکودک و امکان استفاده از معافیت مالیاتی بعد از تولد فرزند سوم نیز از مشوقهای مهم درج شده در این طرح است.

به گفته کریمی، ارائه تسهیلات پلکانی برای تولد فرزندان نیز از جمله پیشنهادات وزارت ورزش و جوانان بوده است که در این طرح گنجانده شده است. البته در عین حال این معاونت معتقد است که محل تامین اعتبار موارد اشاره شده بایستی به دقت  مشخص و مباحث آمایش سرزمینی نیز در آن لحاظ  شود.

مدیر کل دفتر توسعه اجتماعی جوانان، تصریح کرد: در این طرح مشوقها و  تسهیلات خوبی برای اشتغالزایی و واگذاری زمینهای تولیدی و کشاورزی به خانواده هایی که اقدام به فرزند آوری به هنگام می کنند نیز در نظر گرفته شده است. در مورد قوانین استخدامی و افزایش حق عائله مندی کارمندان دولت نیز مواردی درج شده که می تواند در این زمینه اثربخش باشد.

پیش بینی استفاده از مرخصی های زایمان بلند مدت و دورکاری مادران

وی همچنین این را هم گفت که از جمله نکات جالب توجه این طرح که در مکاتبات این معاونت با مجلس شورای اسلامی هنگام مراحل تدوین آن مورد تاکید قرار گرفت؛ بحث امنیت شغلی بانوان شاغل و امکان استفاده از مرخصی های زایمان بلند مدت و دورکاری برای مادران باردار است که به خوبی در ماده ۱۷ این طرح درج شده است.

ارائه خدمات اجتماعی خاص به مادران دارای سه و بیش از سه فرزند 

کریمی اهدای سالانه «جایزه ملی جوانی جمعیت» در بخش های خانواده، رسانه، سازمان های مردم نهاد، دستگاه های اجرایی، شرکت ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان را از جمله ابعاد مهم فرهنگ سازی این طرح دانست و گفت: تامین سبد تغذیه رایگان و بسته بهداشتی رایگان  به صورت ماهانه امر مهمی در راستای حمایت های اجتماعی از مادران کم بضاعت است که طرح "جوانی جمعیت" به آن توجه کرده است. همچنین برای دیگر مادرانی که دارای سه و بیش از سه فرزند هستند نیز خدمات اجتماعی خاصی در قالب کارت مادرانه در نظر گرفته شده است که به نوعی ارزشگذاری به جایگاه والای مادران و ارائه تسهیلات به این گروه از جامعه است.

مرخصی بدون احتساب در سنوات تحصیلی مادران بادار و دارای فرزند زیر ۲ سال دانشجو

وی با بیان اینکه مطابق طرح "جوانی جمعیت" دانشجویان مادر باردار می توانند از مرخصی یک نیمسال تحصیلی قبل از زایمان بدون احتساب در سنوات تحصیلی استفاده کنند، تصریح کرد: مرخصی طلاب و دانشجویان مادر دارای فرزند زیر دو سال، حداکثر تا چهارنیمسال تحصیلی بدون احتساب در سنوات تحصیلی در این قانون پیش بینی شده است. همچنین به ازای هر فرزند شش ماه از تعهدات موضوع قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان مادر مشمول این قانون، کسر می‌شود که این امر می تواند در ترغیب جوانان به فرزندآوری در سالهای نخست زندگی مشترک  و در سنین مناسب فرزندآوری موثر باشد.

مدیر کل دفتر توسعه اجتماعی جوانان درباره ابعاد فرهنگی طرح یاد شده نیز اظهار کرد: در بعد فرهنگ سازی تکالیف اثربخشی برای صدا و سیما در نظر گرفته شده است که از جمله  این موارد می توان به تولید و پخش فیلم، سریال، تبلیغات بازرگانی و ... در راستای آگاهی بخشی نسبت به وجوه مثبت و ارزشمند ازدواج به هنگام و آسان، تعدد فرزندان در خانواده، تقویت و حمایت از نقش های مادری و همسری، صیانت از تحکیم خانواده و همچنین مقابله با محتوای مغایرسیاست های کلی جمعیت و ممنوعیت پخش آثار مغایر سیاست های کلی جمعیت اشاره کرد.

تکلیف شهرداریها برای تبلیغات محیطی ازدواج و فرزندآوری 

کریمی افزود: همچنین شهرداریها مکلفند بخشی از ظرفیت اسمی سالانه تبلیغات محیطی که جهت تبلیغات فرهنگی در نظر گرفته شده است را به موضوع ازدواج، فرزندآوری، رشد جمعیت و تعالی نهاد خانواده اختصاص دهند.

وظایف آموزش و پرورش در قبال طرح جوانی جمعیت و آموزش مهارت سبک زندگی 

وی درباره ماده ۳۳ طرح "جوانی جمعیت" یادآور شد که مطابق با این ماده آموزش و پرورش مکلف به تربیت و آموزش مهارت‌های مربوط به سبک زندگی اسلامی- ایرانی، رشد شخصیت فردی و اجتماعی، مهارت‌های فردی، ترویج فرهنگ ارزشمندی ازدواج، خانواده و فرزندآوری و… شده است.

لزوم اخذ نظر کارشناسان برای رفع ایرادات طرح

مدیر کل دفتر توسعه اجتماعی جوانان در پایان با بیان اینکه این معاونت ارزیابی مثبتی نسبت به مجموع و کلیت طرح "جوانی جمعیت" دارد، گفت: معتقدیم در صورت رعایت و اجرای دقیق این طرح اثرات مثبتی را شاهد خواهیم بود که علت آن تعاملات فراوان و هم‌فکریهای اثربخش مجلس با بدنه کارشناسی دولت است که منجر به تدوین این طرح جامع شده است. در صورت موافقت شورای نگهبان با این طرح، می بایست در مرحله اجرا نیز نظر متخصصان مجددا اخذ تا در صورت نیاز نسبت به بازنگری در قانون با شناخت نقاط ضعف و قوت اقدامات لازم انجام شود، چراکه هیچ قانونی به صورت صد در صد و بدون نقص نیست.

منبع: ايسنا