به گزارش خبرنگار برنا، سعید سلطانی کار خود را در سینما و تلویزیون با بازیگری آغاز کرد و سال 1369 در فیلم سینمایی «چاووش» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان مقابل دوربین رفت. او همچنین در فیلم «تویی که نمیشناختمت» ایفای نقش کرد و بعد از آن فیلم «حسنک» به کارگردانی قدرت‌الله صلح‌میرزایی و نویسندگی سعید سلطانی ساخته شد.

سلطانی سال 1374 اولین سریال تلویزیونی‌اش را با عنوان «کت و شلوار خواستگاری» ساخت که در نوروز 1375 از شبکه یک پخش شد. «میعاد در سپیده‌دم» دومین سریال سعید سلطانی است که در سال 1377 از شبکه سه سیما پخش شد. اما هیچ یک از این دو اثر نتوانستند آنطور که بتواند او را به یک کارگردان موفق سریال‌های تلویزیونی تبدیل کنند، موفق باشند.

سعید سلطانی با ساخت مجموعه تلویزیونی «پس از باران» در سال 1377 توانست نظر مخاطبان بسیاری را جلب کند. «پس از باران» بدون شک یکی از موفق‌ترین سریال‌های دهه 1370 تلویزیون است که ساختاری متفاوت داشت و سال 1379 در 37 قسمت از شبکه سه سیما پخش شد.

«پس از باران» روایتی از روابط ارباب و رعیتی دوران پهلوی است که در گیلان مقابل دوربین رفته است. این سریال با موضوع قراردادن زندگی خانواده یک ارباب و حضور دختری با عنوان همسر دوم ارباب، شرایط جدید و مخالفت‌های خانواده ارباب «همسر اول» و عواقب و عوارض چنین حضوری را نمایش می‌دهد. فلاش‌بک‌های متعدد و روایت غیرخطی سریال به لحاظ ساختاری «پس از باران» را به اثری متفاوت در تلویزیون ایران تبدیل کرده است.

محمود پاک‌نیت، کتایون ریاحی، مرجان محتشم، صبا کمالی، جهانگیر الماسی، نیکو خردمند، محمدهادی قمیشی، بهزاد فراهانی، ثریا قاسمی، جمیله شیخی، کیومرث ملک‌مطیعی، مهوش صبرکن و رحیم نوروزی از بازیگران این مجموعه تلویزیونی هستند. نکته جالب توجه این است که شهاب حسینی بازیگر مطرح سینما و تلویزیون در این سریال برای اولین بار ایفای نقش کرده است.

پس از سریال موفق «پس از باران» سعید سلطانی سریال‌های متعدد دیگری ساخت. «جوانی»، «خانه‌ای در تاریکی»، «رسم عاشقی»، «لبه تاریکی»، «سال‌های برف و بنفشه» و «شکرانه» از جمله این آثار هستند که هیچ‌ یک از آن‌ها نتوانستند موفقیت سریال «پس از باران» او را تکرار کنند. در بین این آثار «جوانی» را می‌توان یکی از ضعیف‌ترین آثار سعید سلطانی دانست و البته «رسم عاشقی» در زمان پخش توانست با استقبال نسبتاً خوبی مواجه شود.

سال 1387 سریال «مأمور بدرقه» به کارگردانی سعید سلطانی توانست دوباره نظر مخاطبان بسیاری را به خود جلب کند. این سریال که از معدود آثار طنز سلطانی به حساب می‌آید با موضوع و قصه‌ای که دارد به یکی از سریال‌های پربیننده سعید سلطانی تبدیل شد. «مأمور بدرقه» در 27 قسمت از شبکه پنج پخش شد که بازیگرانی چون سیروس گرجستانی، محسن تنابنده، سید جواد رضویان، مهرانه مهین‌ترابی، بهاره رهنما، هایده حائری و ناصر گیتی‌جاه در آن ایفای نقش کرده‌اند.

اما سال 1389 سعید سلطانی با همکاری نویسنده‌ای قدیمی و توانمند چون سعید مطلبی یکی دیگر از سریال‌های پربیننده و موفق خود را ساخت که شاید پس از سریال «پس از باران» موفق‌ترین اثر این کارگردان به حساب بیاید. فیلمنامه سریال «ستایش» با طرحی از ایرج قادری که اقتباس شده از فیلم سینمایی «واکنش پنجم» تهمینه میلانی است به قلم سعید مطلبی نوشته شده است.

داریوش ارجمند، نرگس محمدی، مهدی سلوکی، مهدی پاکدل، محمود عزیزی، سیما تیرانداز، گوهر خیراندیش، شیوا خنیاگر، رابعه اسکویی، مهوش وقاری، نادر سلیمانی و جمشید مشایخی از بازیگران این سریال هستند.

پس از سریال «ستایش» سعید سلطانی سریال «فراموشی» را ساخت که در نوروز سال 1391 از شبکه پنج سیما پخش شد اما این سریال نتوانست نظرات چندانی را به خود جلب کند. محمد کاسبی، رضا داوودنژاد، برزو ارجمند و مهران رجبی بازیگران «فراموشی» و امیرمهدی ژوله نویسنده این مجموعه تلویزیونی طنز بود.

سه سال پس از موفقیت فصل او سریال «ستایش»، در سال 1392 فصل دوم این سریال نیز ساخته شد. با توجه به موفقیت فصل اول قطعاً انتظار می‌رفت که فصل دوم این سریال نیز مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد که این اتفاق رخ داد اما «ستایش 2» به دلیل افت کیفی شدیدی که داشت مورد انتقاد بسیاری از مخاطبان قرار گرفت تا جایی که عزت‌الله ضرغامی رئیس وقت صداوسیما پیش از به پایان رسیدن سریال، پخش آن را متوقف کرد.

سریال «سر به راه» اثر دیگری از سلطانی است که در نوروز سال 1394 از شبکه پنج پخش شد. سلطانی پس از این سریال سه مجموعه تلویزیونی دیگر به نام‌های «ساعت صفر»، «سحرخیزان» و «در جستجوی آرامش» را ساخت که شاید بتوان «در جستجوی آرامش» را اثر موفق‌تری نسبت به چند اثر اخیر سلطانی تا آن زمان دانست. مهدی هاشمی، حدیث میرامینی، داریوش فرهنگ و پژمان بازغی بازیگران این مجموعه تلویزیونی بودند.

در سال 1398 (9 سال پس از ساخت فصل اول سریال «ستایش») با وجود انتقادات شدیدی که به فصل دوم سریال «ستایش» صورت گرفت، فصل سوم این سریال نیز ساخته شد که برخلاف انتظارها، عوامل تولید این سریال تلاشی برای ارتقای کیفیت آن نداشته و به اعتقاد بسیاری از مخاطبان و منتقدان فصل سوم «ستایش» به مراتب کیفیت پایین‌تری از فصل دوم داشت. با این حال با توجه به موفقیت این سریال در جلب نظر مخاطبان، فصل سوم «ستایش» را هم می‌توان یکی از پر مخاطب‌ترین آثار سال 1398 تلویزیون دانست.

با وجود انتقاداتی که به مجموعه تلویزیونی «ستایش» وارد است باید این نکته را هم مورد توجه قرار دهیم که «ستایش» از معدود سریال‌های تلویزیون است که در فضایی جدی روایت می‌شود و در سه فصل تولید و پخش شده است.

سعید سلطانی در سال گذشته سریال تاریخی نسبتاً موفقی را به پخش رساند. سریال «بوم و بانو» که در 15 قسمت از شبکه دو سیما پخش شد و تا حدی مورد توجه مخاطبان تلویزیون قرار گرفت. «بوم و بانو» با بازی مسعود رایگان، دیبا زاهدی، ساغر قناعت، بهنام تشکر و مهدی احمدی روایتگر قصه‌ای سیاسی و عاشقانه در دوره رژیم پهلوی است. بسیاری از مخاطبان «بوم و بانو» را به سریال «شهرزاد» حسن فتحی شبیه می‌دانستند و برخی حتی آن را تقلیدی از این سریال عنوان کردند.

در ماه رمضان سال جاری تیم تولید سریال «ستایش» سریال «یاور» را به پخش رسانده‌اند که از شبکه سه سیما پخش می‌شود. با وجود اینکه تنها چند قسمت از این سریال پخش شده، بسیاری از مخاطبان کاراکتر اصلی آن را به حشمت فردوش شبیه می‌دانند که البته قضاوت درباره این موضوع هنوز زود است. سعید سلطانی و اصغر نعیمی به طور مشترک کارگردان‌های این مجموعه تلویزیونی هستند.

داریوش ارجمند، محمد حاتمی، مهوش افشارپناه، زهرا سعیدی، شبنم فرشادجو، علیرضا باقری، ارسلان قاسمی، محمد رشنو، فقیهه سلطانی، بهادر زمانی، مزدک رستمی، شیوا خنیاگر، غزل مقبلی، فروغ قجابگلی، بهزاد خرازی، رسول توکلی، محسن افشار، علی میلانی، مهری امیرحسینی، با هنرمندی اسماعیل محرابی، پرویز فلاحی پور بازیگران این سریال تلویزیونی هستند که این روزها ساعت 20:15 از شبکه سه روی آنتن می‌رود.

سعید سلطانی را می‌توان یکی از پرکارترین و باتجربه‌ترین کارگردان‌های تلویزیون دانست که تقریباً در 20 سال گذشته هر سال یک سریال تلویزیونی ساخته و به پخش رسانده‌ است که در بین آن‌ها آثار ماندگاری چون «پس از باران»، «ستایش»، «رسم عاشقی» و... نیز دیده می‌شود. همکاری او با سعید مطلبی معمولاً توانسته منجر به ساخت آثاری شود که مورد توجه مخاطبان قرار گرفته و باید ببینیم که آیا «یاور» نیز می‌تواند این موفقیت را تکرار کند یا خیر.