شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#المپیک

به بهانه جنجال داور بلژیکی و یاسمن فرمانی

روزی که لجبازی ناظر بحرینی، شانس المپیک را از دختران ایران گرفت

به گزارش منیبان، اقدام داور بلژیکی در جلوگیری از به میدان رفتن یاسمن فرمانی نشان می دهد که کماکان کج سلیقگی ها در دنیای ورزش وجود دارد. این داور که اجازه نداد فرمانی با لگ مشکی رنگ (متفاوت با البسه سفید رنگ تیم) پا به میدان بگذارد، با محروم شدن فرمانی از حضور در میدان، همه فوتبالی ها را به یاد 10 سال پیش انداخت. هرچند یاسمن فرمانی که در لیگ بلژیک بازی می کند، سعی کرد با این تصمیم داور کنار بیاید و با هماهنگی سرمربی تیم به سکوها منتقل شد اما ده سال قبل دختران ایرانی نتوانستند با آن تصمیم ناظر بحرینی کنار بیایند!

خرداد ماه سال 1390 تیم ملی فوتبال بانوان ایران که توانسته بود با قدرت از مرحله اول مقدماتی المپیک صعود کند در اردن باید به مصاف تیم ملی این کشور می رفت. تیمی که شهرزاد مظفر و مریم ایراندوست هدایت آن در دست داشتند، می توانست برابر تیم ملی اردن به برتری برسد و راه رسیدن به المپیک لندن را به کوتاه ترین حالت ممکن برسانند اما لج بازی ناظر بحرینی آن دیدار باعث شد تا تیم ملی ایران با حساب سه بر صفر شکست بخورد و طبیعتا عرصه مهم المپیک لندن را نیز از دست رفته ببیند.

در آن بازی بازیکنان تیم ملی به زمین آمدند تا برای مناسبات ابتدای بازی آماده شوند اما ناگهان ناظر بحرینی به میدان آمد و از آغاز بازی جلوگیری کرد. او معتقد بود که بازیکنان ایرانی باید بدون حجاب در میدان حاضر شوند و البسه ای که آنها به تن کردند مورد قبول او و استانداردهای موجود نیست. این اتفاق در حالی می افتاد که مسئولان تیم ملی بانوان اجازه فیفا مبنی بر به تن کردن این البسه را پیش از آن گرفته بودند و به همین دلیل، اقدام ناظر بازی قطعا غیراخلاقی و حتما غیرقانونی بود.

هر آنچه بود ناظر بحرینی که گویا کینه ای عجیب و غریب از ایران در دل داشت، هرگز با اشک و گریه هایی که بازیکنان دختر تیم ملی به راه انداخته بودند، منقلب نشد و مرغ او کماکان یک پا داشت. چانه زنی و اصرار و همه صحبت های مربیان و سرپرست تیم ملی نیز تاثیری نداشت تا داور میدان به دستور ناظر تیم ملی ایران را غایب بنامد و نتیجه بازی را کادو پیچ شده با نتیجه سه بر صفر به اردن هدیه دهد. ناظر بحرینی اصرار داشت بازیکنان ایراین باید گرمکن های خود را در بیاورند و با شورت ورزشی بازی کنند و هر چه آنها توضیح می دادند فیفا با پوشش شان موافقت کرده ناظر بحرینی نمی پذیرفت.

تصاویر مربوط به آن حذف ناجوانمردانه تنها ساعتی بعد در تمام رسانه های دنیا پر شدند و تاثر بینندگان را برانگیخت. ملی پوشان ایران راضی به تغییر لباس ها و کلاه های خود نشدند تا در نهایت المپیک لندن را از دست بدهند. حالا پس از حدودا 10 سال باز هم اتفاقی مشابه رخ داده است. هر چند ملی پوش ایرانی در نهایت راضی نشد بدون لگ (به دلیل هم رنگ نبودن با لباس اصلی) به میدان برود اما تصور می شد که در این سال ها دیگر خبری اینچنینی در دنیای ورزش به گوش نرسد اما گویا کج سلیقگی ها تمام نشده و هنوز می توان از این دست اتفاقات در دنیای ورزش و فوتبال و خصوصا در بانوان دید.