شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اهل سنت

در امور عراق؛

رهبر سیاسی اهل سنت به دخالت ریاض و ابوظبی اعتراف کرد+جزییات

به گزارش منیبان، المشهدانی در گفت وگو با تلویزیون «الاتجاه» عراق گفت که عربستان سعودی و امارات در سنوات گذشته در پشت تشکیل گروه های سیاسی اهل سنت تحت رهبری «ایاد علاوی» در انتخابات عراق بوده اند.

وی ادامه داد که سعودی ها و اماراتی ها این اعتقاد را داشتند که باید گروه های سیاسی اهل سنت عراق زیر چتر رهبری یک چهره شیعی لیبرال گردهم آیند و برای همین در طول سنوات گذشته ایاد علاوی به عنوان این چهره شیعی لیبرال رهبری گروه های سیاسی اهل سنت را در انتخابات عراق برعهده داشت.

به گفته وی، عربستان سعودی و امارات برخلاف ترکیه و قطر تمایلی به تصدی شخصیت‌های اسلامگرا برای رهبری سیاسی اهل سنت در عراق ندارند برای همین همواره دنبال چهره های لیبرال و حتی فراماسون و از این قبیل چهره ها هستند.

رییس اسبق پارلمان عراق اضافه کرد شرایط در زمان کنونی به گونه ای شده که اهل سنت عراق دیگر به این دخالت های خارجی برای تشکیل گروه های انتخاباتی نیازی ندارد.

به اعتقاد وی، شکل بندی گروه های سیاسی در انتخابات بر اساس گرایش به اهل سنت یا شیعه به خودی خود ایرادی ندارد بلکه مشکل در رفتارهای فرقه گرایانه است که اسباب فتنه مذهبی می شود.

در طول سال های گذشته همواره گزارش های مختلفی از نقش و نفوذ وسیع سعودی، امارات، ترکیه و قطر در صحنه سیاسی اهل سنت عراق مطرح بوده اما این نخستین بار است که یکی از رهبران سیاسی اهل سنت عراق به این وضوح به این نقش و نفوذ اعراب در تحولات داخلی اعتراف می کند.

قبلا برخی از شخصیت های سیاسی عراق نیز به نقش و دخالت سعودی در امور داخلی عراق اشاره کرده اند که از جمله این شخصیت های مهم اهل سنت، «خمیس الخنجر» رهبر جریان موسوم به «پروژه عربی عراق» است.

الخنجر در دسامبر سال گذشته وقتی آمریکا اسم او را در فهرست تحریم ها گنجاند در اظهاراتی گفت که گنجاندن نامش در فهرست تحریم های آمریکا به خواست عربستان سعودی صورت گرفته است.

وی درباره علل این اقدام افزود: «سعودی ها هیچ درک درستی ندارند همه چیز از نظر آنها مرتبط با پول است در حالی که قضیه ارتباطی به پول ندارد، آنها وقتی دیدند کاندیداهایشان در انتخابات (۲۰۱۸) نتوانستند به پارلمان عراق راه یابند، تصور کردند که من بیشتر از آنها پول هزینه کرده ام، آنها هنوز حماقت رویکردی را که دنبال می کنند، درک نکرده اند.»

گروه های سیاسی اهل سنت در انتخابات زودهنگام آتی که قرار است دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شود، به سه گروه عمده شامل گروه «خمیس الخنجر» سرمایه دار و شخصیت سیاسی، «محمد الحلبوسی» رییس پارلمان و «اسامه النجیفی» رییس اسبق پارلمان تقسیم بندی شده اند.

برخی رسانه های عربی از خمیس الخنجر به عنوان بازوی سیاسی قطر، الحلبوسی به عنوان شخصیت مورد حمایت امارات و سعودی و اسامه النجیفی به عنوان چهره مورد علاقه ترکیه یاد کرده اند.

«مشعان الجبوری» از شخصیت های برجسته سیاسی اهل سنت و نزدیک به اسامه النجیفی قبلا در اظهاراتی گفته بود که الحلبوسی دارای بیشترین حمایت عربی است که بسیاری از ثروتمندان عرب از او حمایت می کنند.

این در حالیست که گفته می شود ایاد علاوی که در طول سال های گذشته یکی از چهره های مورد علاقه شیخ نشین های حوزه خلیج فارس بود، در تغییر و تحول های جدید سیاسی داخلی عراق، جایگاه خود را از دست داده و برای همین صاحب نظران چندان شانسی را برای او در انتخابات آینده متصور نیستند.

علاوی در طول سال های گذشته تحت عنوان گروه انتخاباتی «الوطنیه» (ملی گرا) رهبری جریان های اهل سنت را برعهده داشت.

عربستان سعودی و امارات نه تنها در ترکیب بندی جریان های سیاسی اهل سنت نفوذ دارند بلکه به اعتقاد «مقتدا صدر» رهبر جریان صدر، حامی و پشتیبان شکل گیری اغلب گروه های شبه نظامی اهل سنت نیز هستند.

جدا از همه اینها، عربستان سعودی و امارات به عنوان حامیان اصلی گروه های تروریستی مانند «القاعده» (اسامه بن لادن)، «توحید و جهاد» (ابومصعب الزرقاوی) و «داعش» (ابوبکر البغدادی) به شمار می روند که بارزترین نمود این حمایت در انفجار پنجشنبه گذشته خودرو بمب‌گذاری شده در شهرک صدر که تعدادی کشته و زخمی برجای گذاشت، اتفاق افتاد.

 در حالی که رسانه «الحدث» سعودی اصرار داشت، اتهام نقش داعش را در این انفجار از گروه تروریستی داعش دور کند، داعش در بیانیه ای عملا و  به طور رسمی مسوولیت حمله تروریستی را پذیرفت.