شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#جدید

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

سرنوشت بورس بعد از توافق جدید

کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد که معامله گران بورس در انتظار تعیین تکلیف وضعیت اقتصادی بعد از برجام هستند.

بورس سرنوشت بورس بعد از توافق جدید

احمد اشتیاقی نرخ دلار و سود بانکی را از مهم‌ترین مجهولات بورس دانست و گفت: دولت باید در مورد نرخ دلار و همین طور سود سپرده بانکی، حجت را تمام کند و اعلام نظر صریحی داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه خواهان کشف نرخ دلار برای فعالان بورس شد و گفت: شواهد گویاست که نرخ دلار زیر ۲۲هزار تومان نخواهد آمد و از طرفی دولت هم نرخ سود بانکی را بالای ۱۸ درصد تعیین نخواهد کرد. چرا وقتی تکلیف این قدر روشن است، دولت و مسئولان با اظهار نظرات شفاف، تکلیف معامله گران بازار سرمایه را روشن نمی‌کنند.

احمد اشتیاق

اشتیاقی اضافه کرد: شفاف‌سازی در مورد نرخ بهره بانکی و نرخ دلار بسیار به بازار کمک خواهد کرد. ابهامات بر طرف می‌شوند و سرمایه‌گذاران راحت تر می‌توانند، تصمیم بگیرند. این ابهامات باعث شده تا ورود نقدینگی از سوی سرمایه‌گذاران صورت نگیرد و عموم سرمایه‌گذاران برای در این فضای مبهم دست از سرمایه‌گذاری کشیده‌اند.

ضعف تقاضا

اشتیاقی در مورد روند معکوس شاخص و بی‌اعتنایی بازار سرمایه به خبرهای خوش داخلی و خارجی گفت: بیشترین رنجی که بازار سرمایه به آن مبتلاست، ضعف تقاضاست. قیمت فعلی بسیاری از سهم‌های ارزنده و ‌بنیادی فولادی، فلزی و پتروشیمی و... زیر ارزش ذاتی است و این در حالی است که ما هنوز با کاهش آنچنانی نرخ دلار مواجه نشدیم.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به چشم انتظاری بورس نسبت به تعیین تکلیف نرخ دلار، گفت: با احیای برجام و تغییر دولت در پی انتخابات ریاست جمهوری، احتمالاتی در مورد کاهش قیمت دلار به ۱۸ هزار تومان هم وجود دارد. اگر برجام احیا شود، با گشایش‌های اقتصادی درآمدهای ارزی کشور افزایش زیادی پیدا می‌کنند و این گونه قمیت ارز کاهش می‌یابد. از طرفی همواره دولت‌ها سعی می‌کنند با اجرای سیاست‌های لازم، در زمان تحویل دولت‌ قیمت دلار را پایین نگه دارند.

بازار گرم ارزهای دیجیتال

اشتیاقی بازار گرم ارزهای دیجیتال و رمز ارزها را دلیل دیگر کاهش تمایل به سرمایه‌گذاری در بورس دانست و ادامه داد: سال گذشته دسته‌ای از سرمایه‌گذاران جوان، با سرمایه‌ای حدود ۱۰۰ میلیون تومان، وارد بازار شدند، مدام در حال معامله گری بودند. با توجه به افزایش رمزارزها موج کوچ این گونه افراد از بورس و تمایل به سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال افزایش پیدا کرده است. تمایل و افزایش سرمایه‌گذاری در بخش رمز ارزها به همراه ضعف در تقاضا باعث شد تا ریزش شاخص تشدید شود.

بورس طلبکار است

این کارشناس بازار سرمایه به عدم تزریق نقدینگی از سوی صندوق تثبیت اشاره کرد و گفت: بازار سرمایه نیازمند ورود پول قدرتمند و هدفمند است. سال ۹۴ مصوب شد که از منابع صندوق توسعه ملی، ۲۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی برای رشد و توسعه بازار سرمایه به صندوق تثبیت، داده شود. اما تنها ۲ هزار میلیارد تومان به صندوق داده شده و ۱۸ هزار میلیارد آن هنوز تخصیص داده نشده است. درحال‌حاضر بورس ۱۸ هزار میلیارد تومان طلب دارد و به نظرم اگر این رقم تزریق شود، مشکل نقدینگی بورس حل خواهد شد.

اشتیاقی با اشاره به تزریق ۲۴ هزار میلیارد تومان به بورس نیز گفت: با توجه به این که بیشتر سهم‌ها ارزنده هستند، اگر برنامه عملیاتی این رقم محقق شود، مشکلات بازار حل خواهد شد. نسبت سرمایه به سود هم گویایی این است که بسیاری از سهم ارزندگی زیادی دارد.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین آغاز روند اصلاحی در قیمت برخی سهم‌ها را موجب ریزش شاخص دانست و ادامه داد: سهم‌های کوچک جا دارند برای اصلاح بیشتر و اگر گره معاملاتی اجرا شود، این نقص هم رفع و قدرت نقدشوندگی بازار بیشتر می شود.

به گزارش گسترش نیوز، امروز شاخص با افت۹ هزار واحدی به یک میلیون و ۲۲۴ هزار واحد رسید.  افت ۹۰۱ واحدی هم نصیب شاخص کل هم وزن شد و  این شاخص به رقم به ۴۳۲ هزار و ۴۵۸ واحد عقب نشینی کرد.

ارزش معاملات بورس امروز حدود رقم ۱۴۰۰ میلیارد برآورد شد و ارزش معاملات فرابورس به رقم قابل توجه ۵ هزار میلیارد تومان رسید.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز