شهر خبر

ائتلاف‌های انتخاباتی در عراق پس از دهم اکتبر شکل خواهد گرفت


ائتلاف‌های انتخاباتی در عراق پس از دهم اکتبر شکل خواهد گرفت

منابع سیاسی و حزبی در عراقی به ماهیت شکل گیری ائتلاف‌های انتخابات در عراق پرداختند و اعلام کردند که بر خلاف رویه معمول اینبار ائتلاف بندی‌ها پس از اعلام نتایج انتخابات زود هنگام پارلمانی دهم اکتبر آینده خواهد بود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از بغداد الیوم، «سعد السعدی» یکی از رهبران ائتلاف فتح عراق اعلام کرد: اخباری که از وجود اختلافات در داخل ائتلاف فتح گفته می‌شود، نادرست است و این ائتلاف منسجم است و طرح سیاسی خود را به پیش می‌برد.

وی افزود: گروه‌های تشکیل دهنده ائتلاف فتح جنبش و جوش خاصی برای مشارکت در انتخابات زودهنگام پارلمانی آتی دارند.

وی ادامه داد: اختلاف نظر امری طبیعی است و همه امور با گفتگو و تفاهم حل می‌شود بدون اینکه جدایی یا خروجی از ائتلاف فتح در کار باشد. ائتلاف فتح طرح جدید دارد که در مرحله مهم که مرحله آماده سازی برای انتخابات است، در راستای آن حرکت می‌کند.

از سوی دیگر «غضنفر البطیخ» از رهبران ائتلاف فتح از توقف گفتگو میان گروه‌های سیاسی درباره ائتلاف بندی انتخاباتی و علت آن سخن گفت.

وی افزود: گفتگوها میان گروه‌های سیاسی درباره تشکیل ائتلاف‌های انتخاباتی با وجود اینکه کمیساریای عالی انتخابات موعد ثبت نام از این ائتلافها را تمدید کرده است، متوقف شده است و علت آن نیز تمایل گروه‌های سیاسی برای ورود انفرادی در انتخابات است.

البطیخ گفت: گروه‌های سیاسی خواهان تشکیل ائتلافها پس از انتخابات هستند نه قبل از آن.

از سوی دیگر رسول راضی هم به ماهیت تحرکات سیاسی جدید برای تشکیل ائتلاف‌های انتخاباتی پرداخت و گفت: گروه‌های سیاسی به دنبال تشکیل ائتلافهای سیاسی پس از اعلام نتایج انتخابات هستند نه تشکیل این ائتلاف‌ها برای ورود به انتخابات به شکلی که قبلا وجود داشت.

وی افزود: حضور انفرادی خواهد بود و هر تشکلی به شکل جداگانه مشارکت خواهد کرد و پس از اینکه وضع هر تشکل پس از انتخابات مشخص شد آنگاه ائتلاف بندی انجام خواهد شد و از این رو ائتلاف بندی پس از اعلام نتایج خواهد بود و تحرک واقعی برای تشکیل ائتلافها آنگاه شروع خواهد شد.

تعدد ائتلاف‌ها و احزاب سیاسی علاقه مند به شرکت در انتخابات زودهنگام عراق در دهم اکتبر 2021 برابر با 18 مهر ماه 1400 گویای آن است که این انتخابات از حساسیت به مراتب بیشتری نسبت به دوره قبل برخوردار شده است.

در این دوره از انتخابات عراق علاوه بر ائتلاف‌ها و احزاب شناخته شده، پاره‌ای رقبای جدید قرار است شرکت کنند و از این رو عده‌ای انتخابات آینده را سرآغاز تحول سیاسی در عراق می‌دانند.

بر اساس گزارش کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق تاکنون 29 ائتلاف سیاسی برای شرکت در انتخابات آینده نام نویسی کرده که 25 ائتلاف قبلا در انتخابات 2018 شرکت کرده بودند.

طبق اعلام این کمیسیون تاکنون برای 283 حزب مجوز تاسیس صادر کرده و 68 حزب جدید نیز در شرف تاسیس هستند و 77 حزب نیز برای شرکت در انتخابات آینده اعلام آمادگی کرده اند.

از حیث فردی تاکنون 58 نفر نامزدی خود را برای انتخابات آینده اعلام کرده‌اند و بقیه از طریق ائتلاف‌ها و احزاب سیاسی درصدد نامزدی در انتخابات آینده عراق هستند.

این در حالیست که از مجموع حدود 40 میلیون نفر جمعیت عراق 25 میلیون 139 هزار و 375 نفر واجد شرایط رای هستند و تاکنون بالغ بر 15 میلیون نفر برای شرکت در انتخابات نام نویسی کرده و اطلاعات خود را به روز کرده‌اند.

این حجم بالای ائتلاف‌ها و احزاب علاقه مند به شرکت در انتخابات در کنار اقبال گسترده به مشارکت، همگی گویای آن است که انتخابات آتی عراق یکی از مهمترین و حساس‌ترین انتخابات این کشور به شمار می‌رود.

طبق قانون اساسی عراق، نظام سیاسی حاکم بر این کشور بعد از 2003 نظام دمکراتیک فدرال پارلمانی است بنابراین پارلمان مرکز ثقل سیاسی عراق به شمار می رود.

گروه‌های سیاسی عراقی هر چهار سال یکبار برای راهیابی به پارلمان و به دست آوردن سهمی از قدرت و حضور در کابینه و دیگر پست‌های کلیدی کشور به رقابت با همدیگر می‌پردازند.

پارلمان در نظام سیاسی عراق به دلیل نقشی که در معرفی نخست وزیر و تایید کابینه دارد، دارای جایگاه ویژه‌ای است.

رهبران سیاسی عراق بر اساس یک قانون نانوشته، پست‌های کلیدی کشور شامل نخست وزیری، ریاست جمهوری و رئیس پارلمان را بین طوایف قومی و مذهبی بزرگ این کشور تقسیم کرده به نحوی که نخست وزیری برای شیعیان، ریاست جمهوری در اختیار کُردها و ریاست پارلمان با اهل سنت است.

طبق قانون، بزرگترین فراکسیون پارلمان مسوولیت معرفی نخست وزیر را برعهده دارد که بعد از معرفی به رئیس جمهوری، مامور تشکیل کابینه می‌شود و در نهایت نخست وزیر و اعضای کابینه باید از پارلمان رای اعتماد بگیرند.

انتهای پیام/