شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجموعه#شاعر

روزگار ناخوش شعر/ ادبیات در جامعه ما مظلوم است


روزگار ناخوش شعر/ ادبیات در جامعه ما مظلوم است

شاعر مجموعه «زمزمه‌های جامانده» که اخیراً توسط نشر اراده منتشر شده است، گفت: شعر در زمان حال، بسیار مظلوم واقع شده است و کمتر مورد حمایت قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، دومین مجموعه شعر سوسن شیخ محبوبی با عنوان زمزمه های جامانده در قالب شعر نو و با مضمونی عاطفی و عاشقانه توسط نشر اراده منتشر شد. شیخ محبوبی، نویسنده و شاعر درباره آثار خود گفت: مجموعه شعرهای «زمزمه‌های جامانده» دومین مجموعه من در غالب شعر نو و با  مضمونی  عاطفی و عاشقانه است. برای نوشتن شعر ، متن و دلنوشته، ساعت و زمان خاصی را در نظر نداشته‌ام و گاهی با تلنگری، واژه‌ها در ذهن و جانم پدیدار می‌شود، حتی در برخی از مواقع  اتفاق افتاده در شلوغ‌ترین مکان و پر از هیاهو توانستم تمرکز کنم و شعر یا متن دلخواه خود را یاداشت کنم.

وی ادامه داد: برای نوشتن اشعارم تلاش می‌کنم تا همه اقشار جامعه چه خاص و چه عام متوجه شوند ودر نوشته‌هایم  سبکی را دنبال می‌کنم که به احساسات هر کسی نزدیک باشد، این مجموعه توسط نشر اراده در تیراژ هزار نسخه به چاپ رسیده و خوشبختانه با وجود بحران کرونا استقبال خوبی از این کتاب شده است. 

وی افزود: هر دو مجموعه شعر به نام‌های «برزخ‌خیال» و «زمزمه‌های ‌جامانده» به زمان و جامعه‌ خاصی اشاره ندارد؛ ولی شاید بهتر باشد در اینجا درد و دلی هم داشته باشم که خالی از لطف نباشد. متاسفانه شعر و ادبیات در زمان حال، بسیار مظلوم واقع شده است و کمتر مورد حمایت قرار می‌گیرد و کمتر دنبال می‌شود. جوانان برای ارضای احساسات خودشان کمتر سراغ شعر و نوشته‌های ادبی می‌روند و بیشتر از ادبیات خاص و منحصر به فرد  خودشان که در جامعه کنونی بسیار مصطلح شده است، استفاده می‌کنند. هنردوستان و آشنایان همیشگی با ادبیات در این روزها بیشتر در گیر اتفاقات اجتماعی پیرامون خود هستند و شاید همین باعث شده است که ادبیات مظلوم واقع شود، اما شاعران و نویسندگان همچنان پر تلاش و عاشقانه می‌نویسند تا شاید در این روزها آرامشی در ذهن‌ها و در قلب‌ها ایجاد کنند.

وی گفت: در مجموعه اولم که با عنوان «برزخ‌ خیال» منتشر شد، تلاش کردم  با ساده‌ترین واژه‌ها و جملات مفهوم را برسانم تا کسانی که حتی علاقه‌ای به شعر و ادبیات ندارند  با خواندنش مفهوم را دریافت کنند و با احوالات خودشان مطابقت و از آن لذت ببرند  و در این میان با بازخورد مخاطبان تا حدودی هم آشنا شدم که باعث خوشحالی بنده از هدف خویش بود.

وی ادامه داد: در کتاب دومم ابهام را بیشتر وارد متن و نوشته‌ام کرده‌ام؛ طوری که شاید برای درک مفهوم نهفته در آن متن، خواننده کمی نیاز به دقت بیشتر داشته باشد و برای درک هدف من  از نوشتن آن شعر، به چالش ذهنی کشیده خواهد شد، اما در مجموع، متن و اشعارم را به شکلی به نگارش در آوردم که هر خواننده ای بتواند خودش را در بطن تلخی و شیرینی آن شعر قرار بدهد و واژه‌ها را به درون خودش بکشاند و بتواند جمله به جمله و واژه به واژه تجسم‌سازی کند ‌و خود را در عمق ماجرای شعر مربوطه قرار بدهد.

ودر پایان شیخ محبوبی ادامه داد: ای کاش به کتاب و کتابخوانی و ادبیات بیشتر بها داده می‌شد و کاش مناسباتی برای همایش‌هایی پرشور و عمومی اختصاص می‌دادند تا با ایجاد شور و حال در این همایش‌ها مخاطبان بیشتری جذب می‌شدند و عشق و علاقه را در جوانان بیش از پیش نشان می‌دادیم.

 

انتهای پیام/