شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#آل سعود#جدید

عربستان| کمپین سازمان‌های حقوق بشری ضد سرکوبگری‌های آل سعود


عربستان| کمپین سازمان‌های حقوق بشری ضد سرکوبگری‌های آل سعود

سازمان های حقوق بشری با ایجاد یک کمپینی جدید خواستار پایان سرکوب آزادی بیان در عربستان شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از سعودی لیکس، سازمان‌های حقوق بشر کمپین جدیدی برای یک سری اقدامات جدید سرکوبگرانه رژیم سعودی علیه مدافعان ، زنان مدافع حقوق بشر و منتقدان پادشاهی آغاز کرده‌اند.

این سازمان‌ها در یک گزارش مشترک برجسته ترین اقدامات و ویژگی‌های سرکوب‌گری و نقض حقوق بشر توسط آل سعود علیه مدافعان حقوق بشر را از ابتدای سال 2021 بررسی کردند.

سازمان حقوق بشری القسط و سازمان حقوق بشری « منّا» سرکوب مجدد مدافعان صلح طلب حقوق بشر و منتقدانی را که محاکمه شده‌اند یا به حبس‌های طولانی مدت محکوم شده‌اند و یا محکومیت آنها پس از درخواست تجدید نظر ، تأیید یا افزایش یافته است را محکوم کردند.

سازمان حقوق بشری القسط تاکید کرد که رژیم آل سعود در ابتدای سال 2021 بدون هیچ دلیلی علیه تعدادی از مدافعان حقوق بشر و منتقدان حقوق بشری که خواستار حقوق اساسی و اصلاح کشور بوده‌اند حکم صادر کرده است و این مجازات‌ها پس از محاکمه‌هایی انجام شد که دادگاه‌های سعودی نتوانستند ضمانت‌های دادرسی را رعایت کنند.

در حال حاضر سایر فعالان حقوق بشر در رابطه با فعالیتهای مسالمت آمیز خود با خطر بزرگی از جمله حبس طولانی مدت رو به رو هستند. در موارد دیگر مقامات سعودی پس از آنکه فعالان حقوق بشری محکومیت‌های خود را در دادگاه تجدید نظر به چالش کشیدند ، احکام صادر شده علیه آنها را تأیید یا حتی به طور قابل توجهی افزایش دادند.

سازمان حقوق بشری القسط و منا در 14 آوریل 2021 گزارشی از چندین پرونده مدافع حقوق بشری که حقوق آن‌ها نقض شده بود را ارائه دادند.

این دو سازمان در نامه‌ای خطاب به گزارشگر ویژه سازمان ملل درخصوص وضعیت مدافعان حقوق بشری نوشتند.

پرونده «عبدالرحمن السدحان» فعال حقوق بشری که در مارس 2018 دستگیر شد و در طول بازداشتش به وی اجازه داده شد که با خانواده اش تنها دو بار تماس تلفنی کوتاهی برقرار کند. در 5 آوریل 2021 ، وی به دلیل مدیریت دو حساب طنز توئیتر به 20 سال زندان و به دنبال آن 20 سال ممنوعیت سفر محکوم شد.

دادگاه تخصصی کیفری عربستان در فوریه 2021 شش فعال سعودی از جمله « اسراء الغمغام» به اتهامات مربوط به اعتراض مسالمت آمیز در شبکه‌های اجتماعی به حبس طولانی مدت محکوم کرد.

اسراء الغمغام و همسرش « موسی الهاشم» اهل استان شرقی در عربستان هستند جایی که بیشتر شیعیان این کشور در آن زندگی می‌کنند و آن‌ها پس از اعتراض به جنایت آل سعود در خصوص تبعیض علیه اقلیت شیعه در عربستان دستگیر شدند که حکم اعدام اولیه وی با هشت سال زندان جایگزین شد ، دادخواست تجدیدنظر وی در جریان است.

همچنین «محمد الربیعه» مدافع حقوق بشری سعودی است که در جریان کمپین دستگیری زنان مدافع حقوق بشر و چندین مردی که از حقوق زنان دفاع کرده بودند دستگیر شد. بازداشت‌های دیگر بین ماه مه و ژوئیه 2018 انجام شد که الربیعه قبلاً به دلیل حمایت از حق رانندگی زنان توسط مقامات سعودی مورد هدف قرار گرفته بود.

محمد الربیعه در حال حاضر در دادگاه تخصصی کیفری سعودی بعد از شکنجه طولانی در زندان محاکمه می‌شود که دادستان عمومی عربستان به دلیل اتهامات مربوط به فعالیت‌های مسالمت‌آمیز وی، 25 سال زندان برای وی خواستار شده است.

« نسمیه الساده» یکی از فعالان حقوق زنان اقلیت شیعه است که وی خواستار پایان دادن به ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان شد. در سال 2018 ، یک ماه پس از رفع این ممنوعیت ، وی به همراه دیگر فعالانی که خواستار پایان دادن به تبعیض علیه زنان بودند دستگیر شد. در 22 مارس 2021 ، دادخواست تجدیدنظر حکم پنج ساله زندان وی و به دنبال آن منع سفر 5 ساله را که در نوامبر سال 2020 در ارتباط با فعالیت‌های صلح آمیز وی صادر شد ، تأیید کرد.

در همین راستا مقامات آل سعود پس از محکوم کردن نسیمه الساده به 14 سال زندان ، حکم « محمد العتیبی» فعال حقوق بشر سعودی را صادر کردند. یک سال حبس اضافی در سال 2020 برای العتیبی در نظر گرفته شد که در اوایل سال 2021 در دادگاه تجدید نظر به سه سال حبس تعزیری افزایش یافت و در مجموع 17 سال زندان برای او صادر شد.

سازمان‌های حقوق بشری القسط و منا ادامه سرکوب‌گری آل سعود علیه مدافعان حقوق بشر و منتقدان آل سعود را به شدت محکوم کردند و آنها خواستار تلاشهای واقعی برای اصلاحات عربستان از جمله احترام به حقوق و آزادی‌های اساسی شهروندان سعودی شدند.

سازمان‌های مذکور در پایان خواستار آزادی فوری کلیه زندانیان آزادی بیان که در حال حاضر در زندان هستند و همچین خواستار لغو کلیه اتهامات علیه آنها شدند.

انتهای پیام/