شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اصولگرایان

روزنامه اعتماد: تنها نقطه اتحاد اصولگرایان، نداشتن وحدت است

روزنامه اعتماد: تنها نقطه اتحاد اصولگرایان، نداشتن وحدت است

اعتماد نوشت:اختلاف همچنان تنها گزاره قطعی در جریان اصولگراست و در عین حال شاید تنها گزاره‌ای است که اصولگرایان در تاییدش اتفاق‌نظر دارند.

کمتر از 2 ماه مانده تا روز سرنوشت انتخابات، عملا تمامی کاندیداهای احتمالی اصولگرا از قالیباف رضایی و محمد گرفته تا رییسی و جلیلی و ضرغامی و حتی قاضی‌زاده هاشمی و نیکزاد، همگی همچنان یا با تمام توان در صحنه رقابت فعالند یا دست‌کم به‌طور صریح از خروج از گود رقابت نمی‌گویند. اختلاف اصولگرایان اما تنها در سطح افراد نیست و حالا طیف‌های رنگارنگ این جریان سیاسی هم همچون ماه‌های پیش از این، هرکدام ساز خود را می‌نوازند. شورای ائتلاف و شورای وحدت نیز که قرار بود پرچم‌دار همگرایی باشند، خود محل و علت اختلافند و هرکدام از مسیری درپی معرفی کاندیدای نهایی اصولگرایان.


آنها  یکی  هستند!
همزمان با این تحرکات تبلیغاتی این و آن کاندیدای احتمالی اصولگرا، آنان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هم با جدیت فعالند و کاربران به‌قول معروف «ارزشی» هر روز با هشتگِ نام کاندیدایی وارد کارزار تبلیغاتی می‌شوند که باور بسیاری، مصداق تبلیغات زودهنگام و تخلف انتخاباتی است. اما از آنجا که جرم‌انگاری نشده، امکان برخورد و جلوگیری نیز میسر نیست. در این اوضاع متشتت که هر کس ساز خود را می‌زند اما به‌تازگی هشتگی میان این طیف از کاربران داغ شده که دست‌کم در ظاهر از وحدت می‌گوید؛ «ما یکی هستیم»؛ هشتگی که بدوا گزاره‌ایست در تایید این ادعا که اصولگرایان سخت درگیر اختلافند و می‌خواهند به هر قیمتی، حتی اگر شده با این ترفندهای نمایشی خود را متحد و منسجم نشان دهند.


دلواپسان انشقاق
محافظه‌کارانی که می‌خواهند فعالیت‌های تبلیغاتی و انتخاباتی‌شان را به‌طور سازمان‌یافته و منظم در شبکه‌های اجتماعی نیز دنبال کنند، حال در شرایطی که کمتر از یک ماه تا آغاز مهلت نام‌نویسی داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده، درحالی به‌دنبال نمایش وحدتند که خوب می‌دانند که انشقاق و چنددستگی چه تاثیر مخربی بر سبد رای‌شان خواهد داشت.

به‌خصوص که برخی ناظران معتقدند پایگاه رای اصولگرایان در تمامی انتخابات مختلف ثابت است و درنتیجه این اختلافات موجب سرازیر شدن بخشی از این آرای ثابت، به صندوق این یا آن کاندیدا خواهد انجامید. هرچند حالا این رقابت و اختلاف درونی چنان بالا گرفته که برخی از اصولگرایان حتی نگرانند که تداوم وضع موجود به دلسردی حامیان‌شان منجر شده و بر مجموع آرای این جریان سیاسی نیز اثر منفی بگذارد. ضمن آنکه چنانچه رقابت چهره‌های شاخص اصولگرا جدی‌تر شود، احتمالا طی روزهای آینده شاهد خواهیم بود که کاندیدای احتمالی این جریان راسا نیز وارد گود شده و علیه یکدیگر اعلام موضع کنند. اتفاقی مسبوق به سابقه که می‌تواند به کلیت پایگاه رای اصولگرایان نیز ضربه بزند. 

در این اوضاع اما حالا آنان از چندروزی است که پای توییت‌هایشان هشتگ می‌زنند «همه یکی هستیم» و به این روش سعی در القای حس اتحاد دارند و تاکید بر اینکه تفاوتی میان چندین و چند کاندیدای احتمالی اصولگرا نیست و بدنه اجتماعی حامی این جریان سیاسی نیز به هر کسی که به عنوان کاندیدای نهایی اعلام شود، رای خواهد داد.

درنتیجه کاربران با انتشار تصاویر چهره‌هایی چون سیدابراهیم رییسی، محمدباقر قالیباف، محسن رضایی، سعید جلیلی، سعید محمد و دیگران، می‌نویسند اگرچه طرفدار فلان کاندیدا هستند اما اگر تصمیم بر این باشد که از بهمان کاندیدا حمایت کنند، به او رای خواهند داد؛ هرچند همین که درنهایت چه کسی کاندیدای نهایی خواهد بود، مشکل اصلی است و نشانه‌ای از رفع آن نیز دیده نمی‌شود.


اتحاد و مصادره به مطلوب
در این میان همان‌طور که چهره‌های سیاسی و فراتر از آن اعضای ارشد شوراهایی نظیر وحدت و ائتلاف طی این ماه‌ها، از هر فرصتی برای طرح شعار اتحاد بهره و همزمان سعی کرده‌اند، گزینه مطلوب خود را گزینه نهایی جلوه دهند، حالا کاربران اصولگرا نیز با همین الگو، اگرچه درنهایت هشتگ می‌زنند «همه یکی هستیم» اما بین‌سطور توییت‌شان، به‌روشنی در حمایت از همان گزینه‌ای است که اصلح و مطلوب‌شان بوده و حتی فراتر از این، با این توییت که قاعدتابیش از دیگر توییت‌هایشان بازنشر خواهد شد، در مسیر تبلیغ کاندیدای مطلوب خود استفاده می‌کنند؛ روشی که نشان می‌دهد این حرکت مجازی محافظه‌کاران چندان تفاوتی درنهایت رقم نخواهد زد. 


سهم‌خواهی با اسم رمز وحدت
در این میان اما اینکه این کمپین از کجا آغاز شده و شعار وحدت، اقدامی خودجوش است یا فرمانی از نهاد یا جریانی بالادست، محل تامل و پرسش جدی است. آن‌هم درحالی که در ادوار گذشته شاهد اتفاقاتی مشابه در جریان اصولگرا و صدور فرمان‌هایی برای وحدت بوده‌ایم که البته مطابق انتظار چندان موفق نبودند. نکته جالب دیگر در این ماجرا اما سهم‌خواهی اصولگرایان به‌بهانه وحدت است. چنان‌که گاه در تصاویر و اسامی که همزمان با هشتگ «همه یکی هستیم» منتشر شده و می‌شود با نام‌ها و چهره‌هایی مواجه می‌شویم که بعضا حتی در گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای هم جایی نداشتند و به نظر می‌رسند برخی سعی دارند با طرح نام و نشر تصاویر این چهره‌ها، آنان را از این طریق در صف کاندیداهای احتمالی قرار دهند. اقدامی که احتمالا درنهایت منجر به ورود این چهره‌ها به صف کاندیداهای واقعی نخواهد شد اما بعید نیست سند کرسی وزارتخانه‌ای را در دولت احتمالی آینده به نام آنان بزند.


اصولگرایان و کمپین‌های موازی 
اما کمپین «ما یکی هستیم» تنها کمپین این روزهای اصولگرایان نیست. آنان درحالی هر کدام به‌نحوی از این می‌گویند همگی یکی هستند که همزمان کاندیدای مطلوب‌شان را نیز ترویج می‌کنند. مثلا حامیان رییسی درحالی هر از گاه توییتی با هشتگ «ما یکی هستیم» می‌نویسند که یکی در میان توییت‌هایی نیز در حمایت از رییسی منتشر می‌کنند و تاکید دارند که تنها رییسی است که می‌تواند با تشکیل دولتی مقتدر، کشور را مشکلات عبور دهد. ابوالقاسم رووفیان، چهره سیاسی اصولگرا دیروز درباره این دست اقدام و کمپین‌های انتخاباتی اظهارنظر کرده و مشخصا با اشاره به کمپین دعوت از رییسی به ایلنا گفته است: «این نوع کمپین‌ها که ‌ممکن است با هدف فضاسازی به‌منظور دریافت اذن رهبری برای ورود ایشان به عرصه انتخابات باشد، بی‌تردید رویه‌ای نادرست و قطعا غیرموثر در تصمیمات رهبر فرزانه انقلاب است و از طرفی اگر رییس دستگاه قضا هم‌ قصد حضورداشته باشد قطعا با رهبری مشورت خواهندکرد که معمولا در چنین مواردی مقام‌ معظم رهبری نفیاً یا اثباتاً اظهارنظر نخواهند کرد.»


سودای وحدت و نامه‌نگاری با 10 کاندیدا
تلاش برای وحدت اما درحالی دنبال می‌شود که حالا روشن است که اصولگرایان دست‌پایین 10 گزینه جدی را روی میز دارند. سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان دیروز از 10 چهره اصولگرا نام برده و با اشاره به تکمیل روند ارسال نامه‌های شورای وحدت اصولگرایان به این 10 کاندیدای احتمالی اصولگرا به ایسنا گفته است: «این نامه‌ها با امضای آیت‌الله موحدی‌کرمانی ریاست این شورا و جهت دریافت برنامه‌های کاندیداها به این افراد ارسال شده است. پیش از این از ارسال نامه به آقایان سیدابراهیم رییسی، محسن رضایی، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، رستم قاسمی و امیرحسین قاضی‌زاده و علی نیکزاد خبر داده بودیم. اما در روزهای اخیر این روند با ارسال نامه به آقایان سعید محمد، حسین دهقان و عزت‌الله ضرغامی تکمیل شده و ما منتظر پاسخ این 10 نفر به شورای وحدت و ارسال برنامه‌ها و تیم انتخابی‌شان  هستیم.»


کاندیدای واحد یا نامزد حزبی؟
در شرایطی که هنوز تکلیف کاندیداتوری رییسی مشخص نشده و دیگر کاندیداهای احتمالی اصولگرا نیز به‌جد در تلاش و فعالیتند، نوعی بلاتکلیفی در تحرکات حزبی جریان اصولگرا نیز ایجاد شده و حالا حتی برخی از احزاب اصولگرا هم تمایل پیدا کرده‌اند که پا به عرصه گذاشته و کاندیدای اختصاصی خود را به میدان بفرستند. اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی به‌تازگی درباره حضور کاندیداهای موردنظر این تشکل اصولگرا گفته است: «طی نظرسنجی مکتوب صورت گرفته شده از اعضای شورای مرکزی و دبیران و... از بین افراد مطرح بنده، دکتر نیکنام، مهندس میرسلیم، آقایان ترقی و انواری بیشترین آرا  را کسب کردند و طی بیانیه‌ای این 5 نفر را معرفی و اعلام کردیم در صورت رسیدن به نامزد واحد ما نیز وحدت می‌کنیم.» با این حساب می‌توان گفت اصولگرایان 2 ماه بسیار سختی را پیش‌رو دارند؛ روزهایی که تلاش‌ها معطوف به اتحاد است اما تا اینجا سایه‌ای از آنچه می‌خواهند نیز محقق نشده و دستاوردشان چیزی  نیست جز «نمایش اتحاد»

17302