«پیرمحمد ملازهی»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا با اشاره به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان با دستور رئیس جمهور آمریکا گفت: واقعیت این است که وقتی انتخابات برگزار شد و حزب دموکرات روی کار آمد، براساس توافقی که بین طالبان و خلیل زاد در زمان ریاست جمهوری ترامپ انجام شد، دموکرات ها اعلام کردند که باید در مفاد آن تجدیدنظر صورت بگیرد و محتوای آن را نپذیرفتند اما تاکید طالبان بر اساس مفاد همان قرارداد بود.

او افزود:  براساس مفاد قرارداد قرار بر این بود اوایل ماه می نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شوند اما دولت بایدن یک راه میانه را انتخاب کرد به این معنا که از همان روز که قرار بود نیروهای آمریکایی خارج شوند شروع به خروج کنند اما این روند تا روز 11 سپتامبر که روز حمله به ساختمان دوقلو در لس آنجلس بود و القاعده متهم آن است، ادامه داشته باشد.

ملازهی ادامه داد: طالبان هنوز این طرح آمریکا را نپذیرفته ولی در حال بررسی هستند که چه واکنشی نسبت به این درخواست نشان بدهند. موضوع طالبان این است که باید آمریکایی ها همان قرارداد را اجرا کنند و تا تاریخ مقرر خارج شوند. آمریکا سیاست دیگری را اعلام کرده که طالبان باید ببیند که چگونه با این قضیه برخورد می کند.

او افزود: اتفاقی که افتاده این است که طالبان اعلام کرد تا زمانیکه نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان خارج نشوند آن ها دیگر در هیچ مذاکراتی شرکت نمی کنند. دیروز قرار بود نشست استانبول برگزار شود ولی طالبان حاضر نشد که شرکت کند. البته اردوغان تلاش می کند مذاکراتی را با پاکستانی ها و مابقی کشورها انجام دهد که طالبان را راضی کند تا پای میز مذاکره، بیاید.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: آمریکایی ها طالبان را تهدید کردند که اگر زمان خروج به نیروهای آمریکایی و ناتو حمله شود آنها واکنش سختی نشان خواهند داد.

او اضافه کرد: آمریکایی ها به شکل قطعی از افغانستان بیرون می روند هرچند ممکن است در شکل های دیگری این اتفاق بیفتد زیرا تجربه عراق را داریم که عراق را تخلیه کردند اما 3 هزار نفر از نیروهایشان را در قالب دیپلمات و نیروهای امنیتی نگاه داشتند، این احتمال وجود دارد که در افغانستان هم چنین وضعی پیش بیاید اما شکل رسمی حضور نظامی آمریکا قرار است از اول ماه می پایان پیدا کند. 9