شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ماه رمضان

نحوه صحیح تنظیم خواب در ماه رمضان

به گزارش منیبان؛ حمید خاکباز دکترای تخصص روانشناسی و مشاوره گفت: با شروع ماه مبارک رمضان ساعت‌های خواب افراد ممکن است دچار تغییر شود و اگر برای استراحت مناسب در این ماه برنامه ریزی نکنید، روزه گرفتن برای شما دشوار می‌شود.

او افزود: در واقع ماه رمضان باعث تغییر وعده‌های غذایی شده است، اما باید به ساعت و کیفیت خواب توجه داشت. خواب باکیفیت و مناسب یکی از عوامل موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن محسوب می شود.

این دکترای تخصص روانشناسی تاکید کرد: برنامه ثابت خواب،  دوره کافی از خواب بدون وقفه و بیدار شدن و عادت‌های بهداشتی مناسب برای خواب (عدم استفاده از تلفن همراه در رختخواب) از مهمترین عوامل موثر در کیفیت خواب است.

او ادامه داد: برخی مردم در ماه مبارک رمضان دچار تغییر عادت‌های شدید می‌شوند که باید به توصیه‌های زیر برای خواب کافی و مناسب در این ماه توجه کنند:

۱. حفظ کردن روال عادی زندگی روزانه و در پی آن قطع خواب در سحر برای صرف غذا.

۲. کاهش ساعت کار برای استراحت کوتاه قبل از افطار: البته با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان یک دوره یک ماهه محسوب می‌شود، افراد نباید در مورد آثار تغییر الگوی خواب نگران باشند؛ زیرا به دلیل زمان کوتاه، افراد دوباره به روال قبلی زمان خواب بر می‌گردند. توصیه می‌کنیم حتما دوره ۵ الی ۶ ساعته از خواب را داشته باشید و شب‌ها زودتر به رختخواب بروید. همچنین استراحت کوتاه در عصرها را فراموش نکنید.

۳. جابجایی شب و روز: توصیه می‌کنیم افرادی که کار نمی‌کنند یا زمان فعالیت آن‌ها شب است، ساعت خواب خود در روز را افزایش دهند. البته به این معنا نیست که تمام ساعت روز را استراحت کنند و باید ساعت مشخصی به خواب روزانه اختصاص داده شود. همچنین باید نکات بهداشتی خواب مانند آرامش، دما و میزان تاریکی اتاق رعایت شود.