شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#واشنگتن#بایدن

محورهای اولین دیدار بایدن با یک مقام ارشد خارجی در واشنگتن چه بود؟

به گزارش روز شنبه منیبان؛ به نقل از تارنمای "هیل"، جو بایدن و یوشیهیده سوگا نخست وزیر ژاپن روز گذشته به دنبال دیدار و مذاکره در واشنگتن بر یک بینش راهبردی در قبال چالش های پیش روی منطقه آسیا- اقیانوسیه به دلیل فعالیتهای چین و کره شمالی تاکید کردند.

بایدن پس از اولین دیدارش با یک مقام خارجی در واشنگتن از زمان تصدی پست ریاست جمهوری، عنوان کرد: ژاپن و آمریکا  دو دمکراسی قوی هستند و ما متعهد به پیشبرد و دفاع از ارزش‌های مشترک‌مان از جمله حقوق بشر و حاکمیت قانون هستیم.

رهبران آمریکا و ژاپن در ادامه بر لزوم مقابله با چالش‌ها در دریاهای شرقی و جنوبی چین تاکید کردند.

این دو مقام همچنین در مورد مسئله تایوان، میانمار و سیاستهای پکن در قبال این دو کشور آسیایی مذاکره کردند.

نخست‌وزیر ژاپن نیز بر اهمیت روابط سه جانبه میان آمریکا، ژاپن و کره جنوبی برای مدیریت اقدامات کره شمالی تاکید کرد.

بایدن نیز در ادامه به تعهد کشورش در قبال گروه موسوم به "کواد" با حضور آمریکا، ژاپن، هند و استرالیا با هدف بررسی مسائل منطقه ای و همچنین موضوع توزیع واکسن کرونا اشاره کرد.

همچنین بایدن و سوگا طی مذاکراتشان با ایجاد محور جدید شراکت و همکاری با هدف حل‌وفصل یکسری چالش های مشترک از جمله مسئله همه گیری کرونا موافقت کردند.

در حالیکه بایدن از زمان آغاز فعالیت دولتش در کاخ سفید با مقامات مختلف جهان به صورت مجازی و تلفنی گفتگو کرده بود، نخست وزیر ژاپن اولین مقام خارجی بود که حضوری با بایدن دیدار و مذاکره کرد.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید نیز در تشریح آنچه در دیدار حضوری بایدن و سوگا رخ داد، گفت که مقامات دو کشور در ضیافت شام مشترک که سنتی عادی محسوب می شود، به دلیل تضمین سلامت مقامات شرکت نکردند و فاصله اجتماعی نیز طی دیدارها رعایت شد.

نخست وزیر ژاپن همچنین پس از دیدار با بایدن با کامالا هریس معاون بایدن نیز دیدار کرد.

تارنمای هیل در ادامه عنوان کرد: حضور نخست وزیر ژاپن در کاخ سفید به عنوان اولین مقام خارجی که بایدن در دولتش از وی میزبانی کرد، سیگنالی در مورد اهمیت روابط واشنگتن- توکیو بوده است. گفته شده انتظار می رود بایدن در ماه مه نیز قرار است با همتای خود از کره جنوبی دیدار کند.

سوگا طی کنفرانس خبری با بایدن افزود: هم‌پیمانی ما می تواند در صلح و ثبات منطقه آسیا و اقیانوسیه و جهان نقش مهمی ایفا کند.