شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#سوریه#آمریکا#روسیه#شورای امنیت

دیپلمات روس: غرب اشتباه خود درباره عراق را در سوریه تکرار نکند


دیپلمات روس: غرب اشتباه خود درباره عراق را در سوریه تکرار نکند

نماینده دائم روسیه در شورای امنیت با رد اتهام‌زنی بی‌اساس به این کشور درباره انتشار اطلاعات نادرست درباره وضعیت سلاح‌های شیمیایی در سوریه، به نمایندگان غربی توصیه کرد: اشتباه آمریکا در عراق را بار دیگر تکرار نکنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، "واسیلی نبنزیا" نماینده دائم روسیه در سازمان ملل شب گذشته (جمعه) در نشست غیررسمی شورای امنیت که به ابتکارعمل مسکو برگزار شد، اعلام کرد که شواهد ارائه شده از طرف کشورهای غربی درباره انجام حملات شیمیایی توسط دولت سوریه، به همان اندازه "قابل اطمینان" هستند که شواهد کذب مربوط به وجود تسلیحات شیمیایی نزد دولت صدام حسین در عراق در 20 سال قبل "واقعی" بودند.

نبنزیا به همتایان غربی خود تصویری از ماه فوریه سال 2003 را نشان داد که "کالین پاول" وزیر خارجه وقت آمریکا را نشان می‌داد که در صحن شورای امنیت سازمان ملل در حال ارائه "مدارکی" از وجود سلاح‌های شیمیایی در عراق بود.  

این دیپلمات روس ادامه داد: «با وجود اطمینان مقامات آمریکایی، فکر نمی کنم لازم باشد بگویم که بعداً مشخص گردید که در آن زمان هیچ سلاح کشتار جمعی در عراق وجود نداشت.»

نماینده روسیه تأکید کرد: «همتایان غربی اکنون هم گزارش جدیدی را ارائه داده‌اند که بر اساس آن گویا نیروهای دولتی سوریه بار دیگر از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند. این اطلاعات دقیقاً به اندازه مدارک کالین پاول قابل اطمینان هستند.»

واسیلی نبنزیا همچنین یادآور شد که نمایندگان کشورهای غربی سعی دارند روسیه را به انتشار اطلاعات نادرست درباره وضعیت تسلیحات شیمیایی در سوریه متهم کنند و برای اثبات نظریه خود نه به روی حقایق جمع آوری شده، بلکه قضاوت‌ها و نظرات تردیدآمیز خویش در این رابطه اعتماد می‌کنند، هرچند چنین برخوردی جای تعجب ندارد.

به گفته این دیپلمات، بحث درباره "فرمول آریا" به مشکل اعمال فشار سیاسی بر کشورهای در حال توسعه در سازمان منع استفاده از سلاح‌های شمیایی مربوط می‌شود.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل ادامه داد، این کشور موکداً مخالف استفاده و نگه داری تسلیحات شیمیایی است، ولی بین برخورد مسئولانه با این قضیه و تلاش برای تنبیه کشورهای مستقل به خاطر دیدگاه آنها، تفاوت بسیار زیادی وجود دارد.

 

انتهای پیام/