شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#سوریه#آمریکا#جدید

سوریه در هفتاد و پنجمین سالروز «استقلال»؛ نبردی نو با استعمارگران جدید


سوریه در هفتاد و پنجمین سالروز «استقلال»؛ نبردی نو با استعمارگران جدید

سوری‌ها در حالی سالروز غلبه بر استعمارگران فرانسوی را جشن می‌گیرند که با استعمار و اشغالگری نوین از سوی آمریکا و ایادی آن روبرو هستند و با الهام گیری از اجداد خود بر مقابله با اشغالگران اصرار دارند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم ، سالگرد خروج یا روز استقلال (عربی: عید الجلاء‎) روزی است که سوری‌ها در 17 آوریل هرسال جشن می‌گیرند، این روز به مناسبت خروج آخرین سرباز فرانسوی از سرزمین‌های سوریه در 17 آوریل 1946 است.

خبرگزاری سوریه در گزارشی به مناسب هفتاد و پنجمین سالروز استقلال این کشور از استعمارگران فرانسوی با عنوان « در «عید الجلاء» سوری‌ها ثمرات مبارزاتی را با غلبه بر تروریسم می‌چینند»، آورده است: سوری‌ها امروز در حالی هفتاد و پنجمین سالگرد خروج استعمارگران فرانسوی از کشورشان را جشن می‌گیرند که ثمرات مبارزاتی را که اجداد آنها با پیروزی بر فرانسوی‌ها رقم زدند، با پیروزی‌های متوالی بر تروریسم مورد حمایت استعمار جدید، می‌چینند.سوری‌ها تاکنون موفق به پاکسازی بخش اعظم سوریه از لوث تروریست‌ها شده‌اند.

مبارزه ادامه دار علیه استعمارگران جدید

«نضال مهنا» نماینده پارلمان سوریه به سانا گفت: جانفشانی آباء و اجداد ما در گذشته و جانفشانی‌های کنونی ارتش سوریه بر تروریسم نشان از مبارزه مستمر دارد.

وی افزود: این نشان می‌دهد که سوری‌ها هرگز کرنش نمی‌کنند و سرتسلیم فرود نمی‌آورند و به کرامت و آزادی و استقلال و جانفشانی برای آن پایبند هستند.

این نماینده پارلمان سوریه بیان کرد: سالگرد استقلال و «عید الجلاء» به مثابه مدرسه‌ای است که ما از آن درس مقاومت علیه اشغالگران می‌گیریم. انقلابیون سوری در ساحل و شمال به مقابله با اشغالگران پرداختند و نبرد «میسلون» و انقلاب بزرگ سوریه را رقم زدند. سوری‌ها به اجداد خود اقتدا می‌کنند و راه آنها را برای حفظ استقلال سوریه و جایگاه آن طی می‌کنند.

وی افزود: نبرد امروز در واقع امتداد نبرد استقلال ضد استعمارگران است. طرح‌ها و ادوات عوض شده است؛ اما دشمن همچنان در کمین سوریه و کشورهای منطقه است این دشمن استعمارگران و رژیم صهیونیستی است.

«سعید احمد» سرتیپ بازنشسته و کارشناس سوری امور نظامی هم گفت:  «عید الجلاء» روز پیروزی و استقلال است و حاصل جانفشانی اجداد ما در مبارزه با استعمار عثمانی و فرانسوی است.

وی افزود: «شیخ صالح العلی» در جبال ساحل توانست ضربات دردناکی به فرانسوی‌ها وارد کند و «ابراهیم هنانو» در شمال سوریه هم اقدامات مشابه انجام داد و اسعتمارگران فرانسوی را به زانو درآورد.

این کارشناس نظامی سوری افزود: جنگ تمام عیار کنونی تروریستی وهابی علیه سوریه تلاشی برای اشغال مجدد سوریه و تجزیه و حذف آن از نقشه جغرافیایی جهان بود و اینکه نقش آن را  در محور مقاومت و مبارزه با طرح‌های استعماری و صهیونیستی بگیرند.

صالح العلی درباره تاثیرات حماسه «عید الجلاء» بر نسل کنونی سوری‌ها هم گفت: درس‌های زیادی گرفته شده است و در حال حاضر ما دنباله این حماسه را شاهد هستیم. سوری‌ها بر اصول خود اصرار دارند و به مقابله با این دشمن که به منطقه آمده است تا طرح‌های استعماری را اجرا کند، می‌پردازند.

وی «عید الجلاء» را زمینه ساز شکل گیری مقاومت در برابر هرگونه سرسپردگی و آزادسازی همه اراضی سوریه دانست واینکه منجر به سوریه کنونی که ضد عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی قلمداد کرد.

سانا در ادامه گزارش داد: سوری‌ها در حالی هفتاد و پنجمین سالروز استقلال خود را جشن می گیرند که در حال مقابله با شدیدترین هجمه اسعمارگران جدیدی هستند که با همه ادوات تروریستی و تحریم اقتصادی، رزق و روزیِ سوری‌ها را هدف قرار داده است. سوری‌ها از اجداد خود در مبارزه برای استقلال و تمامیت ارضی سوریه الهام می‌گیرند.

استعمارگران فرانسوی در سال 1920 وارد سوریه شدند و به سرقت روزی شهروندان سوری و مصادره املاک و محصولات کشاورزی و منابع سوری‌ها پرداختند؛ اما در برابر عزم مردم سوریه دوام نیاوردند و در سال 1946 مجبور به خروج از سوریه شدند.

امروز هم در حالی که ارتش سوریه پیروزی‌های گسترده علیه تروریست‌ها به دست آورده است وهمزمان با تحریم اقتصادی و فشار بر ملت سوریه، سوری‌ها مشابه اجداد خود بر بیرون راندن تروریست‌ها و بازگردانیدن اوضاع به حال عادی اصرار دارند.

سوری‌ها با وجود همه تلاش‌های استعمارگران فرانسوی برای ایجاد فتنه و تفرقه و دودستگی میان مردمان یک سرزمین، حماسه ساز شدند و استقلال سوریه را رقم زدند.

در 14 جولای سال 1920 هسته‌های مقاومت علیه اشغالگران فرانسوی در ساحل سوریه شکل گرفت و ضربات مهلکی به استعمارگران فرانسوی پس از آن وارد شد. در ساحل «شیخ صالح»، در شمال سوریه «ابراهیم هنانو» و در السویداء در جنوب سوریه هم «سلطان پاشا الاطرش» و در شرق سوریه «محمد بک العیاش» و در مرکز سوریه «فوزی القاوقجی» به ویژه در استان حماه، در دمشق «حسن الخراط» ضربات مهلکی به فرانسوی‌ها وارد کردند.

در نهایت 17 آوریل سال 1946 نتوانستند در برابر ضرباتی که در سراسر سوریه به آنها وارد می‌شد دوام بیاورند و مجبور به خروج شدند.

استعمار با پوشش جدید به سوریه وارد شده است اما سوری‌ها پرچمی که اجداد آنها برافراشتند را رها نمی‌کنند و نبرد کنونی در سوریه نبرد کرامت و استقلال است و نبرد با استعمار غرب است.

عزم ملت سوریه برای خنثی سازی توطئه‌ها

سوری‌ها در سالروز استقلال بر حمایت از ارتش سوریه و رهبران خود علیه تروریسم و مقابله با توطئه اصرار دارند. مردم سوریه عزم بر خنثی سازی توطئه‌ها دارند. جنگ تروریستی و اقتصادی که ملت سوریه را هدف قرار گرفته، هدفش نابودی حاکمیت سوریه و سرسپرده کردن آن است که سوری‌ها نمی پذیرند.

ساکنان جولان اشغالی هم بر مقاومت و پایبندی به اصول ملی اصرار دارند

ساکنان جولان اشغالی هم با گرامیداشت سالروز استقلال این کشور بر پایبندی به اصول ملی برای مقابله با اشغالگران اسرائیلی و طرح‌های هدفمند این رژیم برای جعل تاریخ و جغرافیا و هویت، تاکید دارند.

ساکنان جولان بر مقاومت علیه صهیونیست‌ها تا آزادسازی تاکید کردند و اینکه به مبارزه با استعمارگران جدید آمریکایی، ترکی و اسرائیلی ادامه خواهند داد.

چالش‌های کنونی سوریه و الهام گیری از عید الجلاء برای درهم شکستن توطئه‌ها

به هر حال سوری‌ها در حالی هفتاد و پنجمین سالروز استقلال و رهایی از استعمار فرانسه را جشن می‌گیرند که توطئه‌های غرب و استعمارگران جدید آنها را رها نمی‌کند. رژیم صهیونیستی علاوه بر حمایت از گروه‌های تروریستی به حملات هوایی خود و عربده کشی خود در منطقه با حمایت آمریکا ادامه می‌دهد.

در شمال ارتش ترکیه مناطقی را به اشغال خود درآورده است و شبه نظامیان وابسته به آن مرتکب اقدامات ظالمانه علیه ساکنان می‌شوند و این علاوه بر تلاش ترکیه برای تغییر بافت جمعیتی منطقه و تلاش برای فراهم آوردن مقدمات الحاق این مناطق به ترکیه است.

در شمال غرب سوریه به ویژه ادلب تروریست‌های مورد حمایت غرب و آمریکا و نیز با پشتیبانی ترکیه حضور دارند که مانع از عبور ساکنان به مناطق تحت کنترل ارتش سوریه می‌شوند وبه ظلم و ستم علیه ساکنان ادامه می‌دهند. این مناطق منطقه‌ای برای بازار کالاهای ترکیه تبدیل شده است. ترکیه پست‌ها و مراکز دیده بانی متعددی در این مناطق دایر کرده است.

دربرخی مناطق شمالی و شمال شرقی سوریه هم شبه نظامیان «قسد» وابسته به آمریکا بر منابع نفت و گاز سوریه چنگ انداخته‌اند و سودای جدایی از سوریه را در سر می‌پرورانند و نان و آرد مردم سوریه را در سیطره خود گرفته‌اند و حتی آنها را از آب آشامیدنی هم محروم کرده‌اند و آب را به روی ساکنان بسته‌اند.

این شبه نظامیان اقدام به ربودن افراد می‌کنند و حتی اجازه آموزش مطابق سرفصل‌های دولت سوریه را هم در این مناطق نمی‌دهند. علاوه برآن با همسویی با اشغالگران غلات و نفت سوریه را می‌دزدند. این شبه نظامیان همسویی کاملی با واشنگتن دارند و از ارباب خود تبعیت می‌کنند.

اروپایی‌ها هم سوریه را تحت تحریم ظالمانه قرار داده‌اند و در مجامع بین المللی از هیچ فشاری علیه آن دریغ نمی‌کنند.

آمریکا علاوه بر اینکه سوریه را صحنه جولان و تاخت و تاز خود قرار داده است در «التنف» اردو زده است و تروریست‌ها را آموزش می‌دهد، حملاتی به برخی مناطق سوریه انجام می‌دهد و همچنین غلات و نفت سوریه را در روز روشن می‌دزد و به شمال سوریه می‌برد.

علاوه بر آن با قانون ظالمانه «سزار» سخت ملت سوریه را تحت فشار قرار داده است و آنها را از روزی و لقمه نان محروم کرده است.

انتقال سرکرده‌های داعش و نشستن و برخاستن بالگردهای آمریکایی حامل داعشی‌ها هم متوقف نشده است.

با این حال سوریه عزم جدی برای آزادسازی سراسر سوریه و بیرون راندن اشغالگران آمریکایی و ترکیه‌ای و تروریست‌های مورد حمایت سران خلیج فارس با الهام گیری از مبارزات اجداد خود دارند.

انتهای پیام/