شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#حوزه

محمد انجم شعاع عنوان کرد؛

ضرورت تدوین سند چشم‌انداز ۲۰ ساله فعالیت‌های موسسات قرآنی

ضرورت تدوین سند چشم‌انداز ۲۰ ساله فعالیت‌های موسسات قرآنی

محمد انجم شعاع مدیرعامل اتحادیه کشوری گفت: اعضای هیئت مدیره پس از مذاکرات مختلف، بر ضرورت تدوین سند چشم‌انداز ۲۰ ساله فعالیت‌های قرآنی در حوزه مؤسسات مردم قرآنی نهاد تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد انجم‌شعاع مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن عترت، با اشاره به برگزاری نهمین نشست هیئت مدیره این اتحادیه عنوان کرد: اعضای هیئت مدیره پس از مذاکرات مختلف، بر ضرورت تدوین سند چشم‌انداز ۲۰ ساله فعالیت‌های قرآنی در حوزه مؤسسات مردم نهاد قرآنی تاکید کردند. بر پایه این مصوبه مدیرعامل اتحادیه موظف شد در این خصوص اقدامات لازم را انجام و در جلسات بعدی این موضوع و مورد بحث و بررسی بیشتر قرار گیرد.

وی افزود: خوشبختانه کار تدوین پیش‌نویس این سند از ماه‌ها قبل در دستور کار اتحادیه قرار گرفته بود و کارشناسانی در زمینه تهیه و تدوین این سند، همکاری داشتند.

مدیرعامل اتحادیه با بیان اینکه در تدوین سند چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی در حوزه مؤسسات مردم قرآنی نهاد، اسناد بالادستی قانون اساسی، منشور توسعه فرهنگ قرآنی و همچنین اسناد چهارگانه شواری توسعه در حوزه‌های آموزش و پژوهش، تبلیغ و ترویج و طرح ملی حفظ قرآن کریم، مورد توجه قرار گرفته است،

وی خاطرنشان کرد: اسناد مذکور از جمله اسناد مکتوب تقنینیه ما هستند که در این سند مورد ملاحظه قرار گرفته‌اند و البته فرامین رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی طی سنوات مختلف در خصوص ضرورت‌ها، بایدها و نبایدها، آرزوها و افق چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی کشور، به عنوان مهمترین جز از اسناد بالادستی در این سند لحاظ شده است. به عنوان مثال کمیت حفاظ قرآن، کمیت تدبر و فهم قرآن کریم و انتظارات اولیه در حوزه مهارت‌های قرآنی از جمله مواردی است که مقام معظم رهبری به صورت واضح و شفاف در بیانات پیشین خود بدان اشاره کردند. که مؤسسات مردم نهاد می‌توانند در تحقق این تدابیر نقش محوی را ایفا کنند.

وی تصریح کرد: مهمترین وظیفه ما در سند راهبردی فعالیت‌های قرآنی در حوزه مؤسسات مردم نهاد، تعیین نسبت‌های تعیین شده در فرامین رهبر انقلاب و یا استاد بالادستی است با وظایف مؤسسات قرآنی و پیدا کردن یک نسبت منطقی از نظر کمی و توصیفی بین اسناد بالادستی و بین آمال و آرزوها و تعداد مؤسسات در وضعیت فعلی و در گستره زمانی خود از جمله مواردی است که در این سند بدان اشاره باید شود.

انجم‌شعاع با اشاره به لزوم پیش بینی نسبت نقش مؤسسات قرآنی با انتظارات قرآنی کشور گفت: یکی از مهمترین مباحث این سند که در حوزه تخصصی اتحادیه جای خود را پیدا خواهد کرد این است که چه میزان از مؤسسات قرآنی در کشور در ۳ حوزه آموزش، تبلیغ و ترویج و پژوهش باید ایجاد و نقش آفرینی کنند.

وی افزود: علاوه بر استخراج و احصای نسبت‌های داخلی، قطعاً ما باید نسبت مؤسسات خودمان را با تعاملات بین‌المللی و حداقل کشورهای همجوار و منطقه‌ای در این سند روشن نمائیم.

مدیرعامل اتحادیه کشوری در پایان ابراز امیدواری کرد: ما امیدوار هستیم که با تدوین پیش‌نویس و تقدیم آن به مراجع ذی‌ربط، گام بزرگی را در جهت قانونمند کردن فعالیت‌های مؤسسات قرآنی مردم نهاد در کشوری برداریم انشاالله.