شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#حوزه#نفت

در گفتگو با مهر اعلام شد؛

خط تولید محصولات فناوری نفتی سرعت می گیرد

خط تولید محصولات فناوری نفتی سرعت می گیرد

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری نفت با بیان اینکه ۲هزار میلیارد تومان به شرکتهای دانش بنیان فعال در حوزه نفت از سوی صندوق نوآوری اختصاص یافته گفت: این باعث صرفه جویی ارزی یک میلیاردی می شود.

مسعود جعفری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی با همراهی یک بانک ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات کم بهره در اختیار شرکت ملی نفت قرار داده که بتواند به این واسطه، تسهیلاتی کم بهره را به شرکت‌های دانش بنیان طرف قرار داد با شرکت ملی نفت ارائه دهد.

وی با بیان اینکه این تسهیلات به دو صورت در اختیار شرکتهای دانش بنیان طرف قرارداد با شرکت ملی نفت قرار می‌گیرد، عنوان کرد: این سرمایه به واسطه شرکت نفت برای تأمین سرمایه در گردش و به نتیجه رساندن محصول در اختیار شرکتهای دانش بنیان قرار می‌گیرد؛ همچنین از سوی دیگر شرکت نفت می‌تواند از این تسهیلات به عنوان لیزینگ برای خرید محصولات این شرکتهای حوزه نفتی استفاده کند.

به گفته جعفری، در واقع ۲ هزار میلیارد تومان در اختیار شرکت ملی نفت قرار گرفته که از این طریق محصولات شرکتهای دانش بنیان حوزه نفتی خریداری و در کشور مورد استفاده قرار بگیرند.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر این ها شرکت نفت می‌تواند سرمایه‌ای را برای تأمین اجرای قرارداد به شرکتهای دانش بنیان این حوزه صرف کند و از تسهیلات کم بهره استفاده کند.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری نفت با اشاره به مزایای این قرار داد گفت: این تسهیلات به گونه‌ای است که بلافاصله و بدون معطلی در اختیار شرکتها قرار می‌گیرد تا به زودی بتوانند محصولات خود را به تولید برسانند؛ به دلیل وسعت این حوزه گاهاً برخی شرکتها ۶ ماه تا یک سال معطلی برای طی کردن روند تولید و اخذ تسهیلات داشتند که با این تسهیلات عملاً زمان زیادی هدر نخواهد رفت و پرداخت‌ها از سوی شرکت نفت به این شرکتها آنی خواهد بود.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری نفت افزود: این خط اعتباری معضل شرکتهای حوزه نفتی را از بین می‌برد و شرکت نفت متعهد به بازپرداخت می‌شود.

جعفری با تاکید بر اینکه با انعقاد این قرارداد علاوه بر تولید محصولات حوزه نفتی به واسطه شرکتهای دانش بنیان و بومی سازی، صرفه جویی ارزی در این زمینه خواهیم داشت، گفت: اگر این کار به سرانجام برسد چندسال آینده، حداقل یک میلیارد دلار صرفه جویی ارزی برای کشور به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه این قرارداد به تازگی منعقد شده هنوز تعداد شرکتهایی که بخواهند از این تسهیلات بهره ببرند مشخص نشده ولی پیش بینی می‌کنیم که تا قبل از پایان سال تعدادی از شرکتها بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند و محصولات خود را به شرکت نفت تحویل بدهند.