شهرخبر

تبدیل موز به زیلو و اکستنشن مو!

تبدیل موز به زیلو و اکستنشن مو!

یک استارتاپ اوگاندایی زیلو و اکستنشن مو را از ضایعات موز تولید می‌کند و امیدوار است که در آینده از الیاف مشتق شده از موز لباس تهیه کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، کشور اوگاندا بزرگترین تولید کننده موز در جنوب صحرای آفریقا است. این میوه آسیب‌پذیر در مقابل بیماری اکنون توسط یک استارتاپ محلی برای تولید محصولات سازگار با محیط زیست مانند منسوجات، فرش و اکستنشن قابل تجزیه مو استفاده می‌شود.

این شرکت موسوم به "TexFad" از فیبر موز طبیعی که ضایعات محسوب می‌شود و هدر می‌رود، استفاده می‌کند. این استارتاپ، فیبر موز را از قسمت‌هایی از تنه درخت موز استخراج می‌کند که در غیر این صورت توسط کشاورزان سوزانده می‌شود یا پس از برداشت دور ریخته می‌شود.

این استارتاپ تنه درختان موز را به دو نیم تقسیم و وارد دستگاه‌های برش می‌کند. این دستگاه‌ها تنه‌های درخت موز را به الیاف چرم‌مانند بلندی تبدیل می‌کنند که قبل از پردازش و استفاده در ساخت محصولات سازگار با محیط زیست، آویزان می‌شوند تا خشک شوند.

"کیمانی موتوری"(Kimani Muturi) بنیان‌گذار این استارتاپ می‌گوید که در ابتدا در فکر راهی برای استفاده از ضایعات فراوان تولید شده در باغ‌های موز در هر سال بوده است.

اکنون شرکت وی شروع به آزمایش انواع کاربردهای الیاف موز مانند تولید فرش و زیلو و محصولات موی مصنوعی کرده است.

وی به رویترز گفت: موهای ساخته شده توسط ما بسیار زیست‌تخریب‌پذیر هستند. خانم‌ها پس از استفاده از این اکستنشن‌ها می‌توانند آنها را در خاک دفن کنند و از آنها به عنوان کود برای سبزیجات خود بهره ببرند.

"موتوری" می‌گوید که چیزهای بیشتری در حال تولید هستند. این استارتاپ اکنون در حال آزمایش روشی برای نرم کردن الیاف موز تا جایی است که بتوان از آنها برای تولید لباس استفاده کرد.

وی معتقد است الیاف موز "الیاف آینده" هستند و حتی ممکن است روزی از آن برای جایگزینی محصولات کاغذی مانند اسکناس‌های بانکی نیز استفاده شود.

"TexFad" تنها شرکتی نیست که از الیاف موز برای تولید محصولات سازگار با محیط زیست استفاده می‌کند. شرکت "Tenith Innovations" مستقر در هند نیز از برگ موز برای تولید محصولاتی استفاده می‌کند که در غیر این صورت از پلاستیک‌های یک بار مصرف آسیب‌رسان به محیط زیست مانند فنجان، بشقاب و جعبه‌های غذا تهیه می‌شود.

اکنون این شرکت اوگاندایی به خوبی نشان می‌دهد که چگونه این محصولات دوست‌دار محیط زیست می‌توانند سنگ بنای یک تجارت خوب باشند. "TexFad" انتظار دارد امسال با ساخت ۲۴۰۰ فرش و زیلو، تولید خود را دو برابر کند.

این شرکت در حال حاضر ۲۳ نفر را استخدام کرده و در سال گذشته تقریباً ۴۱ هزار دلار فروش داشته است. این شرکت حتی در ژوئن سال جاری قصد دارد برای اولین بار فرش‌ها و زیلوهای خود را به ایالات متحده، انگلیس و کانادا صادر کند.

انتهای پیام