شهر خبر

زندگی در شهر پرجمعیت لزوما خطر ابتلا به کرونا را افزایش نمی‌دهد

گزارش دیلی‌میل درباره اپلیکیشن ایرانی رهگیری کووید-19

گزارش دیلی‌میل درباره اپلیکیشن ایرانی رهگیری کووید-19

بر طبق مطالعات جدید، زندگی در شهرهای شلوغ خطر ابتلا به کووید-۱۹ را افزایش نمی‌دهد اما قرار گرفتن در ازدحام باعث افزایش خطر ابتلا می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، محققان نمونه‌های ابتلا در تهران که یکی از کانون‌های اولیه همه‌گیری بوده است را مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها با استفاده از داده‌های AC-۱۹ که اپلیکیشن ملی ایران برای شناسایی کووید-۱۹ است این تحقیقات را انجام دادند.

محققان پس از بررسی ارتباط بین تراکم و انتقال ویروس در این شهر متوجه شدند که تراکم جمعیت به تنهایی نمی‌تواند به عنوان عامل خطر شناخته شود.

محققان تاکید دارند که محیط‌های با تراکم بالای جمعیت(جایی که تعدادی از مردم در آن زندگی می‌کنند) با ازدحام جمعیت متفاوت است.

ازدحام جمعیت باعث کاهش رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی می‌شود اما تراکم جمعیت در یک منطقه لزوما باعث این اتفاق نمی‌شود.

این گروه در مقاله‌ای که در مجله‌ی "Sustainable Cities and Society" منتشر کردند، نوشتند: علت شیوع ویروس در طول همه‌گیری ازدحام جمعیت است و با تراکم فرق دارد و ممکن است در مکان‌هایی که تراکم کمی دارند نیز رخ دهد.

در نتیجه کلان‌شهرها و مناطق پرجمعیت نیز می‌توانند در طول همه‌گیری ایمن باشند زیرا تراکم نمی‌تواند به تنهایی یک عامل خطرزا برای کووید-۱۹ در نظر گرفته شود.

نویسندگان این مقاله از دانشگاه‌های تهران و اصفهان و دانشگاه هیروشیما(Hiroshima) در ژاپن این بررسی را در ماه‌های اولیه همه‌گیری انجام دادند.

این مجموعه داده‌ها شامل مبتلایان تایید شده تا چهارم آوریل ۲۰۲۰ و ۲۷ ژوئن ۲۰۲۰ است و همچنین آمار جان باختگان تا تاریخ ۲۷ ژوئن ۲۰۲۰.

محققان بررسی کردند که آیا متغیرهای خاصی بر روی آمار مبتلایان در ۲۲ منطقه تهران و جمعیت ۸.۶ میلیونی آن اثر می‌گذارد یا خیر.

محققان از "مدل‌سازی معادلات ساختاری" استفاده کردند که در آن از عوامل متعددی برای مشخص کردن تاثیر متغیرهای غیرقابل مشاهده استفاده می‌شود. از جمله‌ی این متغیرها می‌توان به رعایت توصیه‌نامه‌های بهداشتی و دسترسی به امکانات درمانی اشاره کرد.

آن‌ها دریافتند که تراکم به تنهایی علت توزیع موارد مبتلا به کووید-۱۹ را در ۲۲ منطقه‌ی تهران توضیح نمی‌دهد.

با این حال رفتار مسئولانه شهروندان برای مبارزه با همه‌گیری در محیط‌های پر تراکم شهری و برای جلوگیری از ازدحام همچنان مورد نیاز است.

آن‌ها همچنین دریافتند مواردی چون سن، طبقه‌ی اجتماعی و اقتصادی افراد و دسترسی به منابع تاثیر بیشتری به نسبت تراکم جمعیت دارد.

آن‌ها همچنان نشان دادند که آمار مرگ‌و میر در مناطقی که جمعیت مسن‌تر است بیشتر است در حالی که افرادی که ماشین شخصی دارند و یا تحصیلات دانشگاهی دارند کمتر در برابر همه‌گیری آسیب‌پذیرند.

محققان می‌گویند، این تحقیقات اشکالاتی نیز دارد از جمله دقت و در دسترس بودن داده‌ها.

همه‌گیری کروناویروس در ماه‌های اول به سرعت گسترش یافت و پیگیری کامل آن را دشوار کرد.

کمبود تست‌ها و قیمت بالای آن‌ها و همچنین عدم وجود علائم جدی در کودکان و جوان‌ها ممکن است باعث ایجاد اشتباه در به دست آوردن رقم واقعی تعداد مبتلایان شده باشد.

نبی مرادپور، نویسنده‌ی این مقاله در دانشگاه تهران می‌گوید: شاید برای نتیجه‌گیری قطعی زود باشد و تحقیقات برای بررسی رابطه‌ی بین تراکم شهرها و انتقال ویروس باید در آینده ادامه داشته باشد.

محققان امیدوارند که تحقیقات آن‌ها به سیاست‌گذاران کمک کند تا دستورالعمل‌های بهتری برای مناطق پرتراکم در نظر بگیرند.

ایوب شریفی، نویسنده‌ی این مقاله در دانشگاه هیروشیما گفت: گام بعدی ما بررسی تاثیر تراکم جمعیت در زمینه‌های دیگر است. ما در حال بررسی تاثیرات طولانی مدت همه‌گیری بر روی سیاست‌گذاری‌ها در شهرهای متراکم هستیم.

انتهای پیام