شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دریاچه#دریاچه ارومیه#مجلس

طرح تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه در مجلس+محورها


طرح تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه در مجلس+محورها

نماینده مردم مهاباد در مجلس از کلید خوردن طرح تحقیق و تفحص از عملکرد مالی و اداری ستاد احیای دریاچه ارومیه در مجلس خبر داد.

جلال محمود زاده نماینده مهاباد و نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، از کلید خوردن طرح تفحص از عملکرد مالی و اداری ستاد احیای دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: این طرح تفحص به امضای چند تن از نمایندگان رسیده و جهت بررسی در کمیسیون تخصصی تقدیم هیئت رئیسه شده است.

وی افزود: پس از اعلام وصول طرح تحقیق و تفحص از عملکرد مالی و اداری ستاد احیای دریاچه ارومیه در جلسه علنی این طرح برای بررسی کارشناسی به کمیسیون تخصصی مربوطه ارجاع می‌شود.

نماینده مهاباد در مجلس در تشریح بخشی از محورهای طرح تفحص از عملکرد مالی و اداری ستاد احیای دریاچه ارومیه، اظهار داشت: عملکرد مالی و اداری ستاد احیای دریاچه ارومیه از ابتدای تاسیس تاکنون، دریافتی ها و نحوه هزینه کرد، سفرهای خارج از کشور، حسابرسی های مالی طرفین قرارداد ستاد احیا، میزان اعتبار دریافتی از دولت و نحوه هزینه کرد آن، قوانین و بخشنامه های ستاد احیا از جمله محورهای طرح تفحص از عملکرد مالی و اداری ستاد احیای دریاچه ارومیه است.

محمودزاده با بیان اینکه در صورت تصویب این طرح تفحص در جلسه علنی کارگروهی برای بررسی محورهای آن در مجلس تشکیل می‌شود، بیان کرد:برای تهیه گزارش درباره محورهای تفحص پس از بازدیدهای میدانی از اسناد و اطلاعات موجود در دیوان محاسبات کشور و سازمان بازرسی کل کشور و همچنین سایر دستگاه‌های نظارتی درباره عملکرد ستاد دریاچه ارومیه نیز استفاده خواهد شد.

به گزارش تسنیم، طبق ماده 212- آیین‌نامه داخلی مجلس، هرگاه نماینده‌ای، تحقیق و تفحص در هر‌یک از امور کشور را لازم بداند تقاضاى خود را به‌صورت کتبی به هیأت رئیسه مجلس تسلیم نموده و هیأت‏رئیسه ظرف چهل و هشت ساعت آن را به کمیسیون تخصصى ذى‏ربط جهت رسیدگى ارجاع مى‏نماید. کمیسیون موظف است حداکثر ظرف دو هفته از تاریخ وصول، اطلاعاتى را که در این زمینه کسب نموده در اختیار متقاضى یا متقاضیان قرار دهد.

درصورتى که متقاضى یا متقاضیان، اطلاعات کمیسیون را کافى تشخیص ندهند، کمیسیون موظف است ظرف یک هفته از متقاضى یا متقاضیان و بالاترین مقام دستگاه اجرائى ذى‏ربط دعوت به‌عمل آورد و دلایل ضرورت تحقیق و تفحص و نظرات مقام فوق‌الذکر را استماع نماید و تا مدت ده روز گزارش خود را مبنى بر تصویب یا رد تقاضاى تحقیق و تفحص به هیأت رئیسه مجلس ارائه دهد.
این گزارش خارج از نوبت در دستور هفته بعد مجلس قرار می‌گیرد و پس از توضیح سخنگوی کمیسیون و صحبت نماینده متقاضی تحقیق و تفحص هرکدام حداکثر به مدت ده‌دقیقه، گزارش کمیسیون بدون بحث به رأى گذاشته خواهد شد.
در صورت تصویب انجام تحقیق و تفحص، موضوع به همان کمیسیون تخصصى ذى‏ربط جهت رسیدگى ارجاع مى‏گردد.

کمیسیون موظف است در مدت بیست روز اعضای هیأت تحقیق و تفحص را که حداقل یازده وحداکثر پانزده نفر خواهند بود از بین نمایندگان تعیین و به رئیس‌مجلس جهت صدور ابلاغ معرفى نماید. چنانچه متقاضیان تحقیق و تفحص کمتر از پنج نفر باشند کلیه آنان عضو هیأت خواهند بود، درغیراین‌صورت حداقل پنج‌ نفر از اعضای هیأت از میان ‌متقاضیان تحقیق و تفحص انتخاب خواهند شد.اعضای هیأت از میان خود یک رئیس، دو نائب‌رئیس و یک دبیر انتخاب می کنند.

هیأت حداکثر در مدت یک ‌ماه پس از پایان مهلت تحقیق و تفحص، گزارش خود را به کمیسیون تسلیم مى‏نماید. کمیسیون موظف است ظرف یک ‌ماه گزارش هیأت را در جلسه مشترک اعضای کمیسیون و هیأت مطرح و گزارش نهائی را جهت قرائت در مجلس برای مدت نیم‌ ساعت تنظیم و پس از تصویب به هیأت رئیسه ارسال نماید. قبل از رأی‌گیری در رابطه با گزارش نهائی، وزیر یا مقام مسئول از عملکرد خود دفاع خواهد نمود.

هیأت رئیسه موظف است گزارش کمیسیون را در دستور هفته بعد کارى مجلس قرار دهد تا توسط سخنگوی کمیسیون قرائت گردد.

انتهای‌پیام/