شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#ژاپن#چین

"تایوان"، عامل اتحاد آمریکا و ژاپن علیه چین


"تایوان"، عامل اتحاد آمریکا و ژاپن علیه چین

دیدار میان رهبران آمریکا و ژاپن با تاکید بر حفظ امنیت تایوان و هشدار ضمنی به چین پایان یافت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم و به نقل از رویترز، نشست میان جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و یوشیهیده سوگا، نخست وزیر ژاپن درحالی روز جمعه به پایان رسید که به نظر دو طرف بر سر همکاری راهبردی برای تقابل با چین بر سر مسئله تایوان به توافق رسیدند.

رئیس جمهوری آمریکا در پایان این نشست در کنفرانس خبری مشترک خود با سوگا با تاکید بر حفظ و پیشبرد ارزشهای مشترک میان دوکشور گفت: ما می خواهیم همکاری کنیم تا نشان دهیم که دموکراسی ها در قرن بیست و یکم همچنان می توانند رقابت کرده و پیروز شوند.

نخست وزیر ژاپن نیز گفت: اتحاد ژاپن و آمریکا مبنای صلح و ثبات از اقیانوس هند تا اقیانوس آرام بوده و در حال حاضر به دلیل جو امنیتی شدید در منطقه این اتحاد بیش از هر زمان دیگری اهمیتش احساس می شود.

نکته جالب در این نشست این بود که برای اولین بار در بیش از پنج دهه اخیر در بیانیه مشترک رهبران ژاپن و آمریکا به «تایوان» اشاره شد.

در این بیانیه آمده است که «ما بر اهمیت صلح و ثبات در دو سوی تنگه تایوان تاکید داریم و از یک راه حل صلح آمیز برای رفع مسئله این تنگه حمایت می کنیم.»

آخرین بار سال 1969 بود که در بیانیه مشترک ژاپن و آمریکا به مسئله تایوان اشاره شد. در آن زمان ساتو اِیساکو نخست وزیر وقت ژاپن و ریچارد نیکسون رئیس جمهور وقت آمریکا با یکدیگر گفتگو داشتند. در آن زمان هنوز روابط دیپلماتیک این دو کشور با چین عادی نشده بود.

انتهای پیام/