شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#روسیه#کارکنان

تدابیر اتخاذ شده توسط روسیه برای مقابله به مثل با تحریم‌های جدید آمریکا


تدابیر اتخاذ شده توسط روسیه برای مقابله به مثل با تحریم‌های جدید آمریکا

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: علاوه بر اخراج ۱۰ دیپلمات سفارت آمریکا، ۸ مقام آمریکایی اجازه ورود به خاک روسیه را ندارند، سفرهای دیپلماتیک محدود شده، استفاده از کارکنان غیرآمریکایی ممنوع و تعداد دیپلمات‌های آمریکایی به ۱۵۰ نفر کاهش می‌یابد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور اقدامات مقابله به مثلی در پاسخ به تحریم‌های جدید ایالات متحده در نظر گرفته است. در این سند فهرستی از تدابیر اتخاذ شده از سوی روسیه آمده است.

در این بیانیه تأکید شده است: «مسلماً آخرین حمله دولت جو بایدن علیه کشور نمی‌تواند بدون پاسخ رها شود. به نظر می‌رسد که در واشنگتن تمایلی ندارند با این واقعیت ژئوپلیتیکی کنار بیایند که دیگر جایی برای دیکتاتوری یکجانبه وجود نداشته و سناریوی "بازدارندگی روسیه" که همچنان در واشنگتن دنبال می‌شود و تنها باعث تیرگی هر چه بیشتر روابط دو کشور شده، دیگر شکسته خورده است.»  

بدین ترتیب، وزارت امور خارجه روسیه تصمیم گرفته است تا در پاسخ به اقدامات مخرب واشنگتن، 10 تن از کارکنان نمایندگی‌های دیپلماتیک آمریکا در این کشور را عنصر نامطلوب اعلام کند. همچنین استفاده از سفرهای کوتاه دیپلمات‌های آمریکایی عملاً محدود می‌شود: صدور روادید به تنها 10 نفر در سال کاهش خواهد یافت. علاوه بر این، سیستم بکارگیری کارکنان اداری و فنی از میان شهروندان روسی یا سایر کشورها از سوی سفارت آمریکا در روسیه نیز بطور کامل متوقف خواهد شد.

ضمناً طرف روسی تشریفات جدیدی را برای کاهش فعالیت بنیادها و سازمان‌های غیردولتی آمریکایی که آشکارا در سیاست داخلی فدراسیون روسیه دخالت می‌کنند، آغاز خواهد کرد.

در فهرست تحریم‌های مقابله به مثل روسیه 8 تن از  رجال سیاسی و مقامات فعلی و سابق بلندپایه که در تحقق سیاست‌های ضدروسی در واشنگتن دست دارند، گنجانده شده‌اند. این افراد اجازه ورود به خاک فدراسیون روسیه را نخواهند داشت. این اقدام مسکو، پاسخ متقابل به تحریم‌های ایالات متحده علیه شخصیت‌های رسمی روسیه که دولت آمریکا طی ماه‌های گذشته در فهرست سیاه خود گنجانده است.

از جمله مقامات بلندپایه آمریکایی در فهرست تحریم‌های روسیه قرار گرفته‌‌اند، "جان بولتون" مشاور سابق رئیس جمهوری ایالات متحده در مسائل امنیت ملی و "رابرت وولسی" مدیر سابق سازمان سیای آمریکا هستند.

وزارت امور خارجه روسیه در پایان یادآور شده است: «واضح است که به دلیل وضعیت پرتنش بوجود آمده در روابط دو کشور کاملاً ضروری است که سفرای روسیه و آمریکا به منظور ارزیابی دقیق اوضاع و انجام رایزنی‌های لازم در پایتخت‌های‌ خود باقی بمانند.»

لازم به ذکر است که مسئله پاسخ به تحریم‌های ضدروسی جدید دولت آمریکا موضوع نشست روز جمعه "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه با اعضای دائم شورای امنیت این کشور بود و تصمیمات لازم در این باره در جریان این نشست اتخاذ شده است.  

روز پنج‌شنبه جو بایدن دستور اعمال تحریم‌های جدیدی علیه روسیه را امضاء کرده و توضیح داد که آنها در پاسخ به "تهدیدات ناشی از روسیه برای امنیت ملی آمریکا" در نظر گرفته شده است. اقدامات محدود کننده علیه 32 شخصیت حقیقی و حقوقی روسی اعمال شده و در عین حال شرکت‌های آمریکایی نیز از روابط مالی با روسیه منع شده‌اند. علاوه بر این، 10 تن از کارکنان نمایندگی دیپلماتیک روسیه در واشنگتن نیز از ایالات متحده اخراج شدند.

در واکنش به این اقدام، وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه این اقدام واشنگتن به نفع مردم دو کشور نیست، هشدار داد که مسکو در آینده بسیار نزدیک به تحریم‌های جدید آمریکا پاسخی قاطع خواهد داد.  

انتهای پیام/