شهرخبر

لبنان| سرنوشت نامعلوم تشکیل دولت در میان تحرکات تازه برای خروج از بحران


لبنان| سرنوشت نامعلوم تشکیل دولت در میان تحرکات تازه برای خروج از بحران

منابع لبنانی ضمن اشاره به وجود برخی تحرکات داخلی و خارجی برای تشکیل دولت اعلام کردند که در سایه اختلافات عمیق میان میشل عون و سعد حریری نمی‌توان انتظار نتیجه مثبتی از این اقدامات داشت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری النشره منابع آگاه از روند تشکیل دولت در لبنان اعلام کردند، چشم اندازی که بیانگر توافق احتمالی برای تشکیل دولت باشد وجود ندارد. همچنین «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان به همراه تیم سیاسی وی و نیز «سعد حریری» نخست وزیر مکلف به همراه تیم سیاسی خود تا این لحظه هیچ پاسخی درباره نرم کردن مواضع جهت خروج از بحران تشکیل کابینه نداده اند.

این منابع در ادامه اظهار داشتند، برخی تحرکات با هدف سرکوب رئیس جمهور وجود دارد تا او را به عقب نشینی از مواضع خود جهت تشکیل کابینه وادار کند؛ اما تجربه چند ماه گذشته ثابت کرده که اینگونه تحرکات نتیجه ای نداشته و شکست می خورد. همچنین فرقی ندارد که این اقدامات همانند تحرکات قبلی منحصر به برگزاری نشست ها و تماس با طرف های داخلی و خارجی باشد و یا شامل فشار های جدیدی برای تحمیل یک دولت تکنوکرات بدون حضور احزاب سیاسی و طبق شروط سعد حریری به رئیس‌جمهور باشد.

از سوی دیگر منابع سیاسی لبنان که مستقیماً درگیر پرونده تشکیل دولت هستند گزارش دادند که طی ساعات آینده تماس‌های متعددی در زمینه این پرونده حاصل خواهد شد و یک فرصت ارزشمند و نهایی برای خروج از بن بست سیاسی وجود دارد؛ اما با توجه به اختلاف نظر عمیق میان رئیس جمهور و نخست وزیر مکلف نمی ‌توان انتظار نتیجه مثبتی از این تماس ها داشت.

منابع مذکور با اشاره به اینکه تحرکات بین‌المللی اخیر روزنه‌ای برای انجام رایزنی‌های فشرده جهت تشکیل سریع دولت را باز کرده، گفتند طی ساعات آینده تماس‌های زیادی در راستای تشکیل دولت لبنان انجام خواهد شد؛ به ویژه اینکه همه طرف های خارجی بر نیاز لبنان به تشکیل دولت در سریع ترین زمان ممکن تاکید می کنند. بر همین اساس ممکن است این طرف های خارجی، نیروهای داخلی لبنان که عامل به تعویق افتادن تشکیل دولت هستند را تحت فشار قرار دهند.

این منابع تصریح کردند که در حال حاضر همه پرونده های لبنان مانند انجام تحقیقات جنایی در حساب های مالی و پرونده ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی و ... همگی وابسته به پرونده تشکیل دولت هستند و در این شرایط که دولت پایداری وجود ندارد پرونده های مذکور نیز به بن بست خورده اند.

این منابع گفتند، تماس های داخلی و خارجی برای برون رفت لبنان از این بن بست سیاسی پس از بازگشت حریری به بیروت بیشتر خواهد شد.

منابع سیاسی لبنان در ادامه اعلام کردند، تماس‌ها و تحرکات جدید برای تکمیل پرونده تشکیل دولت در لبنان متمرکز بر ابتکار «نبیه بری» رئیس پارلمان خواهد بود که از حمایت عمومی خارجی برخوردار است و این ابتکار تنها راه حلی است که می‌تواند منجر به تشکیل یک دولت متعادل گردد.

رایزنی حریری با مقامات روسی در مسکو

در همین زمینه روز گذشته سعد حریری که در مسکو به سر می برد با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه دیدار و گفتگو کرد.

دیدار حریری با لاوروف، یک ساعت به طول انجامید و نخست وزیر مکلف به تشکیل دولت در لبنان، در پایان بدون هیچ گونه اظهارنظری ساختمان وزارت خارجه روسیه را ترک کرد.

پنجشنبه هفته گذشته نیز سعد حریری با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه طی یک تماس تلفنی یحث و گفتگو کردند. پوتین در این تماس تاکید کرد که روسیه آمادگی کامل برای گسترش همکاری ها با لبنان دارد.

پوتین و حریری همچنین به بررسی مسائل منطقه‌ای و آمادگی دو طرف برای اقدام مشترک جهت زمینه‌سازی شرایط مناسب برای بازگشت آوارگان سوری از لبنان به کشورشان پرداخته بودند.

انتهای پیام/