شهرخبر

بازار ارز هفته گذشته را چگونه گذراند؟ + نمودار

روند عرضه دلار و یورو در بازار عمده فروشی نشان می دهد ورودی بازار در این هفته نسبت به هفته های قبل بالاتر است.

اقتصاد بازار ارز هفته گذشته را چگونه گذراند؟ + نمودار

در طول سه هفته گذشته نرخ متوسط وزنی دلار و یورو بازار متشکل روند کاهشی را دنبال کردند، اما حجم مبادلات روند افزایشی را پیمود. اختلاف متوسط قیمت دلار آزاد و سنا در هفته گذشته در حدود ۳ درصد و اختلاف قیمت یورو آزاد و سنا در هفته گذشته نزدیک به ۴.۶ درصد به دست آمده است. اما تغییرات قیمتی روز پنج‌شنبه به نحوی بود که این اختلاف برای دلار و یورو هماهنگ و در انتهای معاملات هفته گذشته روی رقم ۴ درصد قرار گرفت.

 متوسط وزنی قیمت دلار بازار متشکل در هفته چهارم فروردین ماه نسبت به هفته سوم در حدود یک درصد کاهش یافت و روی رقم ۲۳ هزار و ۹۶۴ تومان قرار گرفت. تغییرات نرخ متوسط هفتگی از هفته دوم به سوم نیز نزولی بود. تغییر نرخ متوسط هفته چهارم نسبت به هفته دوم نیز در حدود ۳.۵ درصد به دست می‌آید.

حجم مبادلات هفتگی دلار متشکل

بر خلاف روند کاهشی متوسط وزنی نرخ دلار، حجم مبادلات در این سه هفته روند افزایشی را دنبال کرد. حجم مبادلات هفتگی نسبت به هفته گذشته ۳۱ درصد افزایش یافته و ۲۶ میلیون و ۶۷۷ هزار دلار گزارش شده است. تغییر حجم مبادلات هفته چهارم نسبت به هفته دوم نیز ۱۵۲ درصد محاسبه می‌شود. یعنی در هفته چهارم فروردین حجم مبادلات دلار متشکل نسبت به هفته دوم بیش از ۲.۵ برابر شده است.

متوسط روزانه حجم مبادلات دلار متشکل

متوسط روزانه مبادلات هفتگی نیز روند افزایشی را دنبال کرده و در هفته چهارم به روزانه ۴ میلیون و ۴۴۶ هزار دلار رسیده است. حجم مبادلات روزانه چهارشنبه و پنج‌شنبه از متوسط هفته گذشته بیشتر بوده، در روز چهارشنبه که رکورد مبادلات روزانه سال جدید ثبت شد حجم مبادلات ۵ میلیون و ۱۷۳ هزار و در روز پنج‌شنبه این رقم ۴ میلیون و ۹۲۳ هزار گزارش شده است.

اختلاف متوسط قیمت دلار آزاد و سنا در هفته گذشته

علاوه بر این متوسط نرخ دلار سنا در انتهای روز برای هفته گذشته ۲۴ هزار و ۱۸۵ دلار و متوسط نرخ دلار بازار آزاد در هفته گذشته ۲۴ هزار و ۹۱۰ تومان به دست می‌آید که اختلاف ۳ درصدی نرخ آزاد و سنای دلار را نتیجه می‌دهد.

تغییرات متوسط هفتگی نرخ یورو متشکل

روند تغییرات متوسط هفتگی برای یورو نیز طی سه هفته گذشته نزولی بود. متوسط وزنی نرخ یورو در بازار متشکل در هفته گذشته نسبت به هفته پیش از آن حدود ۰.۶ درصد و نسبت به دو هفته پیش از آن در حدود ۳ درصد کاهش یافت.

تغییرات حجم مبادلات هفتگی یورو متشکل

حجم مبادلات یورو طی این سه هفته روند افزایشی را دنبال کرد و با رشد ۹۲ درصدی نسبت به هفته گذشته و رشد ۱۹۱ درصدی نسبت به دو هفته پیش از آن به ۱۳ میلیون و ۵۰۳ هزار رسید. متوسط روزانه حجم مبادلات هفتگی یورو نیز روند افزایشی را دنبال کرد و برای هفته گذشته به روزانه ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار رسید.

اختلاف متوسط نرخ یورو آزاد و سنا در هفته گذشته

متوسط قیمت یورو در بازار آزاد در هفته گذشته ۲۹ هزار و ۷۲۹ دلار بوده است. متوسط سنای انتهای روز نیز ۲۸ هزار و ۴۲۵ تومان محاسبه می‌شود. بر این اساس متوسط نرخ بازار آزاد یورو در هفته گذشته حدود ۴.۶ درصد از نرخ یورو در سامانه سنا بیشتر بوده است.

هماهنگی شکاف ارزی یورو و دلار

نرخ دلار و یورو بازار آزاد در آخرین روز هفته ۴ درصد از نرخ این ارزها در سامانه سنا بیشتر بود. هماهنگ شدن این اختلاف برای دلار و یورو در نتیجه تغییرات معکوس قیمتی این دو ارز در روز پنجشنبه اتفاق افتاد.

در حالی که قیمت دلار در بازار متشکل و سنا در روز پنج‌شنبه کاهش یافت، نرخ یورو متشکل و سنا نسبت به روز چهارشنبه رشد کرد، این تغییرات باعث شدند که اختلاف نرخ بازار آزاد و سامانه سنا برای دلار و یورو با هم برابر و ۴ درصد شود.

قیمت دلار سنا و متشکل در روز پنج‌شنبه

در آخرین روز مبادلات هفته جاری، نرخ متوسط دلار در بازار متشکل نسبت به روز گذشته ۹۲ تومان کاهش یافت و روی ۲۳ هزار و ۸۰۱ تومان قرار گرفت. حجم مبادلات دلار هم که در روز چهارشنبه بیشترین رقم سال جدید را به ثبت رسانده بود، ۵ درصد کم شد. مبادلات روز پنجشنبه دلار متشکل ۴ میلیون و ۹۹۳ هزار گزارش شده است.

همراه با کاهش نرخ دلار در بازار متشکل، قیمت دلار سامانه سنا نیز کاهش یافت. نرخ انتهایی دلار سنا در روز پنجشنبه نسبت به روز پیش از آن ۲۴۲ تومان کم شد و روی رقم ۲۳ هزار و ۹۹۲ تومان ایستاد. با توجه به نرخ ۲۴ هزار و ۹۳۰ تومانی دلار بازار آزاد، اختلاف قیمت دلار سنا و بازار آزاد ۹۳۸ تومان به دست می‌آید. بر این اساس نرخ دلار بازار آزاد نزدیک به ۴ درصد از سامانه سنا بیشتر است.

یورو سنا و متشکل در روز پنج‌شنبه

بر خلاف دلار، قیمت متوسط یورو در بازار متشکل روز پنج‌شنبه نسبت به روز چهارشنبه ۸۹ تومان افزایش یافت و روی ۲۸ هزار و ۲۵۹ تومان قرار گرفت، اما حجم مبادلات یورو متشکل ۵۰ درصد روز چهارشنبه بوده و یک میلیون و ۲۵۳ هزار گزارش شده است.

قیمت انتهایی یورو در سامانه سنا با ۲۰۲ تومان افزایش نسبت به روز چهارشنبه ۲۸ هزار و ۵۸۳ تومان گزارش شده است. با توجه به نرخ ۲۹ هزار و ۷۲۳ تومانی یورو بازار آزاد، اختلاف یورو آزاد و سنا ۱۱۴۰ تومان به دست می‌آید. این رقم ۴ درصد نرخ سامانه سنا برای یورو است.

دلار+بازار

منبع: اقتصاد نیوز