شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آزمون#حوزه

کارشناس برجسته حوزه پاسخ گفت

غیبت آزمون بزرگ الهی برای ما است! چاره این روزها چیست؟

غیبت آزمون بزرگ الهی برای ما است! چاره این روزها چیست؟

ایسنا/قم استاد حوزه و دانشگاه گفت: یکی از آزمون‌های بزرگ الهی برای ما آزمون غیبت است، دنیا امروز نیازمند امام زمان(عج) است و ما در این آزمون تابع هستیم، عجله و تعیین وقت نمی‌کنیم بلکه برای انتظار فرج دعا می‌کنیم.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین ناصر رفیعی ظهر امروز در سلسله مباحث سخنرانی ماه مبارک رمضان در حرم بانوی کرامت، اظهار داشت: خدا جنس حرف‌هایش را در برخی از سوره‌های قرآن کریم آورده است، خداوند می‌فرماید محصول ما در قرآن با حروف و پرمحتوا است و کسی نمی‌تواند همانند آن را بیاورد.

وی افزود: بسیاری از ما می‌گوییم ای‌کاش روز عاشورا حضور داشتیم و جان خود را فدای نهضت عاشورا می‌کردیم ولی آیا این‌گونه است، آیا همه‌کسانی که به رسول خدا و امام حسین(ع) گفتند که شمارا یاری می‌کنیم این اقدام را انجام دادند؟ خیر چون مرز ادعا و واقعیت بسیار زیاد است.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: امام صادق(ع) فرمودند سه چیز در سه جا شناخته می‌شود، انسان برد برد را باید در عصبانیت شناخت، شجاع را در میدان شجاعت و برادر و برادری را در موقع نیاز باید شناخت.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی عنوان کرد: خداوند به حضرت موسی(ع) فرمود می‌دانی ما چرا تو را پیغمبر قرار دادیم که گفت نه، خداوند فرمود یک روز چوپانی می‌کردی و یکی از بره‌ها فرار کرد تو هم به دنبالش رفتی و در نهایت حیوان را گرفتی و عصبانی نشدی.

رفیعی تصریح کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید کسانی که می‌گویند ایمان آوردیم کافی نیست بلکه باید امتحان شوند، اگر خداوند امتحان می‌کند سه دلیل دارد.

وی با اشاره به آیه 3 سوره عنکبوت گفت: هیچ‌کسی نباید بگوید خداوند از من امتحان نگیرد و ما از همه افراد پیش از شما امتحان گرفتیم، همه اتفاقات در عالم امتحان است و باید نگاهمان در زندگی آزمونی باشد.

 همه لحظات زندگی‌مان آزمون الهی است 

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: جوانی، عمر، اولاد، داشتن و نداشتن مال، بیماری، سلامت، فقر همه آزمون است و نگاه ما به همه لحظات زندگی باید به‌عنوان آزمون باشد و نباید تفکر شود که آزمون فقط برای یک افراد خاص است بلکه همه لحظات زندگی‌مان آزمون است و می‌تواند این لحظات سبب ترقی و یا تنزل شود.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی افزود: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند آزمون‌های الهی به چهار شکل است و دارای مراتب است، بلا و آزمون برای ظالم ادب است، دانش‌آموزی که درسی نمی‌خواند و در امتحان توانایی پاسخگویی ندارد و گریه می‌کند و ادب می‌شود.

 امتحان الهی برای تعیین مرز ادعا و واقعیت است 

رفیعی بیان کرد: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند خداوند در 14 جا مرا امتحان کند که 7 بار در زمان رسول خدا بود، امتحان برای اولیای خدا کرامت است و نگاه ما به امتحان دو نکته دارد که نخست امتحان برای تعیین مرز ادعا و واقعیت است همانند کسی که برای مهندسی آزمون می‌دهد.

وی عنوان کرد: امتحان برای این است که بدانیم ادعا کافی نیست، قرآن کریم می‌فرماید برخی روی هوا سخن گفته و چیزی می‌گویند ولی هیچ‌گاه بر باور خود پایدار نیستند.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی تصریح کرد: همه عالم هستی آزمون است و هدف از آزمون بر اساس آیات الهی 3 چیز است، نخست اینکه کاه از گندم جدا و خبیث از طیب جدا شود، هدف دوم آنچه درون ما است بیرون ریخته شود و سومین هدف اینکه مشخص شود چه کسی عملش احسن وچه کسی در عمل نیکوتر است.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: یکی از آزمون‌های بزرگ الهی برای ما آزمون غیبت است، دنیا امروز نیازمند امام زمان(عج) است و ما در این آزمون تابع هستیم، عجله و تعیین وقت نمی‌کنیم بلکه برای انتظار فرج دعا می‌کنیم.

انتهای پیام