شهر خبر

واقفان در گذشته بر اساس نیازهای روز وقف می کردند

واقفان در گذشته بر اساس نیازهای روز وقف می کردند

ایسنا/قم مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: واقفین درگذشته بر اساس نیازمندی‌های زمان وقف می‌کردند و امروز نیز نیازمند وقف درزمینهٔ علم هستیم، کسانی که مال و اموال دارند نسبت به وقف اهتمام داشته باشند.

حجت‌الاسلام عباس اسکندری در ویژه‌برنامه ماه مبارک رمضان که در امام‌زاده علی بن جعفر( ع) برگزار شد، اظهارکرد: همه احکام الهی فلسفه و حکمت‌هایی دارد و قرآن کریم فلسفه روزه را بیان کرده است.

وی افزود: قرآن کریم فلسفه روزه را رسیدن به تقوا بیان کرده است، احکام الهی و معارف دینی ما برای پاک‌سازی درونمان آمده است و اگر احکامی برای اعضا و جوارح مان وضع‌شده تا باطن به نقطه مثبتی برسد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به اهمیت و جایگاه روزه بیان کرد: اگر با روزه گرفتن پاکی را به دست بیاوریم به آنچه موردنظر خداوند است رسیده‌ایم.

اسکندری تصریح کرد: موضوع روزه در اصل تقوا و پاکی درون است، خداوند در قرآن کریم خطاب به پیامبر(ص) فرمود ای پیغمبر صدقه و زکات و انفاقات را از مردم بگیر تا باطن آن‌ها را پاک کند، امروز در کشورمان با تعالیم قرآن و اهل‌بیت(ع) مردم درزمینهٔ کرونا کاری کردند کارستان و اقدامات بی‌نظیری انجام دادند.

وی بابیان اینکه روزه و الزام آن به خاطر پاک شدن درون انسان است، ادامه داد: به پیامبر(ص) گفتند یکی از اصحاب شما از دنیا رفته وانبار خرمایی از وی به‌جای مانده و شخص مرحوم درخواست داشته که این خرماها با نظارت شما بین فقرا توزیع شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم ادامه داد: هنگام توزیع خرما یک‌دانه خرمای پوسیده رو زمین بود و رسول خدا فرمودند اگر آن شخص در زمان حیات این‌یک دانه خرما را توزیع می‌کرد بسیار باارزش‌تر از الآن‌ بود که این بسته‌های خرما پس از فوتش توزیع می‌شود.

اسکندری افزود: تا زمانی که در دنیا هستیم تلاش کنیم انفاق داشته باشیم ولی پس از خود نیز باید این موضوع موردتوجه باشد که وقف بسیار باارزش است و انسان‌های زیرک و هوشمند برای اینکه از الآن تا قیامت بی‌نصیب نباشند اقدام به وقف می‌کنند.

وی عنوان کرد: امروز برخی موقوفات برای چندین سال است و گره‌های زیادی از مشکلات مردم بازکرده است، یکی از اقدامات انسان‌های مومن و هوشمند "وقف" است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم خاطرنشان کرد: واقفین درگذشته بر اساس نیازمندی‌های زمان وقف می‌کردند و امروز نیز نیازمند وقف درزمینهٔ علم هستیم، کسانی که مال  و اموال دارند نسبت به وقف اهتمام داشته باشند.

انتهای پیام