شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس
پیش بینی وضعیت بورس در آخرین هفته فروردین 1400

انتظارات مثبت و منفی از بورس در هفته آینده

کدخبر: 405979
اقتصادنیوز: شاخص کل بورس در هفته اخیر 6 هزار و 719 واحد افت کرد و شاهد تداوم بازدهی منفی بورس بودیم. آیا این روند در هفته آینده هم ادامه خواهد داشت؟

به گزارش اقتصادنیوز ، در هفته چهارم فروردین ماه 1400 بورس روندی نزولی را سپری کرد به طوری که شاخص کل، به استثنای یک روز، در باقی روزهای هفته نزولی بود. شاخص کل بورس در مجموع 6 هزار و 719 واحد پائین آمد و به رقم یک میلیون و 243 هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز افت 2 هزار و 681 واحدی را ثبت کرد. بورس در مجموع هفته‌ای نزولی را پشت سر گذاشت، اما این روند تداوم خواهد داشت؟ عوامل بنیادی و غیربنیادی تاثیرگذار بر بازار سهام چه پیامی به سهام‌داران می‌دهند؟

بازدهی منفی بورس

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته هزار و 365 واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و 243 هزار واحد رسید. شاخص کل نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 6 هزار و 719 واحد پایین‌تر ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی 0.54 درصد شود که نسبت به بازدهی منفی 3.5 درصدی هفته پیش نزول کمتری داشته است.

افت شاخص هم‌ وزن

شاخص کل هم‌وزن نیز تنها در روز سه‌شنبه رشد کرد و در دیگر روزهای هفته اخیر نزولی بود، شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 2 هزار و 681 واحد پائین‌تر ایستاد و به رقم 434 هزار و 433 واحد رسید و بازدهی منفی 0.6 درصدی را ثبت کرد.

پیش بینی بورس هفته

هرچند که شاخص کل در پایان هفته نسبت به آخرین روز کاری هفته قبل پائین‌تر ایستاد اما پس از رشد 18 هزار واحدی شاخص در روز سه‌شنبه شاخص کل در این روز بالاترین رقم هفته را ثبت کرد. بنابراین به علت نامتقارن بودن دامنه نوسان قیمت سهام، یک روز صعودی می‌تواند تا حد زیادی نزولی روزهای دیگر هفته را جبران کند.  

نماگرهای بازار نشان می‌دهند که به طور کلی بورس در وضعیت پرابهامی قرار دارد. پس از آن که در هفته گذشته بازار با تشدید رکود معاملات مواجه شد و رقم ارزش معاملات سهام به کمترین ارقام در یک سال گذشته رسید در هفته اخیر ارزش و حجم معاملات بازار رفته رفته بهبود یافت و در روز سه‌شنبه به رقم 4 هزار و 977 میلیارد تومان رسید. در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس 2 هزار و 853 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 2 هزار و 280 میلیاردی هفته پیشین، رشد 25 درصدی داشته است. 

از سوی دیگر بازار سهام همچنان با مازاد عرضه روبه‌رو است. میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته اخیر 3 هزار و 754 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین 608 میلیارد تومان بیشتر بود و رشد 19 درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته 4 هزار و 410 میلیارد تومان بود که در روز شنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز ‌‌سه‌شنبه برمی‌گردد که 3 هزار و 162 میلیارد تومان بود.

در مقابل میانگین ارزش صف‌های خرید نیز در هفته اخیر 102 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته 12 میلیارد تومان بیشتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید 13 درصد افزایش یافته است. بالاترین رقم هفته 194 میلیارد تومان بود که در روز سه‌شنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز یک‌شنبه برمی‌گردد که 67 میلیارد تومان بود.

روند تغییرات ارقام صف خرید و صف فروش نشان می‌دهد که در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه رقم مازاد عرضه روندی نزولی داشته است و تنها در روز چهارشنبه افزایش داشته است.

علاوه بر این روند خروج پول حقیقی در این هفته در روز سه‌شنبه پس از 13 روز کاری متوقف شد. با این حال در این هفته در مجموع کل هفته هزار و 694 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین هفته خروج پول حقیقی 338 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین کاهش 35 درصدی داشته است.

در نتیجه روندهای درونی بازار نشان از جهت‌گیری‌های متضاد در بازار دارد و پرده از وضعیت پرابهام بازار سهام و به طور کلی اقتصاد ایران برمی‌دارد. نوسانات پرشمار قیمت دلار و اخبار متعدد درباره احیای برجام نیز در روزهای اخیر بر بازار تاثیرگذار بوده است. بنابراین روند تغییرات قیمت دلار در هفته آینده و روند مذاکرات برجامی بر بورس تاثیرگذار خواهد بود و با توجه به تصریح و تاکید مقامات ارشد کشور بر ادامه مذاکرات برای احیای برجام انتظار می‌رود شاهد نزول قیمت دلار و به تبع نزول شاخص بورس باشیم. اما در مقابل پس از مصوبات هیئت مدیره بورس تهران برای رفع برخی موانع سرمایه‌گذاری کارگزاری‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری این خوشبینی ایجاد شده که دست کم در کوتاه مدت سمت تقاضای بازار تقویت شود.