شهر خبر

روایت عجیب سردار افشار از نامه پایان جنگ به امام (ره) | محسن رضایی نامه را برای رسیدن به بغداد تنظیم کرده بود | کار دولت میرحسین سخت بود

سردار علیرضا افشار معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در دوران جنگ درباره نامه معروف محسن رضایی به امام خمینی (ره) گفته است من نامه ای که آقامحسن تنظیم کرده بود را دیدم. تعجب کردم آمار سلاح هایی که می خواست خیلی بالا بود البته برای چند مرحله تا رسیدن به بغداد این نامه تنظیم شده بود، ولی هیچ کسی فکر نمی کرد چنین اتفاقی بیفتد.

سردار افشار

به گزارش همشهری آنلاین علیرضا افشار رئیس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه عالی دفاع ملی با حضور در برنامه دستخط در پاسخ به سوالی درباره نامه فرماندهی کل سپاه و نامه بانک مرکزی درباره وضع اقتصادی کشور، که امام خمینی (ره) را مجاب به پذیرش قطعنامه کرد گفت:  شاید تعیین کننده‌ترین موضوع، این دو نامه ای بود که البته با مدیریت آقای هاشمی ارسال شد. هر دو بخش زیرنظر ایشان بود و از آقا محسن خواست بگوید برای پیروزی نهایی چه می خواهد و ایشان هم نمی دانست چه استفاده ای از این گزارش می شود، مشکلات سپاه را نوشت که گزارش مفصلی از تجهیزاتی که نیاز بود. آن سو هم وضعیت بانک مرکزی وضعیت کشور را از نظر اقتصادی گزارش کرد و اینها را کنار هم قرار دادند و امام دیدند عقلاً نمی‌توان به ادامه جنگ رأی داد با وجود این که دل امام نمی خواست این اتفاق بیفتد.

معاون سیاسی وزارت کشور در دولت احمدی نژاد گفت: من نامه ای که آقامحسن تنظیم کرده بود را دیدم. تعجب کردم آمار سلاح هایی که می خواست خیلی بالا بود البته برای چند مرحله تا رسیدن به بغداد این نامه تنظیم شده بود، ولی هیچ کسی فکر نمی کرد چنین اتفاقی بیفتد.

وی در پاسخ به این سوال که «آقا محسن با دید این که این نامه را برای قطعنامه بدهد، گزارش ننوشت»: نه دیگه، برای مشکلات سپاه و جنگ نوشته بودند تا حل شود.

علیرضا افشار در بخش دیگری از این گفت وگو با اشاره به اینکه کار دولت جنگ – به نخست وزیری میرحسین موسوی- در آن زمان خیلی سخت بود گفت: دولت در آن زمان مجبور بود هم کشور را اداره کند و هم جنگ را اداره کند. کشوری که تحت محاصره بود، وضعیت قیمت نفت و صادرات آن وضعیت را داشت و مشکلات زیادی داخل کشور داشتیم. صدام فقط به فکر جبهه ها بود و کشور را مرتجعین منطقه اداره می‌کردند. مواد غذایی به عراق می فرستادند و حتی پلیس راهنمایی و رانندگی عراق را تبدیل به یگان رزم کرده بود و به جبهه فرستاده بود. نیروهای راهنمایی و رانندگی از کشورهای دیگر تامین می شدند. صدام از کشورهای مختلف کمک می گرفت. واقعا دولت ایران از نظر تامین و پشتیبانی جبهه و مشکلات داخلی تحت فشار بود. ولی شورای عالی پشتیبانی جنگ اراده نظام را برای پشتیبانی از جنگ نشان می‌داد یعنی هیچ مشکلی نبود که در شورای عالی نیاید و مصوبه نگیرد و حل نشود. هر امکانی بود استفاده می شد. تغییر خطوط تولید کارخانجات که خمپاره تولید کنند. کارخانه هایی در اراک و جاهای دیگر داشتیم که ارزیابی و امکان‌سنجی شد و درخواست شد اینها به کمک جبهه و جنگ بیایند.

وی در بخش دیگری از این گفت وگو هم اظهار داشت: اگر بخواهم از سپاه گله کنم، حالا نمی خواهم بگویم در خدمت عزیزان بسیجی نبودند ولی کم توجهی به بسیج وجود داشت. سپاه تغییر مناسبی برای مقابله با جنگ نرم پیدا نکرده است. ... جنگ نرم سپاه بسیج است. بسیج اقشار مختلف ... سپاه در جنگ نرم است. این چرخش صورت نگرفته است. نهاد انقلابی یک سنتی که دارد، انعطاف سازمانی خیلی سریع دارد. خیلی سریع متناسب با تهدید عوض می شود. من بخواهم ایرادی بگیرم همین است که از ظرفیت بسیج استفاده نشد، هم متاسفانه بعداً با تغییرات سازمانی که پیدا کرد این ضعف بیشتر شد، البته الان بسیج بسیار زحمت می کشند و نمی خواهم خدمات و زحمات آنها را ندید بگیرم. از مسئولین اداره کننده تا رده های مقاومت زحمات زیادی می کشند

علیرضا افشار در بخش دیگری از این گفت وگو اظهاراتی درباره نامزدهای بالقوه انتخابات داشت:

ابراهیم رئیسی: تا الان که ایشان بارها تاکید کردند که نمی آیند و دستگاه قضائی را خوب مدیریت کرده‌اند و انتظاراتی در مردم ایجاد شده و می‌خواهند همین راه را ایشان ادامه دهند و آمدن ایشان به قوه مجریه شاید لطمه ای به قوه قضائیه باشد.

محمد باقر قالیباف: اخیراً اعلام کردند نمی‌آیند؛ حالا شاید احتمال ایشان بیشتر باشد.

علی لاریجانی:  ایشان علاقه‌مند به جریان انقلابی، ولایی، اصولگرایی تا حدی هستند ولی منتسب به جریان دیگری می شوند و ما نمی توانیم تشخیص درستی داشته باشیم، بدلیل این که ایشان سعی کرده هر دو جنبه را در کار خود داشته باشد و با هر دو گروه در ارتباط باشد.

ناطق نوری:  ایشان کم مطرح است، خیلی جدی نیست. گزینه های مطرح خیلی زیاد است ولی حضور آقای ناطق جدی نیست.

 افرادی همچون آقای جهانگیری، آقای محسن هاشمی، آقای ظریف و دیگران مطرح هستند. آقای ظریف بیش از دیگران مطرح است. همه اینها حدس زدن است و قطعی نشده است. افراد خودشان اعلام می کنند؛ اینها گزینه های در دست بررسی است. گزینه آقای ظریف احتمالش بیشتر است.