شهرخبر

ایران همزمان درحال غنی‌سازی ۶۰ درصد و ۲۰ درصد هست

رئیس سازمان انرژی اتمی در ایران درباره جزئیات غنی سازی ۶۰ درصدی صحبت کرد و گفت: فعلا ۹ گرم در ساعت ۶۰ درصد تولید می‌کنیم و با اقدامی که می‌کنیم ۵ گرم در ساعت تولید می‌شود اما ۲۰ درصد هم همزمان تولید می‌کنیم.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، علی اکبر صالحی در گفتگو با تلوزیون ایران درباره غنی سازی 60 درصدی گفت: امروز نزدیک سحر به اطلاع آقای قالیباف این دستاورد بزرگ را رساندم.

ظریف: ایران با ماندن در برجام سربلند شد
Russian Foreign Ministry

وی افزود: چهارشنبه دستور راه اندازی 60 درصد را دادیم و آخر وقت پنجشنبه محصول 60 درصد را گرفتیم. الان 9 گرم در ساعت محصول می گیریم.  چیدمان زنجیره های سانتریفیوژ را در حال کار هستیم. همزمان در حال تولید 60 درصد و 20 درصد هستیم.

صالحی گفت: این نشان از آمادگی سازمان انرژی اتمی دارد. اکنون هر غنایی در کشور امکان پذیر است.

وی درباره ابهاماتی که در فضای مجازی ایجاد شده گفت: هیچ آلودگی در نطنز وجود ندارد. غنی سازی در نطنز قطع نشد. در یکی از سالن ها قطع شد اما با قوت در حال رفتن به جلو است. برق اصلی نطنز امشب وصل می شود. سایت نطنز با قوت در حال جلو رفتن است.

وی گفت: 60 درصد برای ساخت اهدافی است که در راکتور تهران می گذاریم تا مولیبدن استخراج کنیم. از این 60 درصد برای تولید سوخت استفاده نمی کنیم.

صالحی افزود: یکی از کاربردهای 60 درصد در رادیو دارو است. اکنون در حال کار با 20 درصد برای رادیو داروها هستیم. اما وقتی غنا بالا می رود راندمان بالا می رود و میزان تولید مولیبدن بیشتر می شود و زمان تولید کوتاهتر می شود. فعلا 9 گرم در ساعت 60 درصد تولید می کنیم. با اقدامی که می کنیم 5 گرم در ساعت تولید می شود اما 20 درصد هم همزمان تولید می کنیم.