شهرخبر

صالحی: اورانیوم ۶۰ درصد را با سرعت ۹ گرم در ساعت تولید می‌کنیم

رئیس سازمان انرژی اتمی ضمن تایید دستیابی ایران به اورانیوم تا ۶۰ درصد غنی شده گفت: ما هم اورانیوم غنی شده ۶۰ درصد و هم اورانیوم ۲۰ درصد تولید می‌کنیم و ظرف یکی دو روز آینده این بهینه سازی‌ها به اتمام خواهد رسید.
خبرگزاری میزان - علی اکبر صالحی در گفتگویی با بخش خبری سیما با اشاره به آغاز غنی سازی ۶۰ درصد اظهارداشت: اقدام بزرگی انجام شده است و ما با آقای قالیباف به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی و با توجه به اینکه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در مجلس به تصویب رسید و ما در آن چارچوب حرکت کردیم، همواره در تماس هستیم و سیر تحولات هسته‌ای در چارچوب قانون را به استحضار وی می‌رسانیم.

وی بیان کرد: امروز هم بنده به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی رساندم که به این دستاورد بزرگ دست یافتیم و رئیس مجلس هم این خبر را اعلام کرد و تشکر و تقدیر از وی و همچنین رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دارم که کمک می‌کنند تا ما بتوانیم قانون مذکور را آن گونه که مورد خواست مجلس است، پیش ببریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: خود کسانی که در قانون موضوع غنی سازی ۶۰ درصد را آورده بودند به ما گفته بودند که مقداری با احتیاط جلو بروید تا ما با حُسن نیت حرکت کنیم، اما با اتفاقی که در نطنز رخ داد، دستور دادند ما این کار را سریع‌تر انجام دهیم.

وی ادامه داد: روز چهارشنبه بود که ما دستور غنی سازی ۶۰ درصد را دادیم و ۴۰ دقیقه بامداد جمعه بود که ما محصول ۶۰ درصد را گرفتیم. البته محصولی را که دریافت می‌کنیم حدود ۹ گرم در ساعت است و باید مقداری روی چیدمان زنجیره‌ها کار شود و همزمان اورانیوم ۲۰ درصد هم تولید خواهیم کرد.

صالحی اظهارداشت: این مسئله یک تحول بسیار بزرگ و فنی است که همکاران ما در سازمان انرژی اتمی انجام می‌دهند. به این معنا که ما هم اورانیوم غنی شده ۶۰ درصد و هم اورانیوم ۲۰ درصد تولید می‌کنیم و ظرف یکی دو روز آینده این بهینه سازی‌ها به اتمام خواهد رسید.این مسئله نشان از آمادگی سازمان انرژی اتمی دارد که به محض اینکه دستوری از طرف مقامات مسئول صادر می‌شود، به فوریت آن دستور را عملیاتی کنند.

تکمیل می‌شود ...