شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#استقلال#اسکاتلند#پایان سال

وعده ملی‌گرایان اسکاتلند برای برگزاری همه‌پرسی استقلال تا پایان ۲۰۲۳


وعده ملی‌گرایان اسکاتلند برای برگزاری همه‌پرسی استقلال تا پایان 2023

حزب ملی اسکاتلند وعده داده است تا همه‌پرسی استقلال این کشور را تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی برگزار کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، حزب ملی اسکاتلند بار دیگر روز پنجشنبه وعده داده است تا همه پرسی استقلال این کشور از پادشاهی متحد بریتانیا را تا پایان سال 2023 میلادی برگزار کند. این اقدام می تواند به اتحاد 314 ساله بین انگلیس و اسکاتلند پایان دهد.

 

بر اساس این گزارش در حالی که بریتانیا با تبعات و تاثیرات منفی ناشی از برگزیت و بحران کرونا روبرو است، برگزاری یک همه پرسی دیگر استقلال در اسکاتلند، می تواند بزرگترین شوک به پادشاهی متحد از زمان برگزاری استقلال ایرلند در یک قرن قبل باشد.

55 درصد اسکاتلندی ها در همه پرسی 2014 میلادی با استقلال این کشور از بریتانیا مخالفت کردند و تنها 45 درصد شهروندان اسکاتلندی از ایده استقلال حمایت کردند. ولی نیکولا استورژن رهبر حزب ملی اسکاتلند خواستار برگزاری یک همه پرسی دیگر برای استقلال این کشور شده است، البته اگر این حزب بتواند در انتخابات پارلمانی 6 می به پیروزی برسد.

بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا تاکنون بارها با درخواست حزب ملی اسکاتلند برای برگزاری همه پرسی استقلال مخالفت کرده است.

حزب ملی اسکاتلند اعلام کرده است که اگر در انتخابات ماه می به پیروزی برسد، آنگاه پارلمان اسکاتلند طرح همه پرسی را تصویب خواهد کرد.

حزب ملی هم اکنون 61 کرسی از 129 کرسی پارلمان اسکاتلند را در اختیار دارد ولی با همکاری 5 نماینده حزب سبز همچنان کنترل موثری بر روند کنترل و مدیریت پارلمان دارد.

بحران کرونا و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا موجب شده است تا روابط بین انگلیس، ایرلندشمالی، اسکاتلند و ولز به شدت متشنج شود.

پادشاهی متحد بریتانیا در همه پرسی 2016 به طور کلی با 52 درصد در برابر 48 درصد به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رای مثبت داد. در حالی که انگلیس و ولز خواستار خروج از اتحادیه اروپا بودند ولی اسکاتلند و ایرلند شمالی خواستار ادامه عضویت در اتحادیه اروپا شدند.

انتهای پیام /