شهرخبر

واکنش‌ها در اقلیم کردستان عراق به حمله اخیر فرودگاه اربیل/ سران کُرد نباید به حمایت از آمریکا دلخوش باشند


واکنش‌ها در اقلیم کردستان عراق به حمله اخیر فرودگاه اربیل/ سران کُرد نباید به حمایت از آمریکا دلخوش باشند

شماری از آگاهان سیاسی اقلیم کردستان عراق در اظهاراتی دیدگاه خود را در خصوص حمله اخیر به فرودگاه اربیل بیان کرده‌اند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، یک رسانه حزب دموکرات کردستان عراق دیدگاه شماری از آگاهان سیاسی اقلیم کردستان را در خصوص حمله چهارشنبه شب گذشته به پایگاه نظامیان آمریکایی در اربیل منتشر کرده است.

«محمود عثمان» از سیاستمداران مطرح اقلیم کردستان عراق در این خصوص گفته است که اصرار حکومت اقلیم کردستان بر ماندن نیروهای آمریکایی یکی از عوامل چنین تنش‌هایی است.

وی گفته است که با وجود حضور نظامیان آمریکایی در اقلیم کردستان و به ویژه در فرودگاه اربیل، اهمیت چندانی به حراست از این منطقه نخواهد داد و نباید سران کُرد به حمایت بیگانگان دلخوش باشند زیرا آمریکایی‌ها حتی توان حراست از خود را ندارند.

 

این نماینده اسبق پارلمان عراق در ادامه تاکید کرده است که نباید به آمریکایی‌ها اعتماد کرد و اقلیم کردستان باج چنین اعتمادی را خواهد داد.

محمود عثمان گفته است که لازم است اقلیم کردستان عراق با ایران همکاری و ارتباط بیشتری داشته باشد.

«ناصر هرکی» عضو پارلمان عراق نیز در ارتباط با حمله اخیر به فرودگاه اربیل تاکید کرده است که حضور نظامیان آمریکایی در عراق و اقلیم کردستان عامل چنین حملاتی است.

«نزاکت حسین» از اساتید دانشگاه سلیمانیه نیز گفته است که چنین رخدادهایی نتیجه حضور نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین المللی و حمایت اقلیم کردستان از آنان است.

وی تاکید کرده است که تداوم این حملات موجب خواهد شد که موقعیت سیاسی و اقتصادی اربیل به عنوان مرکز اقلیم کردستان با تهدید جدی مواجه شود.

اما «بهروز جعفر» از تحلیلگران مسائل کردستان عراق در نوشتاری که در رسانه‌های این منطقه منتشر شده است، ترکیه را به دست داشتن در این سناریو متهم کرده و اعلام کرده است همزمانی حمله به فرودگاه اربیل با حمله به پایگاه نظامی ترکیه در بعشیقه نشان دهنده آن است که آنکارا از این اقدام بی‌اطلاع نیست و حتی ممکن است که طراح آن نیز باشد تا نشان دهد که با آمریکا در یک سنگر مشترک قرار دارد.

«صفین دزه‌ای» مسئول اداره روابط خارجی حکومت اقلیم کردستان عراق نیز اعلام کرده است که تمامی اطلاعات مربوط به این حمله و عوامل آن به کشورهای خارجی داده خواهد شد.

وی گفته است که اقلیم کردستان از تمامی ظرفیت‌ها برای جلوگیری از این حملات و حراست از اماکن دیپلماتیک استفاده خواهد کرد.

انتهای پیام/.