شهرخبر

سهم ۸۶ درصدی گوگل از جستجو در فضای مجازی/ درآمد ۱۸۰ میلیارد دلاری گوگل


سهم 86 درصدی گوگل از جستجو در فضای مجازی/ درآمد 180 میلیارد دلاری گوگل

طبق آمار در سال ۲۰۲۰ گوگل ۸۶ درصد جستجوی اینترنتی در فضای مجازی را به خود اختصاص داده است و این میزان نسبت به ده سال گذشته ۵ درصد افت داشته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، امروزه موتورهای جستجو از ارکان مهم و بسیار درآمدزای اقتصاد فضای مجازی در دنیا است و در بازار جستجوگرهای فضای مجازی، گوگل از موتورهای جستجوی محبوب دنیا به شمار می رود؛ به طوری که بیش از 80 درصد جستجوی اینترنتی را در سال 2020 به خود اختصاص داده است و این باعث شده است از سایر رقبا مانند یاهو، بینگ، یاندکس و بایدو سبقت بگیرد.

به گزارش سایت statista، در سال 2020، گوگل با حدود 86 درصد، بینک حدود 6 درصد، یاهو حدود 2و نیم درصد و بایدو حدود نیم درصد از سهم جستجوی دنیا را به خود اختصاص داده داده اند. نکته قابل توجه آنکه سهم بازار گوگل در سال 2010، بیش از 90 درصد بوده است که در حال حاضر به دلیل رشد جستجوگر های کشورهای مختلف به رقم حدود 5 درصد کاهش یافته است.

طبق گزارش ها، بیشترین سهم گوگل از جستجوی های اینترنتی در کشورهای مختلف، متعلق به کشور هند است؛ بطوری که این غول موتور جستجو 95 درصد سهم بازار در هند را در اختیار دارد. برزیل 92 درصد، ایتالیا 91 درصد، اسپانیا 91 درصد، استرالیا 89 درصد، کانادا 86 درصد، هونگ کنگ 87 درصد، آلمان 85 درصد، انگلیس 85 درصد، فرانسه 85 درصد، کره جنوبی 83 درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.

یکی از عوامل موفقیت گوگل در تسخیر بازارهای جهانی جستجوگر اینترنت، اختصاص بودجه فراوان به تحقیق و توسعه است، به طوری که این شرکت بیش از 16 میلیارد دلار در سال 2018 به این موضوع اختصاص داده است. گوگل یکی از بالاترین درآمدهای شرکت های فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال 2020 داشته است و با حدود 181 میلیارد دلار در رتبه های نخست درآمدزایی قرار داشته است. این در حالی است گوگل در سال 2015، بیش از 75 میلیارد دلار درآمد داشته است که طی 5 سال اخیر، رشد بیش از 2 برابری را تجربه کرده است. بیشتر درآمد گوگل از طریق تبلیغات حاصل می شود.  درآمد دیگر موتورهای جستجوی در سال 2015 به ترتیب بایدو با 10.3 میلیارد دلار، نیور کره جنوبی با 3 میلیارد دلار و یاندکس روسیه با 1 میلیارد دلار بوده است.

در حالی که گوگل در اکثر نقاط جهان رتبه اول را دارد، بایدو و یاندکس در چین و روسیه تسلط دارند و با نام تجاری گوگل رقابت می کنند. ارزش بایدو نیز از 190 میلیون دلار به بیش از 4 میلیارد دلار افزایش یافته است.

یکی از چالش های گوگل، نارضایتی های کشورهای مختلف و حتی سیاستمداران و شرکت های آمریکایی بابت انحصار این شرکت در بازار جستجوگر اینترنت است که در سال های اخیر همواره به عنوان موضوع مطرح بوده است؛ یکی از برجسته ترین این عدم رضایت کشورها بابت انحصارگرایی گوگل و نقض قوانین کشورها توسط این شرکت،  ثبت رکورد جریمه 4.3 میلیارد یورویی از سوی کمیسیون اروپا در سال 2018 بوده است.

بیشتر بخوانید:

انتهای پیام/