به گزارش برنا؛ پیام طبرسی، عضو کمیته ملی مقابله با کرونا در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به آخرین وضعیت کرونای برزیلی و آفریقای جنوبی در کشور گفت: از آنجایی که ویروس کرونا در چندماه اخیر جهش پیدا کرده است، 3 نوع آن به لحاظ بالینی اهمیت بسیار بالایی دارد. یکی انگلیسی است که اکنون در کشور ما در حال تاخت و تاز است و در بدترین وضعیت شیوع کرونا از ابتدا تاکنون قرار گرفتیم، دیگری برزیلی است که اولین بار به واسطه یک فرد برزیلی که به ژاپن سفر کرده بود، در این کشور شناسایی شد و در حال حاضر در برزیل غوغا به پا کرده به گونه‌ای که روزی 4 هزار نفر در اثر ابتلا به این نوع ویروس فوت می‌کنند و حتی دیروز خبر دادند در انگلستان هم شیوع پیدا کرده و باوجود اینکه تعداد زیادی از افراد در این کشور واکسینه شده اند اما همچنان مبتلا می‌شوند و دیگری نوع آفریقای جنوبی است که در انگلیس شناخته شده است.

او افزود: از این جهت که ممکن است این سه نوع ویروس تاثیر واکسن‌های ساخته شده را پایین بیاورد که باعث نگرانی‌هایی در جهان شده است.

طبرسی درباره شیوع این دو نوع ویروس در ایران تصریح کرد: بر اساس گزارش‌ها تاکنون در ایران فقط ویروس کرونای انگلیسی شیوع یافته است اما از آنجایی که نمی‌توان جلوی ویروس را گرفت بالاخره بدون شک ویروس برزیلی و آفریقای جنوبی هم وارد ایران می‌شود.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در پاسخ به این سوال که آیا کسانی که ویروس چینی یا انگلیسی گرفتند، باز هم به این دو نوع ویروس مبتلا می‌شوند یا خیر؟ گفت: بله حتی کسانی که به کرونا مبتلا شدند باز هم ممکن است به ویروس آفریقای جنوبی یا برزیلی مبتلا شوند مانند کشور انگلستان که الان درگیر ویروس برزیلی شده است.

او درباره علت صحبت‌هایی مبنی بر عدم تزریق واکسن کرونا به افرادی که تاکنون مبتلا به کرونا شدند، بیان کرد: اینکه گفته می‌شود به افرادی که کرونا گرفتند واکسن کرونا نمی‌زنند صحت ندارد و اینگونه نیست فقط به دلیل اینکه تعداد واکسن کم است تصمیم گرفتند فعلا کسانی که اصلا کرونا نگرفتند را واکسینه کنند چون افرادی که مبتلا شدند ایمنی نسبی دارند اما کسانی که اصلا کرونا نگرفتند هیچگونه ایمنی در برابر ویروس ندارند.

طبرسی درباره مدت زمان ایمنی که در مبتلایان ایجاد می‌شود، گفت: این افراد بین 5 تا 6 ماه نسبت به ویروس ایمنی دارند اما صد در صد نیست و ممکن است فرد در مواجه با ویروس باز هم مبتلا شود بنابراین کسانی هم که مبتلا شدند باید نکات بهداشتی را رعایت کنند تا از ابتلای مجدد جلوگیری شود.

عضو کمیته ملی مقابله با کرونا درباره مدت زمانی که مبتلایان کرونا باید قرنطینه شوند، عنوان کرد: کسانی که به ویروس کرونا مبتلا شدند باید 14 روز از شروع علائم خود را قرنطینه کنند و مدت زمان ناقل بودن آنها نیز همان 14 روز است و بعد از این مدت دیگر نیازی به تست دادن نیست چون دیگر ناقل نیستند و خطری برای دیگران ایجاد نمی‌کنند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در توصیه‌ای به مراقبان بیماران کرونایی گفت: توصیه ما این است که کسی نزد فرد کرونایی نرود مگر اینکه کسی مجبور شود برای مراقبت برود که حتما باید پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک رعایت شود ضمن اینکه تمام پنجره‌های خانه باز باشد تا هوا جریان پیدا کند درواقع با جریان داشتن هوا در خانه خطر وجود ویروس کمتر خواهد شد.

//انتهای پیام:4