آخرین جزئیات مذاکرات برجام / عراقچی چه گفت؟

روز گذشته نشست دو ساعته کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و کشورهای 4 + 1 در وین برگزار شد و پس از آن هم اعضای 4 + 1 نشستی را با نمایندگان آمریکا ترتیب دادند.

اقدامات ایران و آمریکا باید فهرست شود

به گزارش رکنا، سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در یک مصاحبه تلوزیونی درباره جزئیات نشست کمیسیون مشترک برجام توضیح داد: در این نشست در نهایت توافق شد که گروه‌های کاری هم در حوزه رفع تحریم‌ها و هم در حوزه هسته‌ای کار خود را از همان روز گذشته از سر بگیرند.

وی تاکید کرد: همه توافق داشتند که ما باید وارد یک کار جدی و عملی بشویم و مجموعه اقداماتی که آمریکا باید انجام بدهد و مجموع تحریم‌هایی که باید بردارد باید لیست شود و مجموعه اقداماتی هم که ایران در مقابل انجام خواهد داد، باید لیست بشود و دقیق بشود و توافق در مورد آنها صورت بگیرد و بتواند هر چه سریع‌تر اجرایی شود. این توافقی بود که صورت گرفت.

فضای نشست تحت تاثیر حادثه نطنز بود 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه، نشست امروز کمیسیون برجام را بسیار جدی و چالشی خواند و با بیان اینکه تحولاتی که بین این جلسه و جلسه قبل داشتیم از جمله حادثه نطنز و ... فضای نشست را به شدت چالشی کرده بود، اظهار داشت: بحث‌ها از هر دو طرف خیلی جدی و متأثر از اتفاقات این مدت بود.

عراقچی تصریح کرد: مواضع کشور را بسیار روشن بیان کردیم؛ حادثه نطنز چیزی نیست که به توان به آسانی از کنار آن گذشت. انتظار داریم کشورهای مقابل در برجام این حادثه را محکوم کنند و این یک انتظار کاملا جدی و به حقی است. غیر از روسیه و چین، سه کشور اروپایی نه تنها این کار را صورت ندادند، بلکه در حوزه تحریم‌ها مواردی را اضافه کردند.

حسن نیت اروپایی ها را زیر سوال بردیم

مذاکره کننده ارشد هسته ایران با اشاره به اینکه حسن نیت کشورهای اروپایی به شدت از سوی ما زیر سوال رفت، تاکید کرد: آنها باید جدیت خود را در مذاکرات نشان بدهند و این طور نیست که با این حرکات ما به یک جمع بندی خوبی بتوانیم برسیم، مگر آنکه کشورهای اروپایی جدیت خود را در عمل نشان بدهند.

عراقچی گفت: ما فرصت برای مذاکرات فرسایشی نداریم و مایل به مذاکرات فرسایشی نیستیم و باید سریع‌تر به جمع بندی برسیم و این را باید در عمل ببینیم که حرکت و شتاب به سمت رسیدن به توافق در حد معقول و مقبولی وجود دارد در غیر این صورت ما دلیلی برای ادامه مذاکره نمی‌بینیم.

لیست رفع کامل تحریم ها تهیه می شود

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه لیست‌های رفع تحریم‌ها در حال آماده شدن است و موضع ما این است که همه تحریم‌ها باید برداشته شود و فهرستی که تهیه می‌شود باید کامل باشد، افزود: در این خصوص قرار است که گروه‌های کاری کار خود را جدی تر پیش ببرند.

رئیس هیئت ایرانی در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین گفت: همه اعضای برجام از جمله سه کشور اروپایی این توافق را دارند که ما در مرحله‌ای هستیم که دیگر نیازی به بحث‌های کلی وجود ندارد و باید وارد کار شد و لیست‌ها را تهیه و بعد در مورد اختلافات صحبت کرد و لیست نهایی تهیه شود.

راستی آزمایی بعد از تهیه فهرست

عراقچی درباره اینکه آیا در بحث راستی آزمایی تحول جدیدی رخ داده و مدت زمان آن چقدر خواهد بود، گفت: الان در مرحله‌ای هستیم که باید فهرست تحریم‌ها و فهرست اقدامات ایران روشن شود. وقتی این قطعی شد مرحله بعدی، آن است که راستی آزمایی را تعیین کنیم که آن هم بحث و مذاکرات خود را دارد و ان شاءالله به آن می‌رسیم.

وی در خصوص اینکه آیا بعد از نشست امروز امیدوار به رسیدن به جمع بندی هستید، عنوان کرد: اگر امیدوار نبودیم، اینجا نبودیم. این مساله را که مسیر، مسیر آسانی نیست همه قبول دارند و امیدوار هستیم در این دور از مذاکرات به یک مسیری برویم و به یک جمع بندی برسیم که چشم انداز حل و فصل کاملاً روشن شده باشد.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه امیدواریم در طول چند روز آینده به این امر برسیم، گفت: هنوز زود است که قطعا بگوییم خواهیم رسید یا نه، به دلیل مشکلات و سختی‌هایی که وجود دارد؛ با این حال امیدواریم که بتوانیم این کار را انجام دهیم.

انتقاد عراقچی به مواضع اروپایی ها درباره نطنز

عراقچی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا قرار است 4 + 1، بیانیه‌ای در خصوص نطنز صادر کنند یا خیر، گفت: این موضوعی است که مورد انتقاد شدید ما قرار گرفت و این یکی از بحث‌های چالشی امروز بود.

وی با بیان اینکه روسیه و چین مواضع خوبی را گرفتند، گفت: اتحادیه اروپا  یک موضعی را گرفت که خیلی پایین‌تر از انتظارات ما بود و برخی از کشورهای اروپایی هم مواضعی گرفتند که بسیار پایین‌تر از انتظارات ما است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه این مورد انتقاد جدی ماست و امروز هم نسبت به آن تذکر دادیم، افزود: با این حال واکنش ایران در جای خودش انجام شده است و احتیاجی به موضع گیری این کشورها نداریم و دردی از ما را دوا نمی‌کند. فقط حسن نیت آنها را نشان می‌دهد.

عراقچی در ادامه تصریح کرد: اروپایی ها اگر مایلند حسن نیت و جدیت خود را اثبات کنند باید مواضع خود را تصحیح کنند، اگر نه ما در مورد نطنز واکنش‌هایی را که لازم بوده است، گرفتیم و اقدامات خود را صورت دادیم و گزارشات آژانس وجود دارد و هم در مورد ۶۰ درصد تأیید کرده است که دیروز این کار صورت گرفته و هم در مورد هزار سانتریفیوژ اضافه، ما کار خودمان را انجام خواهیم داد.

وی درباره تاریحخ نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام گفت: هنوز زمانی برای نشست بعدی کمیسیون مشترک مشخص نشده است.