شهرخبر

قلعه تاریخی حسن آباد سنندج ساماندهی می شود

ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، قلعه تاریخی حسن آباد سنندج ساماندهی می شود.

داستان چیست؟

یعقوب گویلیان، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان اظهار داشت: قلعه حسن آباد یکی از باشکوه ترین قلعه های کردستان است که در طول تاریخ حکومت حاکمان زیادی را تجربه کرده است.

وی با بیان اینکه طرح و نوع ساخت قلعه به گونه ای است که نشان دهنده ساخت آن در زمان قبل از حکومت امیرحسن خان بوده است، افزود: هلوخان، احمدخان و امیرحسن خان از جمله حاکمان نامداری هستند که در این قلعه حکومت کرده اند و نام آن به دلیل حکومت امیر حسن خان اردلان به نام قلعه حسن آباد شهرت یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان با اشاره به اینکه این قلعه بسیار هوشمندانه ساخته شده است، اضافه کرد: قلعه دارای دیوارهای بلند سنگی در شیب کوه و برج هایی در امتداد دیوارهاست که تنها راه ورود به قلعه در قسمت جنوب تپه قرار دارد و دیگر قسمت های تپه به صورت صعب العبور بوده و دسترسی به آن غیرممکن است.

وی با بیان اینکه قلعه حسن آباد از جمله تپه های سخت گذر و راهبردی منطقه بوده است، ادامه داد: برای محافظت بیشتر از ساکنان قلعه حسن آباد، منازل مسکونی و تجهیزات نظامی حصاری قطور و بلند دور تا دور شهر را احاطه کرده بوده و حصار مذکور برای حفاظت و دفاع از خطرات تهاجم دشمن ساخته شده بود.

گویلیان در تشریح بیشتر نحوه ساخت این قلعه گفت: علاوه بر دیوار بلند قلعه حسن آباد از لحاظ تجهیزات دفاعی دارای سه برج نگهبانی بوده که هر کدام به اندازه 400 متر از حصار اصلی قلعه فاصله داشته است.

وی حفاظت از آثار تاریخی را وظیفه ملی عنوان کرد و افزود: قلعه تاریخی حسن آباد در پنج کیلومتری سنندج قرار دارد و به شماره 11758 در تاریخ 24 اسفند 1383 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

قلعە تاریخی حسن آباد سنندج ساماندهی می شود