شهر خبر

آلمان مناقشات در شرق اوکراین را دلیلی برای توقف پروژه گازی "نورد استریم ۲ " ندانست


آلمان مناقشات در شرق اوکراین را دلیلی برای توقف پروژه گازی "نورد استریم 2 " ندانست

وزیر امور خارجه آلمان در گفتگویی با تاکید بر لزوم عقب نشینی نیروهای نظامی روسیه از مرز اوکراین در عین حال تشدید مناقشات در شرق اوکراین را دلیلی برای توقف پروژه گازی "نورد استریم ۲ " ندانست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از "آر ان دی" آلمان، "هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان تشدید مناقشات در شرق اوکراین را هیچ دلیلی برای توقف پروژه گازی "نورد استریم 2" ندانسته و تاکید کرد: این گونه بحث ها لزوما به تغییر رفتار روسیه منجر نمی شود و من بر این عقیده ام که نتیجه عکس خواهد داد.

"آنگرت کرامپ کارن بائر"، وزیر دفاع آلمان البته پیش از این در دیدار با همتای آمریکایی خود در برلین برای توقف موقتی این پروژه گازی ابراز تمایل کرده بود.

پروژه گازی نورد استریم 2 مدتهاست که از مسائل مورد مناقشه بین آلمان و آمریکا است که تغییر دولت در آمریکا و روی کار آمدن "جو بایدن" به عنوان رئیس جمهور این کشور هم تغییری در این مسئله ایجاد نکرد.

آمریکا دلیل مخالفت خود با این پروژه گازی را وابستگی اروپا به منابع انرژی روسیه عنوان کرده است.

در حالی که این پروژه گازی در آستانه تکمیل قرار دارد "آنتونی بلینکن"، وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا مجددا با اظهار نظرهایی در بحث ها درباره این پروژه گازی وارد شده است.

وی بار دیگر بر مخالفت دولت "جو بایدن" با این پروژه گازی تاکید کرده و گفت: ما مخالف این پروژه هستیم و خواهیم ماند. این پروژه اصول اتحادیه اروپا برای امنیت انرژی را نقض می کند

پروژه خط لوله گازی نورد استریم 2 قراراست گاز طبیعی روسیه را از بستر دریای بالتیک به آلمان منتقل کند.

ایالات متحده نیز بارها تمام شرکت هایی که بنوعی در ساخت خط لوله 1220 کیلومتری نورد استریم 2 همکاری دارند را تهدید به اعمال تحریم های سنگین کرده است.

البته آلمان به شدت مخالف توقف این پروژه گازی بوده و در موضع گیری های مختلف همواره بر لزوم پیشبرد آن تاکید کرده است.

از اواسط فوریه بار دیگر درگیری بین جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین و ارتش این کشور در گرفته است. متحدان غربی اوکراین نگران انتقال نیروهای روسی به مرزهای اوکراین هستند. مسکو این تحرکات را مانور رزمی نامیده است

با تشدید مناقشات در شرق اوکراین بار دیگر بحث ها درباره لزوم توقف و یا ادامه این پروژه تقریبا تکمیل شده بالا گرفته است.

"آنگرت کرامپ کارن بائر"، وزیر دفاع آلمان اتهامات جدی را در مناقشات در شرق اوکراین علیه روسیه وارد کرده است.

وی در گفتگو با شبکه "آ ار دی" المان اظهار داشت: تصور من این است که طرف روسی تمام تلاش خود را برای تحریک طرف مقابل انجام می دهد و ما می خواهیم مشترکا با اوکراین درگیر این بازی نشویم.

تاکید مرکل و بایدن بر لزوم توقف تقویت نیروهای نظامی روسیه در مرز اوکراین

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هم در گفتگوی تلفنی از روسیه درخواست کرده اند که نیروهای خود را از مرزهای اوکراین عقب بکشاند و تقویت نیروهای خود در این منطقه را متوقف کند.

استفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان شب گذشته بعد از گفتگوی تلفنی بایدن و مرکل اعلام کرد که تنها این گونه است که می توان به تنش زدایی از اوضاع دست یافت.

هایکو ماس ، زیر امور خارجه آلمان هم از روسیه عقب نشینی نیروهای خود از مرز اوکراین را درخواست کرده است.

وی تاکید کرد که مسکو هم هیچ علاقه ای به تشدید مجدد مناقشات در شرق اوکراین ندارد.

به گفته زایبرت، مسئله افغانستان و مبارزه مشترک با پاندمی کرونا از دیگر موضوعاتی بود که مرکل و بایدن در گفتگوی تلفنی به آن پرداختند. این دو مقام غربی بر اهمیت دسترسی جهانی و عادلانه به واکسن کرونا تاکید کردند.

نیروهای امنیتی اوکراین و جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق این کشور هر کدام دیگری را به نقض آتش بس متهم می کنند.

کشورهای درگیر در شرق اوکراین در اواسط سال 2020 و در چارچوب میانجی‌گری "سازمان امنیت و همکاری اروپا" موفق به توافق بر سر آتش‌بس در اوکراین شدند. این در حالی است که موارد نقض آتش‌بس طی روزهای گذشته افزایش یافته است.

دولت روسیه از اقداماتی در راستای دفاع از خود سخن گفته است.

در مناقشات در شرق اوکراین که از سال 2014 آغاز شده است تا به حال بیش از 13 هزار نفر کشته شده‌اند.

انتهای پیام/