شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#نرخ تورم#رئیس‌جمهور

غرضی: رئیس‌جمهور شوم نرخ تورم را به صفر می‌رسانم!

غرضی: مردم به ریال درآمد دارند، به دلار خرید می‌کنند/ نه اسپانسر دارم و نه ستاد تشکیل می‌دهم/ رئیس‌جمهور شوم نرخ تورم را به صفر می‌رسانم!

همه مسئولان معتقدند که با گرفتاری مواجه است. ما کشور ثروتمندی داریم، اما این ثروت توسط گروه‌های رانت‌خوار هدر رفته و مردم در تامین نیازهای اولیه خود گرفتارند.

به گزارش مشرق، کم‌تر از سه ماه به یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی کشورمان باقی مانده؛ انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در پیش است. با نزدیک‌شدن به این رویداد، هر روز گمانه‌زنی‌ها درباره حضور افراد مختلف برای ماراتن رسیدن به پاستور بیشتر و بیشتر می‌شود.

 در چهارمین گفت‌وگو از سلسله گفت‌وگوهای سیاست‌نامه به سراغ سید محمد غرضی رفتیم:

کسی که وزیر نفت در دولت میر حسین موسوی و وزیر پست و تلگراف و تلفن در دولت مرحوم آیت‌الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی بوده و در سال ۹۲ هم برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شد؛ اما موفق به کسب رای لازم نشد و حال نیز برای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اعلام نامزدی کرده است.

***ثروت کشور در اختیار تعداد معدودی رانت‌خوار قرار گرفته است

* مهم‌ترین موضوعی که باعث شد به عرصه انتخابات وارد شوید چیست؟ مهم‌ترین مساله این روزهای مردم را چه می‌دانید؟

غرضی: با توجه به اینکه من هم جزو مردم کشور هستم، مهم‌ترین دغدغه مردم را معیشت می‌دانم و این موضوعی است که همه مسئولان معتقدند که با گرفتاری مواجه است. ما کشور ثروتمندی داریم، اما این ثروت توسط گروه‌های رانت‌خوار هدر رفته و مردم در تامین نیازهای اولیه خود گرفتارند؛ کما اینکه قطعا از قضیه مرغ  و حواشی آن اطلاع دارید.

* ارزیابی شما از شرایط کنونی کشور چیست؟ به نظر شما بیشترین طرفدارانتان را کدام قشر از جامعه تشکیل خواهند داد؟

غرضی: بیشترین افرادی که ممکن است پیام من به آن‌ها برسد و از این حضور استقبال کنند قاعده جامعه هستند؛ یعنی کارگران، کشاورزان و زحمت‌کشان و افرادی که دستشان به هیچ عنوان به منابع رسمی مانند کارمندی و بیمه داشتن نمی‌رسد و این را هم در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ گفته ام که دولت، مجلس و قوه قضائیه و رانت خواران باید جیب مردم را آزاد بگذارند و ارزش جیب مردم را هر روز کم ارزش‌تر از روز قبل نکنند باید حتما پول ملی تثبیت شود.

من با مثال برای شما می‌گویم که مخاطبان ما چه افرادی هستند. اوایل سال ۸۴ هر کارگری طبق آمار رسمی ۴۰۰ دلار حقوق می‌گرفت؛ اما امروز بعد از ۲۰ سال و گذشت دو دولت ۶۰۰ میلیارد دلاری که آمدند و رفتند حقوق کارگران بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ دلار شده که این‌ها نگرانی‌های بنده است.

غرضی: رمال‌ها و غیب‌گوها در دستگاه‌های دولتی حضور دارند/ جمهوری اسلامی ایران به هیچ استعداد خارجی محتاج نیست/ برای انتخابات ۱۴۰۰ نه اسپانسر دارم و نه ستاد تشکیل می‌دهم

***امروز مردم به ریال درآمد دارند, اما به دلار خرید می‌کنند

* همیشه تکرار کرده‌اید که با عملکرد هیچ رئیس جمهوری موافق نبوده‌اید و با همه دولت‌ها درگیر بوده‌اید. عملکرد دولت حسن روحانی را چه‌طور ارزیابی می‌کنید؟

غرضی: خیلی بدتر از عملکرد دولت‌های گذشته بوده، زیرا دولت‌های گذشته دست در جیب مردم داشتند، به خصوص در دهه ۶۰ و  ۷۰ در تلاش بودند تا قیمت مواد غذایی با سوبسید یا راهکارهای دیگر به تثبیت برسد، اما دولت روحانی با اینکه ۶۰۰ میلیارد دلار درآمد داشته، اما بیشترین فشار را به جامعه آورده است تا جایی که مردم باید در بازار به دلار خرید کنند؛ در حالی که به ریال درآمد دارند.

* عملکرد دولت در قبال برجام را چه‌طور ارزیابی می‌کنید؟ اگر رئیس جمهور شوید عملکرد دولت شما در سیاست خارجی چه‌طور خواهد بود؟

غرضی: در زمان کارتر ما در سیاست پیروز شدیم و بعدا هر رئیس جمهوری که در آمریکا راس کار آمد هر کدام به نحوی به ایران به صورت سیاسی نگاه کردند؛ یک عده از آن‌ها شمشیر خود را از رو بستند و عده دیگری به سراغ نرم افزارهای سیاسی رفتند تا دولت ها را از مردم جدا کنند و تلاش کردند تا دولت‌هایی که تشکیل می‌شود به جای نگاه به داخل کشور، دستشان به سوی خارج از کشور دراز باشد.  

رئیس جمهورهایی که تلاش داشتند تا از قدرت سیاسی ایران سو استفاده کنند و این آخرین رئیس جمهور هم که جو بایدن است از موقعیت  استفاده کرد و الان هم به دنبال این است که از ایران امتیاز بگیرد، بنده سال هاست که برای خبرنگاران توضیح دادم که سیاست خارجی انعکاس سیاست داخلی است و من به سیاست خارجی به مراتب بیشتر اهمیت می‌دهم تا سیاست داخلی. میز مذاکره‌ای که ظرف این ۱۰۰ سال ایران با کشورهای خارجی داشته، هیچ نفعی برای ملت ایران نداشته و  باعث کودتا و جنگ شده و باعث این شده که نصف ملت ایران توسط انگلیس در قرن نوزدهم از بین بروند؛ شما شاهدید که در جنگ ۸ ساله یک میلیون نفر مجروح داشتیم، پس چه نتیجه‌ای داشت مذاکرات؟ به جای اینکه به استعداد داخلی تکیه شود به میز مذاکره دل ببندیم.

غرضی: رمال‌ها و غیب‌گوها در دستگاه‌های دولتی حضور دارند/ جمهوری اسلامی ایران به هیچ استعداد خارجی محتاج نیست/ برای انتخابات ۱۴۰۰ نه اسپانسر دارم و نه ستاد تشکیل می‌دهم

***رئیس‌جمهور شوم، نرخ تورم را به صفر می رسانم

* اگر پیروز انتخابات شوید عملکرد دولت خودتان در قبال سیاست خارجی چیست و آینده برجام در دولت چه خواهد شد؟

غرضی: تمام تلاش را بر این خواهم گذاشت که مردم برای پیشرفت، استعداد خود را در سطح بسیار بالایی رشد دهند. من چند مثال می‌زنم تا با استفاده از این‌ها استعدادهای داخلی را برای شما شرح دهم. در سال ۶۰ وزیر نفت شدم و اعلام کردیم که می‌خواهیم به مردم گاز دهیم؛ به من گفتند باید مشاور فرانسوی و پیمانکار ایتالیایی بیاوریم. من گفتم که در هر کوچه‌ای از تهران که بروید یکی از این متخصص‌ها نظیر لوله کش و یا خاک بردار و ... وجود دارد.

در همان سال پایه گذاری توسعه گاز را بدون مدیریت و سرمایه خارجی اجرایی کردم، همه در داخل کشور با محوریت استعداد مردم و پیمانکاران و مشاوران و متخصصان سامان پیدا کردند، به طوری که امروز در منزل شما گاز موجود است و بیشتر مردم در سراسر کشور گاز دارند؛ همین‌طور درباره مخابرات هم این اتفاق افتاد که پیشرفته‌ترین تکنولوژی قرن ۲۰ و ۲۱ را دارا هستیم. بنده دقیقا می‌توانم بگویم که استعداد داخلی ملت ایران بر همه استعدادهای ملت‌های صنعتی برتری دارد، بنابراین ما هیچ احتیاجی به سرمایه، تکنولوژی و مدیریت خارجی نداریم.

* گفته بودید اگر رئیس جمهور شوید نرخ تورم را به صفر درصد می‌رسانید. آیا واقعا این موضوع شدنی است؟

غرضی: قطعا این اقدام را انجام خواهم داد. من در مدیریت خود توانسته ام که این اتفاق را رقم بزنم که برعکس مسیر تورم عمل کنم. یک مثال می زنم. کشور ۸۰ میلیون جمعیت دارد و ۱۷۰ الی ۱۸۰ میلیون سیم کارت؛ هر کدام از این سیم کارت‌ها در ماه بیست الی سی هزار و یا چهل هزار تومان پرداختی دارد؛ در حالی که در آمریکا حدود ۳۲۰ میلیون جمعیت وجود دارد و ۲۷۰ میلیون سیم کارت. هر سیم کارت چه از آن برای تماس استفاده شود و چه نشود ماهی ۵۰ دلار که با ارز ۲۰ هزار تومان حدود یک میلیون تومان می شود هزینه دارد.

قطعا این کشور انقدر ثروتمند هست که می‌توان تورمِ آن را منفی کرد.

* چه‌طور به صورت عملیاتی می‌شود این اتفاق رخ بدهد؟

غرضی: بسیار ساده است و راه حل آن این است که دست رانت‌خواران را از قدرت سیاسی کوتاه کنیم. رانت‌‎خواران سیاسی، اقتصادی و گردنه بزن را باید عقب رانده تا مردم جای آن‌ها را بگیرند و این اقدامی بسیار ساده است.

غرضی: رمال‌ها و غیب‌گوها در دستگاه‌های دولتی حضور دارند/ جمهوری اسلامی ایران به هیچ استعداد خارجی محتاج نیست/ برای انتخابات ۱۴۰۰ نه اسپانسر دارم و نه ستاد تشکیل می‌دهم

***مذاکره خوب است؛ اما نه از نوع تحمیلی آن

* به طور کلی نظرتان در مورد مذاکره با آمریکا چیست؟

غرضی: من می گویم که ایران یک قدرت سرزمینی، سیاسی، اعتقادی و جمعیتی است  و یک قدرت با قدرت‌های دیگر به صورت مساوی بده و بستان دارد، اما مذاکره‌ای که تحمیلی باشد و یا متقابل نباشد و یا اینکه طرف مقابل ایران را به عنوان یک قدرت سیاسی قبول نداشته باشد را هرگز قبول نداریم.  

* به نظر شما چه‌طور می شود آمریکا و دولت جدید این کشور را به برجام بازگرداند؟

غرضی: آمریکا همیشه محتاج خاورمیانه و ایران است. ملاحظه کنید که این همه تجربه در خاورمیانه داشته و با نیروی نظامی به اینجا حمله کرده و به ایران به واسطه صدام حمله کردند، اما همه این‌ها شکست خوردند؛ آمریکا اگر می خواهد به شرق خاورمیانه نفوذ کند، باید توصیه‌های ملت ایران را بپذیرد، بنابراین آمریکا نمی تواند به کشورها و دولت‌هایی که با مردم خود فاصله دارند تکیه کند، زیرا در گذشته هم این اقدام را انجام داده، اما شکست خورده است.

* در جایی گفته بودید که تا به حال عملکرد هیچ دولتی را قبول نداشته‌اید. چرا؟

غرضی: هرگز قبول نداشتم؛ از مشروطه تا الان عملکرد همه دولت‌ها صرفا خالی کردن جیب مردم بوده است. پدر من که هم کشاورز، هم صنعت‌گر و هم تاجر بود گفت که من در سال ۱۲۷۰ شمسی یک ریال ایران را با یک دلار معاوضه کردم، در سال ۱۲۸۵ که کشور توسط انگلیس و آمریکا تقریبا به تصرف در آمد یک دلار تقریبا شد معادل یک و نیم ریال. در سال ۱۳۰۰ که رضا خان آمد قیمت دلار تبدیل به ۳ ریال شد. وقتی که رضاخان رفت ۱۵ ریال شد. وقتی زاهدی کودتا کرد شد ۳۵ ریال. وقتی که منصور نخست وزیر شد ۶۸ ریال شد؛ وقتی بنی صدر وزیر دارایی و رئیس جمهور شد دلار ۶۸ ریالی را کرد ۳۰۰ ریال و رفت.

غرضی: رمال‌ها و غیب‌گوها در دستگاه‌های دولتی حضور دارند/ جمهوری اسلامی ایران به هیچ استعداد خارجی محتاج نیست/ برای انتخابات ۱۴۰۰ نه اسپانسر دارم و نه ستاد تشکیل می‌دهم

بعد هم دولت‌های بعدی به هزار و ۲هزار و ۴هزار ریال رساندند تا دولت روحانی دلار را با قیمت ۳ هزار تومانی تحویل گرفت، اما الان به نرخ نجومی رسیده است. من حتما دولت‌ها را بدهکار کل مردم می‌دانم. این دولت‌ها دنیای خود را سیاه کردند و آخرت خود را به مراتب سیاه‌تر؛ زیرا نان را از سفره فقرا جمع کردند.

***از مشروطه تا امروز عملکرد دولت‌ها صرفا خالی کردن جیب مردم بوده است

* این موضوع درباره دولت شهید رجایی هم صدق می‌کند؟

غرضی: دولت شهید رجایی فرصت رسیدگی به اداره کشور را پیدا نکرد و صرفا توانست یک مبارزه انقلابی را در برابر غرب‌خواهان انجام دهد و زمان دولتش بسیار کوتاه بود.

* از نظر شما یک دولت ایده آل باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ به عبارت دیگر برنامه جامعی برای تشکیل دولت آینده دارید؟

غرضی: باید رعایت حقوق عامه مردم را در نظر بگیرد و با گرانی به شدت درگیر شود و مواد غذایی مورد نیاز سفره مردم را برای همیشه از نظر قیمتی ثبات دهد؛ پول ملی و تبادل ارز را تثبیت کند تا بتواند رعایت حال مردم را کرده و حال خوب را به مردم بازگرداند. افرادی که این اقدامات را انجام نمی‌دهند؛ حتما دچار شکست و بدعاقبتی خواهند بود.

***برخی سیاسیون به پیش‌بینی و غیب‌گویی تکیه می‌کنند و بر همین مبنا برای مردم نقشه می‌کشند

* شما در جایی صحبت‌های احمد توکلی را مبنی بر حضور رمال‌ها و غیب‌گوها در دستگاه‌های دولتی تایید کرده بودید. در این زمیه بیشتر توضیح می‌دهید؟

غرضی: بله من این بحث که کسانی بر پیش بینی و غیب گویی تکیه می‌کنند و بر همین مبنا برای مردم نقشه می‌کشند را قبول دارم. من این تشخیص را درست می‌دانم.  هر کس طبق آیه قرآن از غیب خبر داد ملعون است و باید از دستگاه سیاست و اجرایی کنار گذاشته شود.

* خودتان هم به چشم این موضوع را دیده اید؟ کار این افراد چیست؟

غرضی: مانند سِحر زمان فرعون و همان گرفتاری‌هایی که آن‌ها ایجاد می‌کردند را انجام می دهند. مساله‌ای را درست می‌کنند و جلوی مسئول هی نمایش می‌دهند. در دوره ما این مساله بود که می گفتند آمریکا با قدرت نظامی اروپا و ژاپن را گرفته است و شما هیچ نیستید. طبق این فرضیه خود این یک سحر و گرفتاری است.

غرضی: رمال‌ها و غیب‌گوها در دستگاه‌های دولتی حضور دارند/ جمهوری اسلامی ایران به هیچ استعداد خارجی محتاج نیست/ برای انتخابات ۱۴۰۰ نه اسپانسر دارم و نه ستاد تشکیل می‌دهم

***اینکه گفته می‌شود بانک بدون ربا اداره نخواهد شد و باید حتما ربا در کار باشد این خودش حتما یک سِحر است

برای مثال اینکه گفته می‌شود بانک بدون ربا اداره نخواهد شد و باید حتما ربا باشد این خودش حتما یک سحر است و این که دولت حق دارد همه این مسائلی که به عقل انسان دور می رسد را مطرح کند همه سحر و غیب گویی سو استفاده است و قرآن به شدت با این مسائل مخالفت کرده است.

* عملکرد جریان اصلاح طلب و اصولگرا را برای انتخابات ریاست جمهوری چه‌طور ارزیابی می کنید. این دو جریان چقدر برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم شانس دارند؟

غرضی: هر دوی این جریان‌ها شکست خورده‌اند. جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا از حزب جمهوری اسلامی نشات گرفتند، در زمان شهید بهشتی بین عسگر اولادی و میرحسین موسوی دعوا شد و از همان جا عده‌ای اصولگرا و عده‌ای دیگری هم اصلاح طلب شدند. در مدت این چهل سال به طور دائم اصلاح طلبان و اصولگرایان مردم را به صحنه کشانده و گرفتاری برای مردم درست کرده‌اند و سال ۶۷ و ۷۷ و ۸۷ و ۹۶ دائم با اجحافی که به ملت شد یکی از این گروه‌ها حکومت را در دست گرفتند و امروز تمام آن‌ها شکست خورده‌اند و از همین رو نیز به هیچ وجه ملت ایران دیگر نه به اصلاح طلبان و نه اصولگرایان تکیه نخواهند کرد و تمام این تجربیات را در ذهن دارند و اشخاصی که آمدند و مسئولیت دولت‌ها را در دست گرفتند به جای اینکه رعایت حقوق عامه را داشته باشند هوای دوستان و حزبی‌ها و تحسین کنندگان خود را داشتند و همه آن‌ها در دنیا و در آخر دچار خسران شدند.

* شعار دولت شما چه خواهد بود و اولویت شما حل کدام یک از مشکلات مردم خواهد بود؟

غرضی: حقوق عامه بر حقوق خاصه ترجیح دارد. حقوق عامه یعنی حق مردم عادی و قاعده جامعه بر حقوق رانت خواران سیاسی و اجتماعی و اقتصادی ترجیح دارد. شعار ملت ایران در حدود این ۲۰۰ سال همواره این بوده که باید به مردم رسیدگی کرد و از آن‌ها خواست که برای اداره کشور کاری کنند نه اینکه از رانت‌خواران استفاده کرد.

غرضی: رمال‌ها و غیب‌گوها در دستگاه‌های دولتی حضور دارند/ جمهوری اسلامی ایران به هیچ استعداد خارجی محتاج نیست/ برای انتخابات ۱۴۰۰ نه اسپانسر دارم و نه ستاد تشکیل می‌دهم

***اولویت دولت من قطع کردن دست رانت خواران سیاسی و اجتماعی است

* اولویت شما رفع کدام مشکل خواهد بود؟

غرضی: قطعا اولویت من قطع کردن دست رانت خواران سیاسی و بعد هم اجتماعی است، زیرا تا این دست‌ها قطع نشود کشور روی آرامش را به خود نخواهد دید.  

* تمرکز دولت شما بر روی چه موضوعی است؟ برنامه جامعی برای دولت خود دارید و آیا وزرای آینده خود را انتخاب کرده اید؟

غرضی: من همیشه به استعداد متخصصان دولتی اعتماد و از آن‌ها استفاده کردم. مدت‌های زیادی در ۵ یا ۶ وزارت خانه حضور داشته ام؛ برای مثال در وزارت نفت انقدر افراد متخصص و توانمند حضور داشتند که من به آسانی وزارت نفت را اداره کردم. همچنین به راحتی وزارت مخابرات را اداره کردم. در نظام مهندسی انقدر افراد با کفایت حضور داشتند که ملت ایران را در استعدادشناسی نسبت به علوم اجتماعی تعریف می کنیم.

الان هم تعداد زیادی افراد متخصص با حقوق‌های بسیار اندک تکنولوژی را در داخل کشور توسعه می‌دهند؛ در حالی که دولت‌ها و متخصصان رانت خوار به قیمت گزاف این اقدام را انجام می دهند. ایران به هیچ استعداد خارجی محتاج نیست. اگر این توفیق ایجاد شد که من رئیس دولت شوم قطعا این اصول را که ایران یک قدرت سیاسی است و استعداد داخلی بسیار خوبی دارد و اینکه حقوق عامه بر حقوق خاصه ترجیح داشته باشد را اولویت قرار خواهم داد و هرفردی که موافق این شعارها باشد را من حمایت می کنم.

* یعنی کابینه خود را انتخاب کرده اید؟

غرضی: بله من بیست سال در دولت بودم و همه را می‌شناسم و چهل سال است که با متخصصان در ارتباط هستم. اما خمیری که ورز داده نشده را به تنور نمی‌برند.

غرضی: رمال‌ها و غیب‌گوها در دستگاه‌های دولتی حضور دارند/ جمهوری اسلامی ایران به هیچ استعداد خارجی محتاج نیست/ برای انتخابات ۱۴۰۰ نه اسپانسر دارم و نه ستاد تشکیل می‌دهم

***برای شرکت در انتخابات ۱۴۰۰ نه اسپانسر مالی دارم و نه ستاد تشکیل می‌دهم

* هزینه نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری بسیار زیاد است؛ آیا شما حامی مالی دارید؟

غرضی: به هیچ وجه حامی مالی ندارم. من در سال ۹۲ هزینه‌های خود را تامین کردم و هرگز ستاد نداشتم. ۵۹ میلیون تومان خرج کردم که ۳۰ میلیون آن بابت تهیه فیلم بود و الان هم اعلام می کنم که من نه اسپانسر مالی می‌پذیرم و نه ستاد تشکیل می‌دهم و نه گروه هزینه ایجاد می کنم. حرفم را محکم می زنم و خواهم آمد و مردم را قانع خواهم کرد.

* به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم چقدر خوشبین هستید؟ آیا تا  لحظه آخر در انتخابات خواهید ماند؟

غرضی: در دوره رژیم پهلوی اکثر قریب به اتفاق مبارزین از کارها برکنار و در زندان‌ها محدود شدند. من امیدوار بودم و دیدیم که پیروز هم شدیم. در ابتدای جنگ همه از اینکه جنگ به ما تحمیل شده ناراحت بودند، اما من مطمئن بودم که عاقبت جنگ ختم به خیر خواهد شد و الان هم مطمئنم که ملت در این دوره و دوره‌های بعد حتما پیروز خواهد شد. کار زشت رانت خواری انشاالله توسط جوان‌ها از بین خواهد رفت و شکست خواهد خورد و عمل صالح جای باندبازی را خواهد گرفت.

***هرگز از صف اول انتخابات به صف دوم نخواهم رفت

* تا لحظه آخر در انتخابات می‌مانید یا اینکه ممکن است به نفع کسی کنار بروید؟

غرضی: هرگز از صف اول به صف دوم عقب نخواهم رفت و همواره در عملیات اجرایی خودم قدم برداشتم. اگر کسی خواسته می‌آید و اگر نخواسته نمی‌آید و من هرگز در بند و بست‌های اداری و سیاسی و معمالات این گونه شرکت نخواهم کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران